Batuan igneus

(Dilencongkan dari Batu igneus)

Batu igneus (Jawi: باتو ايڬنيوس; berasal dari kata Latin ignis yang bermaksud "api") atau batu magmatik ialah batuan yang terbentuk akibat pembekuan magma atau lahar.[1] Batu igneus ialah salah satu daripada tiga jenis batuan utama, selain sedimen/enapan dan metamorf. Batu igneus terbahagi kepada 2 jenis, satu dipanggil "batu igneus dalam" manakala satu lagi "batu igneus luar". Batu igneus dalam terbentuk akibat pembekuan magma di lapisan dalam bumi, sehingga terbentuk padatan yang teksturnya relatif kasar. Sedangkan batu igneus luar terbentuk akibat pembekuan magma di luar permukaan bumi.

Batu gunung berapi di Amerika Utara
Batu pluton di Amerika Utara

Magma boleh diperolehi daripada batu separa cair yang sedia ada sama ada dalam mantel atau kerak planet. Biasanya, peleburan disebabkan oleh satu atau lebih daripada tiga proses: peningkatan suhu, penurunan tekanan, atau perubahan komposisi. Pemejalan menjadi batu berlaku sama ada di bawah permukaan sebagai batuan mengganggu atau di permukaan sebagai batuan ekstrusif. Batuan igneus dapat terbentuk dengan penghabluran untuk membentuk butiran, batu kristal, atau tanpa penghabluran untuk membentuk gelas semula jadi.

Batuan igneus terjadi dalam pelbagai tetapan geologi: perisai, pelantar, orogen, lembangan, wilayah igneus besar, kerak yang diperluas dan kerak lautan.

Rujukan sunting

  1. ^ Ling Nan Ley, penyunting (2015). Menyingkap Kepelbagaian Geologi Malaysia: Batuan, Mineral dan Fosil. Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia. m/s. 4. ISBN 978-967-0159-25-6.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.