Bawang benggala

(Dilencongkan dari Bawang Welsh)

Allium fistulosum, biasanya dipanggil bawang bombai, bawang besar, bawang benggala, atau bawang cina, ialah satu spesies tumbuhan saka. Nama biasa "Bawang Welsh" tidak merujuk kepada Wales tetapi berasal dari penggunaan "Welsh" yang bererti "asing, bukan asli", kerana spesis ini berasal dari China namun ia juga ditanam di banyak lokasi bertaburan di Eurasia dan Amerika Utara.[1]

Bawang Welsh
Allium fistulosum di ladang
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Monokot
Order: Asparagales
Keluarga: Amaryllidaceae
Subkeluarga: Allioideae
Genus: Allium
Spesies:
A. fistulosum
Nama binomial
Allium fistulosum
Sinonim[1]
Allium fistulosum
Bawang Welsh, mentah
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz)
Tenaga 142 kJ (34 kcal)
Karbohidrat 6.5 g
- Gula 2.18 g
- Serabut diet 2.4 g
Lemak 0.4 g
Protein 1.9 g
Vitamin A 1160 IU
Tiamina (vit. B1) 0.05 mg (4%)
Riboflavin (vit. B2) 0.09 mg (8%)
Niasin (vit. B3) 0.4 mg (3%)
Asid pantotenik (B5) 0.169 mg (3%)
Vitamin B6 0.072 mg (6%)
Folat (vit. B9) 16 μg (4%)
Vitamin C 27 mg (33%)
Vitamin E 0.51 mg (3%)
Vitamin K 193.4 μg (184%)
Kalsium 52 mg (5%)
Besi 1.22 mg (9%)
Magnesium 23 mg (6%)
Mangan 0.137 mg (7%)
Fosforus 49 mg (7%)
Kalium 212 mg (5%)
Natrium 17 mg (1%)
Zink 0.52 mg (5%)
Link to USDA Database entry
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient Database

Spesies ini sangat mirip dengan rasa dan bau kepada bawang biasa yang berkaitan, Allium cepa, dan kacukan antara kedua-duanya (bawang pokok) wujud. Walau bagaimanapun, bawang Welsh tidak menghasilkan bebawang, dan mempunyai daun berongga (fistulosum bermaksud "rongga") dan skap. Banyak jenis besar bawang Welsh menyerupai lik, seperti negi Jepun, manakala jenis yang lebih kecil menyerupai kucai. Banyak bawang Welsh boleh membiak dengan membentuk rumpun daun malar hijau.[2][3] Di samping penggunaannya dalam masakan, ia juga ditanam dalam tandan sebagai tumbuhan hiasan.

Historically, the Welsh onion was known as the cibol.[4] In Cornwall, they are known as chibbles.

A. fistulosum bukanlah asli kepada Wales atau terutamanya yang lazim dalam masakan Wales (Allium hijau biasa kepada Wales ialah lik, A. ampeloprasum, sayuran kebangsaan Wales).

Nama-nama yang kurang jelas sunting

Nama-nama lain yang boleh digunakan untuk tumbuhan ini termasuk bawang hijau, bawang salad, dan daun bawang. Nama-nama ini adalah samar-samar, kerana ia juga boleh digunakan untuk merujuk kepada tangkai bawang merah muda lain, sama ada yang ditanam dari bawang Welsh, bawang biasa, atau ahli-ahli lain dari genus Allium (juga lihat daun bawang).

Kegunaan masakan sunting

Bawang Welsh adalah ramuan dalam masakan Asia, terutamanya di Asia Timur dan Asia Tenggara. Ia amat penting di China, Jepun, dan Korea, dengan itu nama Inggeris yang lain untuk tumbuhan ini, daun bawang Jepun.

Di Barat, bawang Welsh digunakan terutamanya sebagai daun bawang atau salad, tetapi ia juga digunakan secara meluas di bahagian lain di dunia, terutamanya Asia Timur.[5]

Jamaica sunting

Dikenali sebagai escallion,[6] bawang Welsh ialah ramuan dalam masakan Jamaica, dengan gabungan taim, lada scotch bonnet, bawang putih, dan allspice (dipanggil pimenta). Resipi dengan escallion kadang-kadang mencadangkan lik sebagai pengganti dalam salad. Campuran rempah kering Jamaica menggunakan escallion tersedia secara komersial.

Nama Jamaica mungkin adalah variasi daun bawang, istilah yang digunakan longgar untuk bawang musim bunga dan pelbagai tanaman lain dalam genus 'Allium'.

Jepun sunting

Nama Jepun ialah negi (ネギ). Bawang biasa diperkenalkan ke Asia Timur pada abad ke-19, tetapi A. Fistulosum tetap menjadi lebih popular dan meluas.[5] Ia digunakan dalam sup miso, negimaki (gulungan daging lembu dan daun bawang),[7] antara lain, dan ia dimakan secara meluas dan digunakan sebagai hiasan, seperti pada teriyaki atau takoyaki.

Korea sunting

Di Korea, Allium fistulosum bersama Allium × wakegi dipanggil pa(, "daun bawang"), manakala bawang biasa dipanggil yangpa (양파, "bebawang Barat"). Allium fistulosum lebih besar, kelihatan sama dengan lik, dipanggil daepa(대파, "daun bawang besar"), manakala jenis nipis dipanggil silpa(실파, "daun bawang benang"). Tumbuhan bawang yang sama, Allium × wakegi dipanggil jjokpa(쪽파). Kedua-dua daepa dan silpa Biasanya digunakan sebagai rempah, herba, atau hiasan dalam masakan Korea. Bahagian putih dari daepa sering digunakan sebagai asas rasa untuk pelbagai sup dan minyak yang ditapis, manakala bahagian hijau silpa lebih disukai sebagai hiasan.

Hidangan

pa-namul
padak (ayam daun bawang)
pa-muchim (dimakan dengan samgyeopsal)
  • paganghoe – sejenis ganghoe (hidangan dibungkus direbus separuh empuk), yang dibuat oleh merebus separuh empuk silpa, dan ikat ojingeo sukhoe (Sotong separa rebus) dengannya.
  • pajangajji – sejenis jangajji (jeruk), dibuat oleh penjerukan ketulan daepa dengan cecair berasaskan sos soya. Cecair penjerukan boleh dibuat dengan mendidihkan campuran kicap, air, kelpa, cili merah kering, cuka, dan gula.
  • pamandu – sejenis mandu (ladu), dibuat dengan mengiris bahagian putih daepa, memotong pembukaannya dan melekatkannya ke dalamnya untuk menjadikan mandu berbentuk hosta. Intinya boleh dibuat dengan mencampurkan daging lembu yang diperisakan, isi kerang yang dicincang, daging ikan putih dan lobak asin dan diperah. Mandu kemudian disalut dengan tepung dan telur, digoreng, dan direbus dalam air garam. Ia dihidangkan dengan sos celup yang dibuat daripada sos soya, cuka, bawang putih cincang, bawang merah cincang, minyak bijan, lada hitam, dan biji bijan.
  • panamul – sejenis namul, yang dibuat oleh meletakkan perasan apda silpa celur dan tauge rebus, dan brisket yang direbus atau goreng atau panggang, dengan kicap, cuka, minyak bijan, serbuk cili, dan kisaran bijan panggang.
  • pasanjeok – sejenis sanjeok, dibuat dengan memanggang daepa yang dicucuk bersama-sama dengan hirisan daging lembu berperisa. Sebelum dimasak, daepa dan daging disalut terlebih dahulu dengan tepung gandum dan kemudian dengan sos yang diperbuat daripada kicap, bawang putih, dan gula cincang.
  • silpajangguk – sejenis jangguk, dibuat dengan merebus silpa dalam sup daging lembu yang dihidangkan dengan sup sos soya, kemudian menuangkan telur yang dipukul. Lada hitam kisar boleh ditaburi di atas sup apabila dihidangkan.

Russia sunting

Bawang Welsh digunakan di Rusia pada musim bunga untuk menambah daun hijau untuk salad.

Galeri gambar sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "World Checklist of Selected Plant Families: Royal Botanic Gardens, Kew". kew.org.
  2. ^ "Floridata Profile". floridata.com.
  3. ^ Thompson, Sylvia (1995). The Kitchen Garden. Bantam Books.
  4. ^ Ward, A: The Encyclopedia of Food and Beverage, New York, 1911. Retrieved January 5, 2007.
  5. ^ a b Fritsch, R.M.; N. Friesen (2002). "Chapter 1: Evolution, Domestication, and Taxonomy". Dalam H.D. Rabinowitch and L. Currah (penyunting). Allium Crop Science: Recent Advances. Wallingford, UK: CABI Publishing. m/s. 18. ISBN 0-85199-510-1.
  6. ^ "MAJOR PESTS OF ESCALLION (ALLIUM FISTULOSUM) IN JAMAICA" (PDF). Ministry of Agriculture and Lands, Jamaica. November 2006. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-05-05. Dicapai pada 2017-08-05.
  7. ^ "Recipe – Chicken Negimaki – NYTimes.com". The New York Times. August 13, 2010. Dicapai pada September 15, 2012.

Pautan luar sunting

Templat:Allium