Bazar Besar, Tehran

Templat:Infobox Monument

Bazar Besar (Parsi: بازار بزرگ Bāzār e Bozorg) merupakan bazar bersejarah lama di Tehran, Iran. Ia terbahagi kepada beberapa koridor sepanjang 10 kilometer (6.2 bt), masing-masing mengkhusus dalam pelbagai jenis barang,[1] dan mempunyai beberapa pintu masuk, dengan Sabze-Meydan sebagai pintu masuk utama.[2][3]

Selain kedai, Grand Bazaar mengandungi masjid, rumah tetamu dan bank. Ia mempunyai akses kepada sistem transit pantas Metro Tehran melalui stesen Khayam dan Khordad ke-15.

Sejarah sunting

Perdagangan dan bazar awal di Tehran sunting

Kawasan di sekitar Tehran telah diselesaikan sejak sekurang-kurangnya alaf ke-6 SM, dan sementara pembinaan seperti bazar di Iran secara keseluruhannya telah bertarikh sejak alaf ke-4 SM, bazar Tehran tidak begitu lama. Sukar untuk menyatakan dengan tepat bila bazar mula-mula muncul, tetapi dalam abad-abad selepas penaklukan Muslim Iran, pengembara melaporkan pertumbuhan perdagangan di kawasan yang kini diduduki oleh bazar semasa. Oleh itu, Grand Bazaar adalah kesinambungan daripada warisan ini.

Penyelidikan menunjukkan bahawa sebahagian daripada bazar hari ini mendahului pertumbuhan perkampungan Tehran pada zaman Empayar Safavid, walaupun semasa dan selepas tempoh ini bazar mula berkembang secara beransur-ansur. Pengembara Barat melaporkan bahawa, menjelang 1660 CE dan seterusnya, kawasan bazar itu masih dibuka dan hanya sebahagiannya ditutup.[4]

Pembangunan sunting

 
Ilustrasi 1873 Bazar Besar Tehran.

Walaupun banyak bergantung pada warisan sejarah ini, kebanyakan bazar itu sendiri telah dibina tidak lama kemudian. Bangunan tertua yang masih hidup, iaitu, dinding dan laluan di bazar, jarang melebihi 400 tahun, dengan banyak yang dibina atau dibina semula dalam tempoh 200 tahun yang lalu. Bazar itu berkembang sebagai "bandar dalam bandar" untuk sebahagian besar abad ke-19, dan dapat berkembang secara besar-besaran dan tanpa banyak campur tangan luar. Walau bagaimanapun, di bawah pemerintahan Reza Shah, ketika Tehran mula berkembang dan melakukan pembaharuan secara eksponen pada awal abad ke-20, perubahan yang dibawa oleh perkembangan pesat ini menyaksikan banyak bazar hilang.

Bahagian lama bazar umumnya serupa dalam gaya seni bina, manakala bahagian yang ditambahkan pada abad ke-20 sering kelihatan berbeza. Pengkritik mengatakan bahawa sedikit pertimbangan telah diberikan untuk pembinaan bahagian baru ini. Walau bagaimanapun, pada penghujung abad ke-20, beberapa projek telah dijalankan untuk mengindahkan bazar melalui penggunaan acuan plaster dan kerja bata hiasan.

Bazaari sunting

Bazar itu dilihat sebagai kekuatan konservatisme dalam masyarakat Iran, memberikan hubungan yang kuat antara ulama dan pedagang kelas menengah. Revolusi 1979 mendapat sokongan kuat daripada kuasa-kuasa ini, dan sebagai salah satu bazar terpenting di negara ini, Bazar Besar Tehran adalah pusat perasaan dan kewangan pro-revolusioner.

Terdapat beberapa sebab mengapa kelas bazar bekerja keras untuk membantu memajukan revolusi. Kerajaan Mohammed Reza Pahlavi adalah kutukan kepada bazaari, yang nampaknya akan kalah apabila negara sedang diindustrikan, dan mereka takut bahawa mereka akan ketinggalan dan status mereka dalam masyarakat akan hilang. dikurangkan. Begitu juga, kebimbangan lain untuk kelas bazar, bukan sahaja di Tehran tetapi di seluruh Iran, ialah kuasa ekonomi tradisional ini tidak mendapat manfaat daripada ledakan minyak 1974–1978, dan dengan itu lebih cenderung untuk membantu revolusi.[5] Oleh yang demikian, Bazar Besar Tehran adalah sarang sokongan untuk revolusi, yang meletakkan dirinya bertentangan dengan monarki. Grand Bazaar terus menyokong penubuhan itu, terutamanya kerana kuasa politik konservatif sering menggunakan pendekatan cukai yang rendah dan laissez-faire kepada bazar.[6]

Hari ini, Grand Bazaar masih menjadi tempat perdagangan yang penting. Walau bagaimanapun, kebanyakan perdagangan dan kewangan bandar itu telah dipindahkan ke bahagian baru yang lebih mewah dan mewah di utara Tehran. Selain barangan tradisional, pasaran jam tangan dan barang kemas tempatan nampaknya semakin berkembang, berkemungkinan besar hasil daripada pertumbuhan pelancongan. Bazar paling sibuk sekitar tengah hari, dan antara jam 17:00 dan 19:00.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1.   - "Iransaga - Some Places of Interest in Tehran"
  2.   - "BBC News - Tehran bazaar feels winds of change"
  3.   - "About Tehran Bazaar in Tehran province". Tourist Attractions. Web Archive 2006.
  4.   - Abbas "Bazaar, the achievement of the Islamic civilisation. A short history of the Tehran Bazaar" from The Newsletter of Chamber of Commerce, Feb. 1994 (Chamber of Commerce, Industries & Mines of the Islamic Republic of Iran). Arkib Web 2007.
  5.   - - "Iran Oil Revenues and the Acceleration of Modernization, 1960-79"
  6.   - "Who is the mayor of Tehran?"
  7.   - "Iran Daily: Tehran Grand Bazaar To Get Facelift (Oct 12 2005)

Pautan luar sunting

Tehran Grand Bazzar in google map Templat:Main neighborhoods of Tehran

Templat:Wilayah Tehran