Beijnes (1838 – 1963) ialah pengeluar kereta api, bas, kereta api, dan trem Haarlem tidak beroperasi. Ia dikaitkan rapat dengan Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM).

Beijnes merentasi dari stesen keretapi Haarlem di puncak kemuliaan mereka; tablet jubin yang terletak di dewan yang mewakili 100 tahun perkhidmatan, dengan dewan asal di bahagian atas dan pengembangan "kembar" yang moden dilihat di bahagian bawah. Tiada apa-apa yang kekal hari ini selain nama garaj tempat letak kereta.

Sejarah sunting

 
Grote Houtstraat 126, lokasi lama AJ Beijnes

JJ Beijnes yang lebih tua membuka sebuah kedai kereta kuda (wagenmaker) di belakang St. Bavochurch di Riviervischmarkt di Haarlem pada tahun 1838.[1] Pelukis dan penulis Jacobus van Looy menyifatkan kedai servis kereta kuda itu secara terperinci dalam perihalan autobiografinya mengenai perantis awalnya kepada pembuat setempat dan pemilik kedai kereta tempatan di "Jaap", 1923. Peningkatan jumlah kerja besi yang diperlukan untuk gerabak semua jenis menyebabkan JJ Beijnes menggabungkan perniagaannya dengan saudaranya AJ, sebuah smith tempatan, yang bengkelnya terletak di Grote Houtstraat 126 di seberang Cornelissteeg di Haarlem.

Rujukan sunting

  1. ^ "Beijnes : een eeuw van arbeid : 1838 - 1 november - 1838"; by Henri Asselberghs with color plates by Herman Heijenbroek and drawings by Herman Moerkerk; Impressum Haarlem : Spaarnestad, 1938