BenQ Corporation (/ˌbɛnˈkj/; Bahasa Cina: 明基電通股份有限公司) ialah syarikat multinasional Taiwan yang menjual dan memasarkan produk teknologi, elektronik pengguna, pengkomputeran dan peranti komunikasi[2] di bawah jenama "BenQ", yang bermaksud slogan syarikat Bringing Enjoyment N Quality to life (Membawa Kenikmatan dan Kualiti untuk Kehidupan). Produk utamanya termasuk monitor LCD TFT, projektor digital, kamera digital, dan peranti pengkomputeran mudah alih.

BenQ Corporation
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriElektronik
PendahuluAcer Communication & Multimedia[1]
DitubuhkanDisember 2001
Ibu pejabatTaipei, Taiwan
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingK.Y. Lee, Pengerusi;
Conway Lee, CEO dan Presiden
KeluaranPerkakasan komputer Sunting ini di Wikidata
Jumlah asetUS$118 juta
Bilangan kakitangan100,000+ (2015)
Syarikat indukQisda Corporation
Tapak webwww.BenQ.com
Facebook: BenQNorthAmerica Twitter: benqeurope Instagram: benqcreative LinkedIn: benq-technology-iberia Youtube: UCoYgqzl-NIdc3PwDsfH9XmA Youtube: BenQTaiwanChannel Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
BenQ
Cina Tradisional: 明基電通
Cina Ringkas: 明基电通
Qisda
Tulisan Tradisional: 佳世達科技
Tulisan Ringkas: 佳世达科技

Pejabat pusat BenQ terletak di Taipei, dan syarikat itu mengendalikan lima pejabat cawangan di Asia Pasifik, Eropah, China, Amerika Latin dan Amerika Utara, dan menggunakan lebih daripada 1,300 individu. Jenama "BenQ" terdapat di lebih daripada 100 buah negara di seluruh dunia.

Sejarah sunting

BenQ pada asalnya berputar dari Acer pada tahun 2001 untuk menyediakan saluran berjenama berasingan. Pada tahun 2006 Acer melupuskan baki sahamnya dalam BenQ. Telefon bimbit pertama BenQ adalah M775C, dari tahun 2003. Semasa suku pertama 2004, lapan telefon baru diumumkan, dari telefon dan telefon clamshell ke telefon pintar Windows Mobile. Satu lagi tujuh telefon, terutamanya clamshells, datang pada tahun 2005.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Acer spins off peripherals unit". News.cnet.com. 5 December 2001. Dicapai pada 7 August 2011.
  2. ^ Plunkett, Jack (2007). Plunkett's Advertising & Branding Industry Almanac 2007: Advertising. Plunkett Research. Dicapai pada 20 October 2009.
  3. ^ "Acer cuts BenQ's cord". ZDNet UK. 18 April 2006. Dicapai pada 7 August 2011.

Pautan luar sunting