Bendera Great Britain

Bendera Great Britain adalah panji-panji diraja diketahui pada nama-nama yang berbeza sebagai King's Colours, Great Union Flag dan Union Flag. Reka bentuknya bertarikh dari awal abad ke-17 melalui arahan Raja James VI I untuk menggunakannya pada kapal-kapal di laut dan ia kemudiannya mula digunakan sebagai bendera kebangsaan ketika Perjanjian Kesatuan dan Akta Penyatuan 1707, mendapat status diselaras sebagai "Bendera Kebangsawanan daripada Kerajaan Great Britain", negara yang baru diwujudkan. Bendera ini juga kemudiannya diterima pakai oleh tentera darat walaupun bendera biru digunakan pada versi berasaskan hubungan lebih rapat yang hampir menyerupai bendera biru Scotland.

Bendera rasmi Great Britain. Nisbah 1:2

Bendera ini terdiri daripada salib merah bendera santo penaung negeri England, George, yang dilapisi ke atas Bendera Scotland atau Saltira Santo Andrew iaitu santo penaung negeri Scotland dengan kadar 1:2.

Kegunaan rasmi bendera ini berakhir pada tahun 1801 dengan tertubuhnya kerajaan gabungan Britain Raya dan Ireland atau nama Inggerisnya United Kingdom of Great Britain dan Ireland. Saltira merah Santo Patrick sebagai perlambangan kepada Ireland telah ditambahkan pada bendera ini untuk menghasilkan bendera Union Jack yang berkekalan sehingga kini.

Lihat juga sunting