Bendera Kuala Lumpur

Bendera Kuala Lumpur, Malaysia telah digunapakai secara rasmi pada 14 Mei 1990 untuk memperingati 100 tahun Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebagai pihak berkuasa tempatan Kuala Lumpur. Bendera ini direka sebagai varian Jalur Gemilang, Bendera Malaysia, menggabungkan elemen reka bentuk dengan identiti tersendiri sebagai salah satu Wilayah Persekutuan negara ini. Bendera dikibarkan setiap tahun pada hari pertama Februari, memperingati hari ketika Kuala Lumpur menjadi Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1974.

Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Kegunaanbendera awam dan negeri bendera bandar
Nisbah1:2
Diterima pakai14 Mei 1990
RekaanMedan biru dengan tujuh jalur mendatar bergantian merah dan putih pada panjang atas dan bawah; dikenakan dengan bulan sabit kuning dan bintang 14 mata.
Direka olehAzmi Ahmad Termizi

Sejarah sunting

Pereka bendera itu ialah Azmi Ahmad Termizi, seorang arkitek dan pereka DBKL yang merupakan antara pasukan yang ditugaskan untuk mereka bentuk bendera untuk memperingati 100 tahun peranan DBKL sebagai pihak berkuasa tempatan Kuala Lumpur. Menyerahkan lima belas reka bentuk kepada pihak pengurusan, empat daripadanya disenarai pendek dan diserahkan kepada Perdana Menteri Mahathir Mohamad untuk persetujuan.[1] Pada malam 14 Mei 1990, upacara simbolik diadakan di mana bendera baru telah diterima dari Yang di-Pertuan Agong Sultan Azlan Shah oleh Tuan Yang di-Pertua (Datuk Bandar) Kuala Lumpur Tan Sri Elyas Omar. Bendera itu telah digunakan secara rasmi sejak itu.

Reka bentuk sunting

Reka bentuk Azmi memasukkan elemen bendera kebangsaan ke dalam bendera Kuala Lumpur. Bendera adalah medan biru dengan tujuh jalur gantian mendatar yang sama merah dan putih di bahagian atas dan bawah bendera, dibebankan dengan bulan sabit kuning menghadap, ke arah terbang, bintang 14-titik kuning.

Menurut laman web Kementerian Penerangan Malaysia, setiap reka bentuk melambangkan identiti tertentu. Merah melambangkan keberanian dan kekuatan kota, warna biru untuk kesatuan warganegara berbilang kaum, warna kuning untuk kedaulatan, dan putih untuk kebersihan dan kecantikan.[2]

Lihat Juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ http://seri-kepayang.blogspot.com/2009/01/federal-territory-day-story-behind-flag.html
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-10. Dicapai pada 2020-06-19.

Lihat Juga sunting