Bendera Mali (Perancis: Drapeau du Mali) adalah bendera triwarna dengan tiga jalur menegak yang sama. Dari pengikat (tempat di mana tiang bendera itu memegang bendera ) warna hijau , emas, dan merah, warna pan- Afrika. Bendera adalah hampir sama dengan bendera Guinea, kecuali warnanya dalam susunan menyongsang.

Mali
KegunaanBendera kebangsaan
Diterima pakai1 Mar 1961
RekaanTriwarna tegak, jalur sama lebar hijau, emas, dan merah
Variant flag of Mali
KegunaanBendera kebangsaan Small vexillological symbol or pictogram in black and white showing the different uses of the flag
Diterima pakai4 April 1959
RekaanTriwarna tegak, jalur sama lebar hijau, emas, dan merah, dengan bentuk manusia mancis, warna hitam, dengan tangan diangkat, ditengah bendera

Warna bendera mempunyai makna yang berbeza. Hijau bermaksud kesuburan tanah, Gold bermakna kesucian dan kekayaan mineral dan akhir sekali merah melambangkan darah tertumpah untuk kemerdekaan dari Perancis.

Bendera yang kini telah diterima pakai pada 1 Mac 1961. Bendera asal telah diterima pakai pada 4 April 1959, apabila Mali menyertai Persekutuan Mali. Bendera ini adalah sama, kecuali jalur emas mempunyai bentuk manusia mancis, Kanaga, dalam warna hitam, dengan tangan yang dinaikkan ke langit. Bentuk orang ini telah dibuang kerana bantahan fundamentalis Islam di Mali.[1] (Lihat Aniconism dalam Islam, kepercayaan menolak gambar bentuk manusia).[2] (Kira-kira 90 % penduduk Mali adalah adalah Islam.)

Bendera diterima pakai pada tahun 1959 untuk Persekutuan adalah tiruan daripada Bendera Ghana, tetapi mengikut gaya Triwarna Perancis. Ia ditambah dengan lambang hitam dikenali sebagai Kanaga, satu bentuk manusia diringkaskan. Warna-warna ini bertujuan untuk mencerminkan perpaduan dengan negara-negara Afrika yang lain. Selepas kedua-dua negara berpecah pada tahun 1960, bendera itu dikelalkan bagi kegunaan di Mali sehingga 1 Mac 1961, apabila lambang Kanaga telah digugurkan.

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1355376/Mali-flag-of
  2. ^ Guide to the Flags of the World by Mauro Talocci, revised and updated by Whitney Smith (ISBN 0-688-01141-1), p. 124.

Templat:Nationalflags Templat:Mali topics