Untuk konsep Kristian "benih dari ular" lihat Benih dari Wanita

Benih Ular, benih dwi atau dua garis benih merupakan ajaran kontroversi, mengikutkan iaitu ular dalam Taman Eden bersetubuh dengan Hawa, dan keturunan kesatuan mereka adalah Qabil. Kepercayaan ini masih dipegang oleh sesetengah penganut teologi ketuanan putih yang dikenali sebagai Identiti Kristian, yang mendakwa bahawa Yahudi, sebagai keturunan Qabil, juga berketurunan dari ular itu.[1][2] Idea ini juga telah wujud dalam beberapa konteks bukan-kaum lain-lain, dan penyokong utama termasuk Daniel Parker (1781-1844)[3] dan William M. Branham (1909–65).[4]

Doktrin bahawa Hawa bersetubuh dengan ular itu, atau dengan Syaitan, untuk menghasilkan Qabil juga muncul pada penulisan awal Gnostik seperti Injil Philip (c 350.); Walau bagaimanapun, ajaran ini telah jelas ditolak sebagai bidaah oleh Irenaeus[5] (c. 180) dan kemudian ahli-ahli teologi Kristian yang utama. Sebuah doktrin yang sama muncul dalam teks Yahudi Midrashik pada abad ke-9 dan dalam Kabbalah. Ia dianggap satu doktrin palsu oleh arus perdana Protestan.[6] Ahli-ahli teologi Katolik menunjukkan kepada fakta bahawa Alkitab menyatakan bahawa dosa asal ialah Adam dan Hawa memakan buah terlarang.[7]

Sejarah sunting

Idea Benih Ular muncul dalam buku abad ke-9 yang dipanggil Pirke De-Rabbi Eliezer.[8] Dalam bukunya Qabil: Anak Ular, David Max Eichhorn, mengesan idea itu kembali kepada teks Yahudi Midrash awal dan mengenal pasti banyak rabai yang mengajar bahawa Qabil adalah anak kepada kesatuan antara ular dan Hawa.[8] Beberapa rabai Kabbalis juga percaya bahawa Qabil dan Habil adalah latar belakang genetik yang berbeza daripada Syis. Ini dikenali di kalangan Kabbalis sebagai "Teori Asal-usul".[9] Teori ini mengajar bahawa Tuhan mencipta dua "Adam" (adam bermaksud "lelaki" dalam Bahasa Ibrani). Untuk satu dia memberikan jiwa dan yang lain dia tidak memberikan jiwa. Yang tanpa jiwa adalah makhluk yang dikenali di dalam agama Kristian sebagai ular. Para pengikut Kabbalis memanggil ular itu sebagai Nahash (bermaksud ular dalam bahasa Ibrani). Ini direkodkan dalam Zohar:

"Dua makhluk [Adam dan Nachash] melakukan hubungan dengan Hawa, lalu mengandunglah perempuan dari kedua-duanya dan melahirkan dua orang anak. Setiap diikuti salah satu daripada ibu bapa lelaki, dan roh mereka berpisah, salah satu ke bahagian ini dan satu kepada yang lain, dan juga kemiripan watak-watak mereka. pada bahagian Qabil adalah semua menghantui spesies jahat; dari sisi Habil datang kelas yang lebih berbelas kasihan, namun tidak secara keseluruhannya memberi manfaat - wain yang baik bercampur dengan yang buruk". (Zohar 136)

Dalam Kajian Bible Scofield Scofield berkata, "Ular itu, dalam bentuk Edenik, tidak dianggap sebagai reptilia menjalar. Itulah kesan laknat (Gen 3:14Template:Bibleverse with invalid book). Makhluk yang dipinjamkan itu sendiri kepada Syaitan ini telah menjadi yang paling indah kerana ia adalah yang makhluk paling "halus" yang kurang daripada lelaki".[10] Nota Scofield mendiamkan diri tentang idea Qabil menjadi benih ular, bagaimanapun dalam Kejadian 6: 2 catatannya mendakwa manakala ia adalah satu "kesilapan" untuk mempercayai bahawa anak yang tersebut adalah hasil kesatuan ghaib , ia sebaliknya kahwin campur "garis Ketuhanan dari Syis" dengan "talian tanpa bertuhan Qabil" yang dirujukkan.[11] Peguambela mencadangkan bahawa terjemahan Kristian moden Perjanjian Lama yang menekankan pengurangan konsep ini, yang mereka percaya menunjukkan bahawa ular itu berciri tegak, iaitu makhluk seperti manusia.

Kitab asas untuk doktrin benih ular muncul dalam Kejadian 3:15, iaitu pada Versi King James menyatakan "Aku akan mengadakan permusuhan antara engkau dan perempuan ini, antara keturunanmu dan keturunannya;. ia akan meremukkan kepalamu, dan engkau akan meremukkan tumitnya" Peguambela mentafsir ini secara harfiah bermaksud bahawa keturunan Ular melalui Hawa akan akhirnya hilang dalam konflik manusia dengan salah satu "keturunannya". Anak Hawa dengan Adam akan mungkin dipanggil "benih Adam" maka ia telah dicadangkan, kerana seorang wanita tidak secara semulajadi menghasilkan benih, bahawa "keturunannya" adalah ramalan yang pertama bagi manusia Al-Masih akhirnya dihasilkan melalui kelahiran dara. Penganut percaya ini menetapkan keturunan ular sebagai lambang kepada Yesus Kristus.

Peguambela juga menunjukkan bahawa dalam Kejadian bab 4 ia disebut hanya sekali bahawa Adam "tahu" isterinya, tetapi dua kali ia menyebut bahawa perempuan itu melahirkan anak-anak lelaki (Kejadian 4:1–2, lihat superfecundation heteropaternal). Peguambela juga percaya tindakan tidak disebut kecurangan tersirat melalui kutukan pembiakan dan perkahwinan diletakkan pada Hawa dalam Kejadian 3:16, yang sebaliknya seolah-olah tidak sesuai untuk sekadar makan buah-buahan yang dilarang. St. Paul seolah-olah mencadangkan sebanyak dalam Surat kedua kepada Korintus, di mana beliau mungkin telah tersirat bahawa Hawa bukanlah dara suci pada masa yang Adam pertama mempunyai hubungan dengan dia: "Kerana aku cemburu atas kamu dengan cemburu ketuhanan:. kerana saya telah didukung anda seorang suami, yang saya boleh mengemukakan anda sebagai dara suci kepada Kristus. Tetapi aku takut, walau dengan apa jua cara, seperti ular Hawa diperdayakan melalui kehalusan, jadi minda anda patut dirosakkan..." (2 Corinthians 11:2–3Template:Bibleverse with invalid book)

Dalam Perjanjian Baru, Surat Pertama Yohanes juga menyatakan, "Tidak seperti Qabil, yang merupakan satu daripada yang jahat, dan membunuh saudaranya." (1 John 3:12Template:Bibleverse with invalid book). John juga dicatatkan dalam Injil bahawa Kristus berkata, "Kamu ini daripada bapamu Iblis, dan nafsu kamu bapa anda akan melakukan Beliau adalah seorang pembunuh dari awal, dan tempat tinggal yang tidak benar, kerana tidak ada kebenaran padanya. "(8:44) Peguambela doktrin benih ular telah mentafsirkan ayat-ayat ini membayangkan bahawa penulis-penulis Perjanjian Baru percaya bahawa Qabil, pembunuh pertama, sememangnya benih ular.

Doktrin bahawa Hawa bersetubuh dengan ular itu, atau dengan Syaitan, untuk menghasilkan Qabil, telah diajar dalam pelbagai bentuk untuk beribu-ribu tahun, dan ia mendapati ungkapan yang paling awal dalam Gnostik tulisan (contohnya, Injil Philip) dan terutama dalam doktrin Manichean; Walau bagaimanapun, ia nyenyak ditolak oleh ahli-ahli teologi Kristian yang utama seperti Irenaeus[5] pada abad ke-2, dan St. Augustine pada abad ke-4.

Lebih banyak variasi baru-baru ini adalah penting kepada kepercayaan Dua-Benih-dalam-Roh Predestinasi Baptis yang diasaskan oleh Daniel Parker. Variasi lain yang didukung oleh kumpulan-kumpulan yang mematuhi gerakan Identiti Kristian ini. Sebahagian daripada kumpulan-kumpulan ini muncul untuk menggunakan doktrin ini sebagai rasionalisasi untuk kepercayaan perkauman. Salah satu yang terbesar, tetapi tidak mengambil kira mazhab, kumpulan yang percaya dalam bentuk doktrin benih ular adalah pengikut Branhamism yang telah didokumenkan berjumlah lebih 1,500,000.

Doktrin sunting

Doktrin benih Ular ini diikuti oleh beberapa kumpulan Kristian kecil, pengikut Branhamisme, Dua-Benih-dalam-Roh Predestinasi Baptis, dan beberapa penganut yang Gerakan Identiti Kristian antara lain. Terdapat variasi doktrin dan perbezaan antara kumpulan-kumpulan ini tetapi kepercayaan asas bahawa Dosa Asal adalah suatu perbuatan hubungan seks di antara Adam dan Hawa dan sebelum perbuatan itu, Hawa tergoda secara seksual oleh ular dan hubungan seks komited dengan ular itu; lagi, bahawa Qabil telah diilhamkan oleh perbuatan itu dengan ular dan Habil dikandung oleh perbuatan itu dengan Adam.

Perbezaan utama ialah pada selepaskesan akta. Beberapa penyokong percaya bahawa ular itu adalah Syaitan sendiri.[12] Yang lain percaya bahawa ular itu adalah haiwan yang dipengaruhi oleh syaitan.[13] Satu lagi perbezaan utama adalah dalam keturunan Qabil. Ada yang percaya bahawa kedua-dua talian kekal berasingan dan keturunan yang akhirnya keturunan Qabil semuanya musnah, yang lain pula percaya bahawa keturunan Qabil menjadi keseluruhannya bercampur-campur dengan keturunan Adam (yang bermaksud bahawa semua manusia sebahagiannya berketurunan dari Qabil),[14] dan yang lain masih percaya bahawa dua garis adalah terpisah hingga ke hari ini.[15] Akhirnya yang lain tidak bersetuju sama ada seks itu sendiri adalah dosa asal[16] atau jika dosa asal adalah untuk keseronokan seks dan bukan seks untuk pembiakan.[13]

Perkara-perkara berikut dan kitab-kitab yang sebahagian besarnya dipersetujui oleh semua penyokong untuk menjadi asas kepada doktrin Benih Ular, walaupun variasi yang berlaku seperti yang dinyatakan di atas.

  • Dua Pokok. Titik permulaan perbincangan biasanya pada dua pohon, Pokok Kehidupan dan Pokok pengetahuan tentang yang baik dan jahat. (Gen 2:10Template:Bibleverse with invalid book) Penyokong mengambil perhatian iaitu perbezaan antara "pokok-pokok yang tumbuh daripada tanah" yang bertentangan dengan "pokok-pokok di tengah-tengah taman." Ini digunakan untuk menunjukkan dua pokok pokok tidak fizikal tetapi prinsip (contoh idea-idea, peraturan).[13][16] Mereka juga menunjuk kepada Kitab Wahyu, iaitu Pokok Kehidupan kini di syurga untuk menunjukkan bahawa kedua-dua pokok tidak adalah jenis yang sama pokok yang tumbuh di bumi tetapi sebaliknya adalah sesuatu yang spiritual. (Rev 2:7Template:Bibleverse with invalid book dan 22:2) Tambahan pula mereka menunjukkan bahawa sejak manusia memilih untuk makan buah dari pohon pengetahuan tentang yang baik dan yang jahat, ia masih perlu menjadi suatu tempat yang boleh dilihat di dunia hari ini, yang mendakwa mereka adalah seksualiti yang terang-terangan kepada masyarakat.
  • Ular. (Gen 3Template:Bibleverse with invalid book) Ular dalam bentuk asalnya adalah makhluk yang mampu bertutur, dan ia tidak mempunyai lagi pada ketika itu telah dikutuk pergi "atas perutnya [itu​​]"; dengan itu beberapa penyokong mendakwa bahawa "ular" pada asalnya adalah makhluk seperti seakan manusia tegak.[17] Beberapa penyokong mendakwa ular itu bertujuan untuk digunakan bagi kerja kasar dan dengan itu telah dibuat untuk kelihatan seperti seorang lelaki tetapi telah tidak diberi jiwa.[18] Bab ini menyatakan ular itu "diperdayakan" Hawa. Dalam Bahasa Inggeris Awal Moden perkataan ini secara harfiah bermakna untuk menggoda atau menyesatkan.[19]
  • Seks. Dalam Alkitab, perbuatan seksual sentiasa tidak langsung dirujuk dalam Musa 'tulisan. Ia sentiasa dirujuk berhati, seperti "mengetahui". Begitu juga dalam Kitab Amsal, ia menyatakan "itu adalah cara perempuan berzina; dia memakan, dan wipeth mulutnya, dan berfirman, yang saya telah lakukan tidak kejahatan." (Amsal 30:20) ini digunakan sebagai bukti bahawa pokok-pokok dan buah-buahan yang hanya satu lagi cara yang samar untuk menggambarkan seks.
  • Hukuman. (Gen 3Template:Bibleverse with invalid book) Penyokong juga menunjukkan hukuman yang menunjukkan bahawa perbuatan itu adalah seksual. Apabila Adam dan Hawa berdosa mereka dilindungi kemaluan mereka, bukan mulut mereka, menunjukkan mereka tidak berdosa dengan mulut mereka tetapi dengan alat kelamin mereka. Hukuman Tuhan memakai mereka juga terjejas pembiakan seksual: Dia menjadikan wanita untuk mempunyai kitaran haid dan telah meningkat sakit bersalin. Kutukan Tuhan juga mengadakan permusuhan antara keturunan Adam (contohnya, Habil) dan keturunan ular itu (contohnya, pembunuh Habil iaitu Qabil).[20]
  • Kelahiran. (Gen 4Template:Bibleverse with invalid book) Pada kelahiran Qabil, Hawa berkata "Saya telah mendapat satu manusia daripada Tuhan." Penyokong mendakwa bahawa dalam baki dua bab sebelum Banjir, keturunan Adam dipanggil "anak-anak Tuhan", bukan "orang",[21] manakala perkataan "lelaki" merujuk semata-mata kepada keturunan Qabil. Hawa juga dipanggil "ibu kepada semua yang hidup" (Gen 3:20Template:Bibleverse with invalid book), tapi Adam tidak pula dikenali sebagai "bapa kepada semua yang hidup".
  • Anak. (Gen 4Template:Bibleverse with invalid book) Qabil dan Habil adalah dari latar belakang pekerjaan yang berbeza. Habil cenderung binatang ternakan dan Qabil menuai tanah. Penyokong mendakwa sifat-sifat ini telah diwarisi daripada nenek moyang mereka; Adam adalah untuk memerintah ke atas haiwan dan ular itu bertujuan untuk cenderung dalam Taman Eden. Satu lagi perbezaan antara mereka ialah Abel, yang lahir tulen, tahu bagaimana untuk memberi pengorbanan yang betul kepada Tuhan. Qabil, yang bukan tulen, tidak tahu bagaimana untuk memberi pengorbanan yang betul, dia hanya tahu dia diperlukan untuk memberikan satu, yang menunjukkan dia hanya mewarisi sebahagian daripada pengetahuan bahawa Habil telah diwarisi. Berhadas beliau juga dipaparkan oleh cemburu dan pembunuhan Habil beliau, beberapa penyokong berhujah bahawa ini bukanlah sifat-sifat Tuhan telah ciptakan dari Adam dan Hawa dan tidak boleh diwarisi daripada mereka.
  • Dua Garis Berketurunan. (Gen 4–5Template:Bibleverse with invalid book) Beberapa penyokong mendakwa bahawa kerana kedua-dua garis keturunan direkodkan secara berasingan ia menunjukkan mereka entah bagaimana berbeza. Ia menyatakan bagaimana perkembangan di sisi Qabil semua (contoh pengisytiharan Lamekh yang negatif dalam Gen 4:23Template:Bibleverse with invalid book bahawa "aku telah membunuh seorang lelaki yang melukai saya".[22]) Tetapi selaras Syis (Kejadian 5) apa-apa yang disebut tentang apa-apa yang jahat, dan setiap bapa "memperanakkan anak-anak lelaki dan anak perempuan". Akhirnya, kedua-dua talian berkahwin (Gen 6:4Template:Bibleverse with invalid book "Terdapat gergasi di bumi pada waktu itu dan juga selepas itu, apabila anak-anak Tuhan menghampiri anak-anak perempuan manusia, dan mereka melahirkan anak bagi mereka, yang sama menjadi orang gagah perkasa di zaman purbakala, orang-orang yang kenamaan. "), dan Tuhan kemudiannya memusnahkan dunia dengan banjir.[23] Para penyokong juga menunjukkan prinsip biologi heterosis yang dibuktikan dalam keturunan yang campurbiak daripada dua baris yang diprcayai gergasi.
  • Kristus. Akhirnya talian Syis ini membawa kepada Yesus, yang dilahirkan oleh seorang perawan. Penyokong mendakwa kepada hakikat bahawa semua manusia tidak suci dan dengan itu tidak mampu "pembiakan" "tulen" Anak Tuhan sebagai sebab Kristus harus dilahirkan oleh seorang perawan. Banyak penyokong mendakwa bahawa Kristus telah lahir dalam keadaan yang sama bahawa Adam dicipta: sempurna dan tanpa dosa. Mereka mendakwa beliau terpaksa diwujudkan oleh Tuhan agar dia menjadi tulen dan untuk menjadi "pengorbanan sempurna".[13][16]
  • Perumpamaan lalang. Tidak kira apa jua pemahaman Benih Ular berdasarkan buku Kejadian, ramai yang percaya doktrin memegang bahawa salah satu bukti yang paling penting bagi doktrin berasal dari Yesus yang mengelilingi wahyu Perumpamaan lalang ini. Dalam perumpamaan ini Yesus mengesahkan terdapat dua kanak-kanak yang berbeza hadir di dunia sehingga akhir.

Gerakan Identiti Kristian sunting

Penganut teologi ketuanan putih yang dikenali sebagai Identiti Kristian Dua Baris Benih berpendapat bahawa orang kulit putih adalah keturunan dari Adam dan oleh itu orang yang dipilih Tuhan. Orang-orang Yahudi dikatakan keturunan Qabil dan dengan itu syaitan. Kepercayaan ini telah dibangunkan oleh Wesley A. Swift, Conrad Gaard, Dan Gayman[24][25] dan William Potter Gale dikalangan lain.[26] Golongan yang menentang dipanggil Identiti Kristian Satu-Baris-Benihn dan ia berpendapat bahawa semua orang yang berketurunan daripada Adam, tetapi hanya orang-orang Aryan (di sini bermaksud Utara Eropah) benar-benar orang-orang Tuhan.[1][2][27][28]

Ajaran William Branham sunting

William Branham bukanlah orang pertama yang mengajar doktrin benih ular, tetapi dia adalah salah satu penyokong utama doktrin dalam zaman moden. Branham adalah menteri yang paling terkenal abad ke-20 untuk benar-benar mengajar benih ular dan banyak penyebarannya boleh dikaitkan dengan beliau. William Branham mengajar bahawa kejatuhan manusia akibat Hawa melakukan persetubuhan dengan binatang tegak, manusia seperti dalam penampilan, yang Adam telah menamakannya sebagai 'Ular'.[16]

Kerana pengakuan luas beliau pada tahun 1940-an dan sepanjang 1950-an, Branham diikuti secara meluas pada gerakan Berkarismatik dan Pentekostal dan ke tahap yang lebih kecil oleh Methodis dan Baptis. Mesyuarat itu, yang diadakan di seluruh dunia, telah dihadiri oleh beratus-ratus ribu orang yang memberinya penonton yang sangat besar. Populariti dan pengaruh ini memberikan platform yang terbaik di kalangan semua penganut doktrin benih ular dan ia membolehkan beliau untuk menyebarkan ajaran kepada orang ramai. Walaupun dia tidak kerap menyokong doktrin di hadapan penonton terbesar beliau kepercayaan dalam doktrin itu tidak dirahsiakan dan dia mengajar beberapa khutbah di atasnya dalam mesyuarat yang lebih kecil.

Branham amat menyedari sambungan potensi doktrin kepada perkauman tetapi dia cuba untuk menunjukkan bahawa kepercayaannya tidak secara perkauman disasarkan.[29] Beliau cuba untuk menunjukkan bahawa walaupun beliau percaya dalam doktrin beliau tidak difikirkan ianya adalah asas untuk perkauman,[30] tidak pernah memohon pemahaman ke mana-mana kelompok etnik atau bangsa.

Ajaran Arnold Murray sunting

Arnold Murray (1929-2014), pengasas Gereja Kecil Gembala ini, mengajarkan doktrin benih ular. Beliau diterima bahawa orang-orang Yahudi (Kerajaan Yehuda) telah turun dari Adam melalui Syis, seperti yang dinyatakan dalam Alkitab. Walau bagaimanapun, pandangan beliau adalah bahawa Kenite (berbanding dengan orang-orang Yahudi) ialah keturunan Qabil, dan menyusupi utara Kerajaan Israel.[12] Ajaran Murray dipertikaikan oleh Protestan apologetik dari kementerian CARM dan CRI.[6][31]

Ajaran Jung Myung Seok sunting

Jung Myung Seok, orang Korea Selatan yang mengasaskan Providence pergerakan agama, mengajar bahawa dosa asal Hawa telah mengadakan hubungan seks dengan ular (syaitan) itu, dan bahawa kesannya boleh diterbalikkan dengan mempunyai seks dengan Mesias, yang, menurut pergerakan Providence, adalah Jung sendiri. Jung menggunakan doktrin ini untuk menarik banyak pengikut wanita melakukan hubungan seks dengan dia, sesuatu perbuatan itu baginya dia kini berada di dalam penjara.[32][33]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Borgeson, Kevin; Valeri, Robin (2008). "3: Christian Identity". Terrorism in America. Jones & Bartlett Publishers. m/s. 52–55. ISBN 0-7637-5524-9. Dicapai pada 2009-02-20.
  2. ^ a b Martin, Gus (2006). Understanding Terrorism: Challenges, Perspectives, and Issues (ed. 2, illustrated). SAGE. m/s. 453–454. ISBN 1-4129-2722-6. Dicapai pada 2009-02-20.
  3. ^ "Primitive Baptists". Primitivebaptist.info. Dicapai pada 2014-07-15.
  4. ^ "Branham, W. M., ''An Exposition of the Seven Church Ages'', (Jeffersonville, Indiana: WBEA, 1965) p98". Nt.scbbs.com. Dicapai pada 2014-07-15.
  5. ^ a b "ANF01. The Apostolic Fathers with Justin Martyr and Irenaeus - Christian Classics Ethereal Library". Ccel.org. 2005-07-13. Dicapai pada 2014-07-15.
  6. ^ a b Matt Slick, The serpent seed and the Kenites, criticizing the teaching of Arnold Murray and the Shepherd's Chapel. Christian Apologetics and Research Ministry. Retrieved November 17, 2013.
  7. ^ "The Woman, The Seed, and The Serpent. James Akin, Catholic Answers". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-26. Dicapai pada 2014-08-21.
  8. ^ a b Cain: Son of the Serpent. Rossel Books. 1985. ISBN 0-940646-19-6.
  9. ^ Rabbi Donmeh West. "Kabbalistic Genetics".
  10. ^ Scofield, C. I., The Scofield Study Bible, Oxford University Press, 1996, p8
  11. ^ Scofield, C. I., The Scofield Study Bible, Oxford University Press, 1996, p13
  12. ^ a b The Shepherd's Chapel Answers Page Diarkibkan 2010-02-16 di Wayback Machine. Retrieved November 17, 2013.
  13. ^ a b c d R.M. Jackson. "The Two Laws of Eden". Thecontender.org. Dicapai pada 2014-07-15.
  14. ^ "Serpent Seed. W.M Branham". believethesign.com, Review of the Message and Ministry of William Branham. Retrieved November 17, 2013.
  15. ^ Views on the Two Seeds, Daniel Parker (1826)
  16. ^ a b c d "The Serpent's Seed, sermon number 58-0928E preached by William Branham, 28 September 1958". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-12. Dicapai pada 2014-08-21.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  17. ^ "Just WHO are These Giants in Genesis 6:4?!", www.biblebeliever.org
  18. ^ "The Two Laws of Eden" (second page): "Neither was he a worm, nor a snake; he was the most intelligent creature of all the animal kingdom; and he carried on a vocal conversation with Eve. He was a servant creature; endowed with that ability."
  19. ^ "Beguile", "Middle English Lexicon"
  20. ^ R.M. Jackson. "The Two Laws of Eden". Thecontender.org. Dicapai pada 2014-07-15.
  21. ^ Gen 4:26Template:Bibleverse with invalid book ("then began men to call upon the name of the Lord") seems to be a counterexample. At the same time, Gen 6:1–7Template:Bibleverse with invalid book does draw a distinction between the "sons of God" and the "daughters of men", and Gen 6:5Template:Bibleverse with invalid book refers to the "wickedness of man".
  22. ^ I.e., Lamech killed a man who did Lamech injury. Genesis 4:23Template:Bibleverse with invalid book, New International Version
  23. ^ "Genealogy of Cain". Thecontender.org. Dicapai pada 2014-07-15.
  24. ^ "Extremism in America: Dan Gayman". Anti-Defamation League. 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-29. Dicapai pada 16 August 2012.
  25. ^ "Christian Identity". Watchman Fellowship. Dicapai pada 16 August 2012.
  26. ^ Lewis, James R.; Jesper Aagaard Petersen (2005). Controversial New Religions (ed. illustrated). Oxford University Press US. m/s. 394–395. ISBN 0-19-515682-X. Dicapai pada 2009-02-20.
  27. ^ Dobratz, Betty A.; Shanks-Meile, Stephanie L. (2000). The White Separatist Movement in the United States (ed. illustrated). JHU Press. m/s. 134. ISBN 0-8018-6537-9. Dicapai pada 2009-02-20.
  28. ^ Barkun, Michael (2006). A Culture of Conspiracy (ed. illustrated). University of California Press. m/s. 124. ISBN 0-520-24812-0. Dicapai pada 2009-02-20.
  29. ^ "He Cares, Do You Care?", 21 July 1963.
  30. ^ Branham, W. M., Who Is This Melchisedek?", Voice of God Recordings, Jeffersonville, 1965 Sermon transcript
  31. ^ Arnold Murray and the Shepherd's Chapel, criticisms by the Christian Research Institute. Retrieved November 17, 2013.
  32. ^ "'Love' cult snares student". Japan Times. 2002-10-27. The church's doctrine is composed of the so-called '30 precepts,' although it's pretty clear that they're derived from the Unification Church," explains Toyoshige Aizawa, a Christian minister engaged in weaning young people away from cults. "Jong has twisted the biblical story of Adam and Eve to deal with sex, saying, 'To atone for Adam and Eve's original sin, which was visited upon all mankind, it's necessary to engage in intercourse with the Lord.' In this case, he means himself, since he claims to be a reincarnation of Jesus.
  33. ^ "Cult head jailed for sex crimes". AFP. 2009-02-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-15. Dicapai pada 2013-10-29.