Bentuk geometri adalah maklumat geometri yang kekal apabila lokasi, skala, orientasi dan refleksi dikeluarkan dari keterangan objek geometri.[1] Iaitu, hasil menggerakkan bentuk di sekeliling, membesarkannya, memutarnya, atau mencerminkannya dalam cermin adalah bentuk yang sama dengan yang asal, dan bukan bentuk yang berbeza.

Bentuk geometri dalam 2 dimensi
Bentuk geometri dalam 3 dimensi
Angka-angka yang ditunjukkan dalam warna yang sama mempunyai bentuk yang sama seperti yang satu sama lain dan kata yang sama.

Objek yang mempunyai bentuk yang sama seperti satu sama lain dikatakan serupa. Jika mereka juga mempunyai skala yang sama antara satu sama lain, mereka dikatakan kongruen.

Kebanyakan bentuk geometri dua dimensi dapat didefinisikan dengan satu set mata atau mercu dan garis-garis yang menghubungkan mata yang tertutup di rantai, dan juga menyebabkan mata dalaman. Bentuk sedemikian yang disebut asap dan termasuk segitiga, segi empat sama, dan pentagon. Bentuk lain mungkin dikelilingi oleh lengkung seperti lingkaran atau elips.

Kebanyakan bentuk geometri tiga dimensi yang dapat didefinisikan dengan satu set mercu, garis yang menghubungkan mercu, dan dua-dimensi wajah tertutup oleh orang-orang garis-garis, serta menyebabkan mata dalaman. Itu bentuk dipanggil polihedron dan termasuk kiub serta piramid seperti tetrahedron. Bentuk tiga dimensi  lai mungkin dikelilingi oleh permukaan melengkung, seperti bujur dan lingkungan.

Bentuk dikatakan cembung jika semua mata pada segmen garis di antara mana-mana dua titiknya juga sebahagian daripada bentuknya.

Lihat juga sunting

  • Senarai bentuk geometri
  • Bentuk

Rujukan sunting

  1. ^ Kendall, D.G. (1984). "Shape Manifolds, Procrustean Metrics, and Complex Projective Spaces". Bulletin of the London Mathematical Society. 16 (2): 81–121. doi:10.1112/blms/16.2.81.