Beppu (Jepun: 別府市, Hepburn: Beppu-shi) adalah sebuah bandar di Prefektur Ōita di pulau Kyushu, Jepun, di hujung barat Teluk Beppu . Sehingga 31 Mac, 2017, bandar ini mempunyai penduduk 122,643 [1] dan kepadatan penduduk 980/km2 (2,500/sq mi). Jumlah kawasan adalah 125.13 km2 (48.31 bt2) . Beppu terkenal dengan mata airnya yang panas.

Beppu
別府市
NegaraJepun
KawasanKyushu
WilayahŌita Prefecture
Kerajaan
 • Datuk BandarYasuhiro Nagano
Keluasan
 • Jumlah125.13 km2 (48.31 batu persegi)
Penduduk
 • Jumlah122,643
 • Kepadatan980/km2 (2,500/batu persegi)
Zon waktuUTC+9 (Waktu Piawai Jepun)
- PokokSweet Osmanthus and Camphor Laurel
- BungaŌmurasaki (Rhododendron x pulchrum)

Mata air panas sunting

Beppu terletak di antara laut dan gunung. Bandar ini ditubuhkan pada 1 April 1924, dan terkenal dengan onsennya ( mata air panas ). Ia mempunyai lapan hot spot geoterma utama, kadang-kadang disebut sebagai " lapan hells Beppu ". [2] Enam daripada ini terletak di daerah Kannawa, dan dua di lebih jauh   daerah Shibaseki. Beppu juga dibahagikan kepada lapan kawasan utama air panas yang dikenali sebagai Beppu Hattō (Jepun: 別府八湯) .

Kawasan air panas Beppu Hattō sunting

  • Beppu Onsen
  • Kankaiji
  • Kamegawa
  • Shibaseki
  • Kannawa
  • Myoban
  • Horita
  • Hamawaki

Di samping itu, Oniyama Jigoku, yang dikenali sebagai "neraka gunung raksasa" untuk sejumlah besar buaya yang dibiakkan dan disimpan di sekitar kawasan musim panas ini, adalah berhampiran. [3]

Tarikan pengunjung sunting

Beppu adalah sebahagian daripada perjalanan tahunan Beppu-Ōita Marathon, yang mengesan jalan antara Beppu dan kota tetangga Ōita . Pertandingan ini diadakan setiap tahun sejak tahun 1952 dan diklasifikasikan sebagai perlumbaan jalan raya Silver Label IAAF . [4]

Tasik Shidaka terletak 600 meter (1,969 kaki) atas paras laut . Air Terjun Otobaru adalah tarikan semula jadi tempatan, terletak di kawasan gunung bandar Beppu, 20 minit berjalan kaki dari Wonder Rakutenchi, sebuah taman hiburan tradisional. Takasakiyama Monkey Park terletak 10 minit dari pusat Beppu dengan bas. Taman ini adalah rumah kepada lebih daripada 1500 kera Jepun. Kijima Kogen adalah sebuah resort yang me padang golf 18 lubang dan hotel bersebelahan taman hiburan. Ia terletak di dataran tinggi menuju Yufuin.

Beppu tidak hanya mempunyai mata air biasa tetapi juga beberapa air pasir dan kaki. Satu tempat yang terkenal ialah "Beppu Kaihin Sunayu, Ashiyu", ("pantai mandi pasir dan mandi kaki di Beppu"). Ia adalah 15 minit dengan bas dari stesen Beppu, di Laluan 10.

Beppu Park (Jepun: 別府公園) terletak di pusat bandar, 15-minit berjalan kaki dari Stesen Beppu. Festival Bunga Api Beppu, yang diadakan pada akhir bulan Julai, merupakan salah satu pertunjukan bunga api terbesar di Oita. Lima ribu bunga api dihidupkan dari bot yang terapung di Persisiran Pantai Beppu. Festival Seni Kontemporari Beppu" Campuran Mandi Sedunia" adalah pesta seni yang diadakan setiap tiga tahun di Beppu. [5]

Beppu Ropeway menghubungkan Beppu dengan Gunung Tsurumi .

Pendidikan sunting

  • Universiti Beppu, sebuah universiti swasta yang pertama disewa pada tahun 1954, juga mempunyai kampus di Oita City.
  • Kolej Beppu Mizobe Gakuen, ditubuhkan pada tahun 1986, adalah kolej junior swasta yang terletak di utara Beppu.
  • Pada tahun 2000, bandar itu memberi subsidi kepada Universiti Ritsumeikan Asia Pacific, sebuah universiti antarabangsa yang memberi tumpuan kepada hubungan antarabangsa, media dan kajian budaya serta perniagaan.

Sukan sunting

Beppu adalah rumah kepada pasukan bola keranjang Oita Heat Devils . Musim pasukan dibatalkan pada tahun 2011 akibat gempa bumi yang melanda Jepun pada 11 Mac.

Hubungan antarabangsa sunting

Bandar Beppu mempunyai hubungan bandar kembar dengan bandar berikut.

Bangunan sunting

  • Menara Beppu

Rujukan sunting

  1. ^ "Statistics: Population". Beppu City Government website (Jepun). Accessed 21 April 2017.
  2. ^ Hells (Jigoku), Japan-guide.com Retrieved 20 May 2013.
  3. ^ Beppu Travel: Hells (Jigoku)
  4. ^ Beppu-Oita Mainichi Marathon. ARRS (2009-12-24). Retrieved on 2010-02-08.
  5. ^ 混浴温泉世界

Pautan luar sunting