Dato' Bernard Chandran (lahir 27 Februari 1968) ialah seorang pereka fesyen Malaysia. Bakat beliau telah memperolehinya banyak pelanggan setia di kalangan terutama keluarga Diraja elit Malaysia dan Brunei serta dua bekas Miss Universe. Oleh yang demikian, Chandran pernah dikenali sebagai "Putera Fesyen Malaysia", tetapi kini sedang dianggap sebagai "Raja Fesyen Malaysia".[1][2]

Bernard Chandran
Kelahiran (1968-02-27) 27 Februari 1968 (umur 56)
PendidikanParis American Academy
PekerjaanPereka fesyen
PasanganDatin Mary Lourdes Chandran
Laman web rasmibernardchandran.com

Chandran juga seorang personaliti televisyen Malaysia. Beliau dikenali sebagai ketua pereka rancangan realiti Project Runway Malaysia, sejak kemunculan sulung di 8TV pada 3 Ogos 2007.[3] Chandran ialah seorang juri tetamu dalam Britain Next Top Model, Cycle 6, Episod 12. Tiga model teratas diberi peluang untuk model untuk pertunjukan fesyen Chandran semasa Minggu Fesyen London.[4]

Tahun terawal sunting

Bernard Chandran dilahirkan kepada Encik P Ramachandran dan Puan Chow Yook Lin.[5] Bernard Chandran berketurunan India dan Cina (biasanya dirujuk sebagai Orang Chindia di Malaysia). Beliau dibesarkan di sebuah keluarga purata Malaysia. Bapanya mahu beliau untuk menjadi akauntan dan dia hampir mengikuti nasihat ini, dengan singkat memandangkan menjadi penjual tembakau, "Ia adalah kerjaya yang baik!".

Pada umur 16 tahun, beliau memutuskan mahu menjadi seorang pereka fesyen dan ia hanya kes meyakinkan bapanya. Beliau pada mulanya belajar fesyen di sebuah kolej fesyen tempatan yang dikenali sebagai Pusat Latihan Fesyen Antarabangsa (IFTC) di Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.

Semasa di kolej, beliau dikenali untuk rasa malu beliau di belakang tabir bersama model menanggalkan bajunya semasa persembahan fesyen awal beliau di kolej tempatan. Diberi tempoh tiga bulan selepas tamat pengajian untuk membuktikan dirinya, beliau mengatur persembahan solo sulung beliau, dengan mengambil langkah-langkah pertama di jalan untuk menjadi pereka terkemuka Malaysia. Bapa Bernard telah memenangi lebih dan membantu membiayai melanjutkan pelajaran anaknya, dengan Bernard tidak lama lagi memenangi tempat di Paris Fashion School yang berprestij di Paris, Perancis.

Pada tahun 1991, beliau mengambil keputusan untuk menyertai 'Open European Contest for Look of the Year 2000'. Chandran menang dan memecahkan rekod sebagai bukan Eropah yang pertama untuk memenangi gelaran didambakan. "Pertandingan ini adalah melelahkan," tersengih Bernard. "Saya amat gembira untuk menjadi pemenang bukan berkulit putih pertama kerana ia membuktikan bahawa orang Asia, yang apabila orang lain". Untuk kesakitan beliau, Chandran menerima kamera, 19,000 franc, dan publisiti dan kenalan yang telah dibuka.[6]

Lolita Lempicka menawarkannya pekerjaan di tempat kejadian, yang memuji-muji tetapi beliau merasakan ia masih terlalu awal. "Saya mahu benar-benar mahir dalam kraf saya sebelum menyertai sebuah rumah atas kerana jangkaan mereka adalah tinggi dan pada masa itu anda tidak dibenarkan ruang untuk membuat kesilapan." seloroh Chandran.

Chandran hanya terlalu sedar betapa pentingnya ini adalah dalam memulakan kerjayanya. Beliau berpendapat bahawa "Semua orang mesti pergi ke sekolah fesyen untuk memahami asas-asas fesyen. Bukan sahaja untuk belajar reka bentuk, tetapi sejarah fesyen juga."

Perniagaan fesyen sunting

Dalam industri sunting

Selepas mengasah kemahiran beliau di luar negara di Paris, beliau kembali ke Malaysia untuk membuka kedai pertamanya di KL Plaza pada tahun 1993. Rumah koutur pertama 'Bernard Chandran' adalah sebuah kedai kecil disewa dengan beberapa kakitangan di tengah-tengah Kuala Lumpur. Dari sana, beliau membina pangkalan kliennya kalangan siapa yang Kuala Lumpur, yang terdiri daripada golongan kaya raja-raja. Beliau kini telah memperluaskan kedai di KL Plaza untuk mengambil 4 lot kedai dan hampir 300 meter persegi. Beliau telah dipilih Designer of the Year oleh Anugerah Fesyen Antarabangsa Malaysia pada tahun 2003.[7]

Chandran juga telah mula memperkenalkan Eropah untuk koutur beliau dengan sebuah butik di Knightsbridge, London.

Ciptaan beliau telah disediakan dari Cina, Melayu, India dan budaya timur yang lain. Beliau kerap melakukan persembahan di seluruh dunia, walaupun dia menyesuaikan julat luar negara untuk menjadi lebih berani daripada julat beliau untuk Malaysia. Bernard percaya kepada kepentingan kreativiti, keyakinan dan visi.

"Inspirasi ialah dari pelanggan saya ... bagaimana mereka bergerak, bagaimana mereka bercakap, sikap, gaya hidup mereka. Apabila saya mula-mula bertemu pelanggan baru, saya membuat dia memahami bahawa saya di sini untuk membuat anda kelihatan baik,"[8] pereka kegemaran Chandran adalah Valentino "... untuk kewanitaan dan penamat ...", dan Galliano yang "... mempunyai semangat yang besar." Dia kagumi Hussein Chalayan untuk hasil kerjanya dan bagaimana beliau menangani bankrap.

Selebriti dalam Bernard Chandran sunting

Estelle terutamanya memakai pakaian biru oleh pereka dengan pinggul menunjuk dibesar-besarkan untuk persembahan di MTV European Music Awards 2008. Dia juga memilih untuk memakai dua keping tersendiri (satu di atas pentas untuk duet dengan Kanye West dan satu untuk permaidani merah) untuk Anugerah Grammy ke-51, di mana beliau memenangi Grammy pertamanya.[9]

Lady Gaga juga telah menggayakan koleksi rekaan Chandran. Beliau juga memakai rekaan Chandran untuk temuramahnya bersama Jay Leno.[10]

Pemuzik elektropop British Little Boots menggayakan busana Chandran untuk temuramah bersama Metro.co.uk.[11]

Rihanna memakai topi rekaan Chandran's Autumn Winter 09 Collection, gaya ikatan bersama Vogue Italia.[12]

Tori Amos memilih untuk memakai busana rekaan Chandran untuk kulit album percutian 2009, "Midwinter Graces".[13] Chandran had also designed all the 15 gowns for her concert tour that year.[14]

Keluarga sunting

Beliau berkahwin dengan salah seorang bekas model beliau, Datin Mary Lourdes Chandran yang merupakan seorang bekas model Antarabangsa dan merupakan salah satu model yang paling berjaya di Malaysia pada 1980-an. Bersama-sama mereka mempunyai lima anak.

Dato' Chandran gigih berbangga dengan keturunan dan warisan India. Rumahnya mempunyai banyak potret beliau dan keluarganya menyajikan keseronokan dalam mewah garb bersejarah India.

Chandran tegas tidak memanjakan anak-anak beliau. Ini bermakna tiada pakaian berjenama atau pembelian kurang ajar, jadi mereka akan mempelajari nilai wang. Beliau memulakan pagi dengan menawarkan puja (solat), bersama-sama dengan keluarga. Ia adalah satu disiplin harian yang dia mahu anak-anaknya untuk memeluk, maka mereka akan membesar dengan tetapan yang kuat nilai dan rasa tanggungjawab. Chandran mahu anak-anaknya untuk berada di bumi dengan kepercayaan Hindu.[15]

Anugerah sunting

  • Beliau menjadi rakyat Malaysia pertama memenangi 'Open European Contest for Look of the Year 2000' pada tahun 1991.
  • Beliau telah dipilih Designer of the Year oleh Anugerah Fesyen Antarabangsa Malaysia pada tahun 2003.
  • Beliau dianugerahkan gelaran, Dato', pada tahun 2006 apabila beliau telah dianugerahkan Dato' Indera Mahkota Pahang (DIMP) oleh Sultan Ahmad Shah Sultan Abu Bakar, Sultan Pahang, Malaysia.[15]
  • Chandran telah dianugerahkan Anugerah Pencapaian Khas Fashion Alliance International Malaysia 2009 [MIFA].[16]

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.bbc.co.uk/lancashire/lifestyle/2004/04/19/fashion_designer_in_preston.shtml
  2. ^ http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Xy/20091031094103/Article/index_html[pautan mati kekal]
  3. ^ http://www.mmail.com.my/Current_News/mm/Thursday/Flip/20070503142914/Article/index_html[pautan mati kekal]
  4. ^ http://www.graziadaily.co.uk/fashion/archive/2010/09/28/grazia-daily-reviews-britain-s-next-top-model--episode-thirteen.htm
  5. ^ https://news.google.com/newspapers?id=VRAWAAAAIBAJ&sjid=whQEAAAAIBAJ&pg=5874,5344091&dq=bernard+chandran&hl=en
  6. ^ https://news.google.com/newspapers?id=WrgTAAAAIBAJ&sjid=R5ADAAAAIBAJ&pg=5568,4861404&dq=bernard+chandran&hl=en
  7. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-06. Dicapai pada 2007-04-28. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  8. ^ "Fropper.com – The Lounge: The "Prince of Fashion" – Bernard Chandran". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-01-27. Dicapai pada 2017-04-09.
  9. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-31. Dicapai pada 2009-12-21. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  10. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-02. Dicapai pada 2009-10-13. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  11. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada 2017-04-09.
  12. ^ http://www.huffingtonpost.com/2009/09/01/rihanna-topless-and-muzzl_n_274261.html?slidenumber=5#slide_image
  13. ^ http://www.pinkisthenewblog.com/2009/10/preview-tori-amoss-new-holiday-album-midwinter-graces/
  14. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 23 July 2011. Dicapai pada 2009-12-23. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  15. ^ a b http://thestar.com.my/lifestyle/story.asp?file=/2009/11/1/lifearts/4986272&sec=lifearts[pautan mati kekal]
  16. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-02-15. Dicapai pada 2009-12-07. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar sunting