Big N’ Tasty adalah hamburger yang dijual oleh makanan segera antarabangsa rantai McDonald's antarabangsa. Ia direka untuk bersaing dengan sandwic Whopper.[1] Variasi serupa yang disebut Big Tasty, tanpa pusat "N'", yang pertama kali dilancarkan di Arab Saudi, dijual di luar Amerika Syarikat di beberapa bahagian Eropah, Amerika Selatan, Afrika Selatan, Timur Tengah, dan Taiwan.

McDonald's Big N' Tasty
Sandwic The Big N 'Tasty dengan sekotak kentang goreng
Nilai pemakanan per hidangan
Saiz hidangan 1 sandwic (206 g)
Tenaga 526 kcal (2,200 kJ)
Karbohidrat 31 g (14%)
- Gula 15 g
- Serabut diet 6 g (13%)
Lemak 30 g (37%)
- tepu 8 g (42%)
- trans 1.5 g
Protein 24 g (43%)
Vitamin A 120 IU
Vitamin C 7 mg (8%)
Kalsium 150 mg (15%)
Besi 2 mg (15%)
Natrium 790 mg (53%)
Tenaga dari lemak 220 kcal (920 kJ)
Kolesterol 82 mg (23%)
Mungkin berbeza di luar pasaran A.S.
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Sumber: McDonald's

Penerangan produk sunting

The Big N 'Tasty terdiri daripada daging lembu seperempat paun (4 oz, 113,4 g) dengan sos tomato, mayonis, bawang sliver, dua potong acar dill, selada daun, dan satu keping tomat pada biji bijan roti.

Konfigurasi Big Tasty agak berbeza, terdiri daripada tepung daging lembu seberat £151, roti bijan 5 inci (12.7 cm), selada potong, dua keping tomato, bawang iris, tiga keping Emmental keju, dan sos Big Tasty (yang mempunyai rasa asap[2]).

Varian Big Tasty Bacon juga mengandungi kepingan bacon berair. Varian ini tidak tersedia di A.S., hanya di peringkat antarabangsa.

Varian sunting

Varian wilayah
Varian yang dihentikan dan sebelumnya
  • Big Xtra – The Big Xtra menyertakan bahan yang sama dengan Big N 'Tasty, tetapi daging lembu dibumbui dengan campuran rempah dan garam yang unik untuk burger ini. Patty juga lebih besar, beratnya 4.6 oz. Tempat ini cukup popular di Jerman restoran McDonald's. Ia masih dijual di lokasi Kanada Wal-Mart McDonald sahaja. (Ini tidak lagi dijual di semua lokasi).
  • McDLT – McDLT (McDonald's Lettuce and Tomato) disajikan dengan mayonis, mustard, sos tomato, acar, bawang yang dihiris, selada, keju Amerika, dan dua keping tomato. Ia disajikan dalam bekas Styrofoam dengan dua ruang di mana satu sisi mengandungi separuh dengan satu roti dan hamburger, dan petak yang lain berisi roti dengan keju dan bahan-bahan sejuk lainnya. Itu diiklankan sebagai reka bentuk untuk memastikan bahagian panas tetap panas dan bahagian sejuk tetap sejuk.

Sejarah sunting

 
Penggambaran pembungkusan McDLT dari permohonan patennya

The Big N 'Tasty adalah yang terbaru dalam rangkaian burger yang dirancang untuk bersaing dengan Whopper dari Burger King.[1] Sandwic pertama dalam barisan produk ini adalah McDLT, dilancarkan pada tahun 1984. Ia dijual dalam bentuk pembungkusan baru di mana roti daging dan roti bawah disediakan secara berasingan dari selada, tomato, keju, acar, sos, dan roti top dan kedua-duanya kemudian dibungkus ke dalam bekas dua sisi yang direka khas.[5] Pengguna kemudiannya diharapkan dapat menyelesaikan persiapannya dengan menggabungkan sisi "panas" dan "sejuk" sebelum makan. Syarikat menghentikannya antara bulan Disember 1990 dan Januari 1991 untuk kelihatan lebih mesra alam kerana menjauhkan diri dari polistirena pembungkusan yang tidak terpisahkan dengan "pengalaman" McDLT.[6]

McDLT akhirnya digantikan oleh McLean Deluxe pada tahun 1991. Ini adalah burger rendah lemak yang termasuk carrageenan untuk menggantikan lemak daging sapi di patty, dan disajikan tanpa mayonis.[7] Walaupun diuji dengan baik, ia gagal bertahan setelah peluncuran kebangsaan dan dihentikan pada bulan Februari 1996 untuk memilih Arch Deluxe yang baru,[7] burger berorientasikan orang dewasa yang menampilkan gulungan berkualiti tinggi dan mayonis dijon mustard. Ia juga tidak berjaya dan dihentikan pada tahun 1998.[8]

Big N' Tasty diperkenalkan pada tahun 1997 dan pada awalnya diuji di pasar California, sementara Big Xtra diuji dipasarkan di Amerika Syarikat Timur Laut sebagai MBX;[9][10][11] during the simultaneous testing phase, either one could be sold depending upon the test market.[12] The Big N' Tasty bertahap secara nasional pada tahun 2000, menggantikan Big Xtra di Amerika Syarikat. Pengenalan nasional dilakukan bertepatan dengan pembukaan Disney's California Adventure. Dari tahun 2002 hingga 2003, Big N 'Tasty adalah salah satu produk unggulan untuk Menu Dolar McDonald. McDonald mengeluarkan Big N 'Tasty dari Menu Dollar pada 1 Februari 2003, sehingga Double Cheeseburger dapat menggantikannya. McDonald's mengeluarkan Big N 'Tasty dari menu di Amerika Syarikat pada 1 Januari 2011.[13] Namun, Big N 'Tasty masih ada di menu McDonald's di pangkalan tentera dan tentera laut AS, termasuk restoran di Pangkalan Tentera Laut AS di Yokosuka.

Iklan sunting

  • Pemasaran McDLT memfokuskan pada variasi tema "Jaga sisi panas tetap panas, dan sisi sejuk tetap sejuk", dalam iklan tahun 1985 yang diluncurkan ke pasar yang menampilkan Jason Alexander[14] Kempen seterusnya menampilkan penyanyi Aretha Franklin dan Jerry Butler.
  • Pengenalan nasional tahun 2001 menampilkan kempen yang dibintangi oleh NBA pemain Kobe Bryant.
  • Iklan tahun 2002 menampilkan Cedric the Entertainer mengiklankan item tersebut, bersama dengan Spicy McChicken, di Menu Dolar, dan menampilkan Grimace dan [[The Hamburglar] ] di setiap sisi Cedric.
  • Kerana patty yang lebih besar, Big Xtra diiklankan sebagai lebih besar daripada Whopper.
  • Terdapat juga iklan tahun 1985 yang menampilkan bekas legenda NFL Defensive Lineman dan Chicago Bears William Perry bersama rakan sepasukan dari 85 Super Bowl XX Triumph mereka.
  • Di Filipina, versi lagu "Mr. Sandman" dengan lirik yang sedikit diubah digunakan dalam iklan TV yang mempromosikan Big N 'Tasty.

Antarabangsa sunting

The Big N 'Tasty pertama kali dipasarkan dengan nama yang berlainan di sejumlah restoran McDonald's di Sweden pada musim panas 2003, diikuti dengan pelepasan nasional pada musim luruh dengan nama semasa. Di UK, ia dilancarkan pada bulan Disember 2003 dengan slogan iklan "Sorry, America, but the Big Tasty is only for us Brits. I'm lovin' it. Sorry you're not" ("Maaf, Amerika, tetapi Big Tasty hanya untuk kami British. Saya suka. Maaf anda tidak"). Ia dihentikan secara berperingkat dari semua restoran pada bulan Ogos 2005 sebagai sebahagian dari menu pembersihan yang menjadi jalan untuk pelancaran Deli Sandwiches. Ia diperkenalkan semula ke menu UK sebagai sebahagian daripada program tawaran waktu terhad pada musim luruh tahun 2006. Ia sekali lagi diperkenalkan ke menu pada musim panas 2007, 2008, dan terus melakukannya sebagai item promosi, biasanya pada musim sejuk dan musim panas ketika acara makanan lain (seperti Piala Dunia atau promosi Monopoli popular syarikat) tidak berjalan. The Big Tasty kembali pada Januari 2013 sebagai sebahagian daripada promosi makanan Januari. Baru-baru ini dikeluarkan di Denmark dan Belanda kerana alasan yang tidak diketahui; ia diperkenalkan semula di Belanda pada 2 April 2012.[15] Ia masih tersedia di semua restoran McDonald's di Latvia, Norway, Greece dan sebahagian besar restoran di Sweden. The Big N 'Tasty juga diperkenalkan ke pasar Filipina.

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b AP Newswire (Julai 2, 1997). "McDonald's hoping new burger a Whopper stopper". The Augusta Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada Oktober 30, 2007. Dicapai pada Oktober 23, 2007.
  2. ^ "Product Nutrition". McDonald's UK.
  3. ^ "We've got some news worth... - McDonald's Australia - Facebook".
  4. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 19, 2012. Dicapai pada Mac 19, 2012.CS1 maint: archived copy as title (link)
  5. ^ US 4653685 
  6. ^ John Holusha (November 2, 1990). "Packaging and Public Image: McDonald's Fills a Big Order". the New York Times. Dicapai pada Mei 29, 2008. ...rantai makanan segera berubah arah, mengumumkan semalam bahawa ia akan menghilangkan kotak hamburger busa plastik "clamshell" dan beralih ke pembungkusan kertas.
  7. ^ a b Anthony Ramírez (Mac 19, 1991). "Fast Food Lightens Up But Sales Are Often Thin". The New York Times. Dicapai pada Oktober 6, 2007. Untuk McLean Deluxe, McDonald's menggunakan carrageenan, ekstrak rumput laut, untuk mengikat air ke daging lembu tanpa lemak untuk melembabkan apa yang sebaliknya akan menjadi kering.
  8. ^ Wally Bach (Mac 17, 2003). "McDonald's: When the Passion is Gone, the Profits are Over". MondayMemo.com. Diarkibkan daripada yang asal pada November 17, 2007. Dicapai pada Oktober 6, 2007.
  9. ^ "Burger King Taking on Big Mac". Meat Industry News Service. Ogos 28, 1997. Dicapai pada Mei 26, 2008. "Sebenarnya, ia bahkan digelar sebagai 'Whopper Stopper' yang berpotensi," kata perunding restoran Dennis Lombardi dari Technomic mengenai "Big 'n Tasty" McDonald, yang sedang diuji di California.
  10. ^ "McDonald's Is Testing Another Big Burger". the New York Times. December 29, 1997. Dicapai pada Mei 29, 2008. Syarikat itu memperkenalkan Big Xtra, roti daging 4,5 ons pada roti bijan besar, Jumaat di Pennsylvania tenggara, New Jersey selatan, dan daerah Kent dan New Castle di Delaware.
  11. ^ Arthur Lubow (April 19, 1998). "Steal This Burger". the New York Times. Dicapai pada Mei 29, 2008. At the end of last year, McDonald's began regional tests of a new lettuce-and-tomato burger, the McDonald's Big Xtra or MBX.
  12. ^ The Gale Group (Oktober 23, 2000). "McD's to test 'Diner,' kiosk; Big Xtra being axed". Nation's Restaurant News. Dicapai pada Mei 26, 2008. ...rantaian itu mengatakan ia akan menggantikan burger Big Xtra di seluruh negara pada bulan Januari dengan burger seperempat paun yang lebih pantas yang disebut Big N 'Tasty, kini dijual dengan harga lebih dari 2,000 unit.
  13. ^ Matt Bartosik (Julai 2, 2010). "Big N' Tasty Is Down N' Out". NBC Chicago. Dicapai pada Oktober 17, 2011. Rangkaian yang berpangkalan di Oak Brook telah mengumumkan kepada francaisinya bahawa mereka akan mengambil Mac Snack Wrap dan Big N 'Tasty dari menu pada akhir tahun ini, menurut memo syarikat yang diperoleh oleh Crain's Chicago Business.
  14. ^ "Jason Alexander sings and dances for the McDLT". Dicapai pada Jun 23, 2011.
  15. ^ "McDonald's - Smeekbedes. Petities. Serenades.... - Facebook".

Templat:Burgers