Bill Steer (lahir William Geoffrey Pandu, 3 Disember 1969) adalah seorang pemain gitar dari British, dan pengasas bersama kumpulan ekstrim metal Carcass. Beliau dianggap sebagai perintis dan penyumbang penting kepada grindcore dan death metal kerana penglibatan beliau dalam Napalm Death dan Carcass, dua kumpulan yang paling penting dari orang-orang genre. Pada masa ini dia bermain dengan Gentlemans Pistols, mengaktifkan semula Carcass dan muncul sebagai pemain gitar kedua secara langsung untuk Angel Witch.

Bill Steer
Bill Steer melakukan persembahan bersama Carcass di Gods of Metal.
Latar belakang
Nama lahirWilliam Geoffrey Steer
Kelahiran (1969-12-03) 3 Disember 1969 (umur 54)
Berasal dariStockton-on-Tees, England
GenreDeath metal, melodic death metal, blues rock, stoner rock, grindcore
PekerjaanPemain gitar, pemuzik, penulis lagu
InstrumenGitar, Vokal, Harmonika, Dram, Segi tiga
Tahun aktif1985-sekarang
Pengkarya berkait
Disattack
Napalm Death
Carcass
Firebird
Angel Witch
Gentlemans Pistols

Dilahirkan di Stockton-On-Tees kepada ibu dari Scotland dan bapa dari England, Steer menghabiskan tahun remajanya di Wirral. Menurut pelbagai temu bual, pada masa ini beliau telah terdedah kepada hard rock dan heavy metal seperti Motörhead, Deep Purple, Black Sabbath , UFO, Iron Maiden, Led Zeppelin dan sebagainya, diikuti dengan artis-artis NWOBHM yang kurang dikenali seperti Raven, Tank dan Poison. Tahun-tahun ini menyaksikan Steer mula bermain gitar elektrik dan juga menjadi salah seorang peniaga pita terawal di UK, membenamkan dirinya di bawah tanah adegan death metal. Pada masa ini, satu penjelmaan awal Carcass telah ditubuhkan.

Pandu muncul dalam majalah gitar "Sepuluh Pemain Gitar Terbaik Yang Anda Tidak Pernah Didengari" pada tahun 1996, yang diketengahkan di dalam majalah Metal Hammer "Pemain Gitar Metal Terhebat" dan berada di kedudukan no.3 dalam majalah Decibel "Dua Puluh Top Pemain Gitar Death Metal" dan juga #92 daripada 100 Pemain Gitar Heavy Metal Terbesar Sepanjang Masa oleh Guitar World.[1]

Beliau adalah pemain gitar untuk Napalm Death dari 1987-1989, yang terdapat pada dua album pertama mereka dan juga John Peel Session BBC Radio One. Sepanjang tempoh ini kumpulan itu melawat di seluruh UK dan Eropah, hanya untuk Steer dan vokalis Lee Dorrian untuk berhenti serta-merta selepas lawatan ke Jepun. Dia bermain dalam Carcass 1985-1995, satu-satunya pemain gitar untuk menampilkan semua lima album kumpulan itu dan melaksanakan sepanjang kerjaya hidup mereka. Selepas kematian Carcass beliau berpindah ke Australia dan dibangunkan semangat untuk muzik blues, mengajar dirinya bermain harmonika dan gitar slaid. Sekembali ke UK, beliau memulakan kugiran sendiri Firebird, yang terutamanya yang diilhamkan oleh rock 1970-an. Firebird berpecah pada penghujung 2011 Steer kini bermain gitar dalam kugiran Gentlemans Pistols dan dengan veteran New Wave of British Heavy Metal, Angel Witch. Steer kini tinggal di London timur.

Steer juga muncul bersama-sama dengan Jeffrey Walker (Bes/vokalis daripada Carcass) dalam sebuah episod komedi Sci-Fi Red Dwarf. Beliau dilakukan sebagai pemain dram band Smeg dan the Heads bernama Dobbin dalam siri 3 episod 5 "Timeslides".

Selain itu, kehebatan gitar Stter, beliau terkenal dengan penamaan Jeff Walker daripada solo mengenai album Carcass lebih awal (contoh: "Maim to Please" oleh W.G. Steer dari Tools of the Trade).

Pada tahun 2008 Steer bersatu semula dengan bandmates beliau Carcass (kecuali pemain dram Ken Owen, yang mengalami pendarahan serebrum pada tahun 1999, Daniel Erlandsson telah ditoreh bermain dram untuk menggantikannya) bermain di beberapa festival Eropah seperti Wacken '08. Dalam satu temu bual, Steer menyebut bahawa album Carcass baru tidak boleh dibuat.[2] Jadual persembahan perjumpaan Carcass terus melalui hingga 2010, bermain perayaan dan headlining AS pelancongan kecil pada tahun 2009.[3] Pada tahun 2010, Steer secara ringkas telah menjadi tuan rumah persembahan di stesen radio internet, TotalRock.[4] Sejak itu, selain bermain di pelbagai kumpulan, termasuk Angel Witch, beliau telah terlibat dalam kelab "Friday Night Powerhouse" di London.

Carcass mula berlatih sekali lagi pada Mei 2012, dan bermain di muzik festival Maryland Deathfest XI pada Mei 2013.[5] Pada pertengahan tahun 2013, kugiran ini mengeluarkan Surgical Steel, di mana Steer memainkan gitar utama dengan beberapa vokal sokongan.

Steer memainkan gitar lama Gibson Les Paul (terutamanya Juniors dan Custom), dan menggunakan vintaj amplifier lima puluh watt Marshall. Beliau telah menggunakan gitar Ibanez pada masa lalu, dan pada album Heartwork yang digunakannya Marshall SL-X dan ulang tahun kepala serta Peavey 5150. Steer juga telah menggunakan model gitar ESP Eclipse. Beliau telah mengelakkan sokongan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Guitar World's 100 Greatest Heavy Metal Guitarists of All Time". Blabbermouth.net. Roadrunner Records. 23 Januari 2004. Dicapai pada 11 September 2011.
  2. ^ "Carcass interview at Voices from the Darkside". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-16. Dicapai pada 2014-08-22.
  3. ^ Carcass 2009 US tour dates- Vile Noise
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-07. Dicapai pada 2014-08-22.
  5. ^ Rosenberg, Axl. "Next Year'S Maryland Deathfest Already Looks Great". MetalSucks. Dicapai pada 2014-07-29.

Templat:Napalm Death