Malayan People's Anti-Japanese Army

(Dilencongkan dari Bintang Tiga)

Malayan People's Anti-Japanese Army (terjemahan: Tentera Anti-Jepun Penduduk Tanah Melayu) atau singkatannya MPAJA ialah satu pertubuhan Parti Komunis Malaya (PKM) atau juga dipanggil Bintang Tiga telah memerintah Tanah Melayu selama empat belas hari pada tahun 1945 selepas Jepun mengaku kalah. Dalam 14 hari berdarah itu ramai orang Melayu, Cina dan India dibunuh kerana diangka kakitangan pentadbiran atau memberi pertolongan kepada Jepun masa pemerintahan, mereka dijatuhkan hukuman melalui mahkamah kanggaru, dengan kampong dan pekan digempur.

Malayan Peoples' Anti-Japanese Army
Tentera Anti-Jepun Penduduk Tanah Melayu
Pihak bersengketa dalam Pergerakan Anti-Jepun di Tanah Melayu semasa Perang Dunia II

Bendera MPAJA
Aktif Disember 1941 (1941-12) – Disember 1945 (1945-12)
Ideologi Komunisme nasional
Pemimpin Lai Teck, Chin Peng
Kawasan of
operasi
Tanah Melayu British, Singapura
Kekuatan ~6,500 (didakwa); 10,000 (dianggarkan)
Opponents  Empayar Jepun
PETA
Perang/pertempuran Perang Dunia II

Maka, apabila 14 hari Darurat itu berlangsung penduduk kampung Melayu terpaksa bertahan dari serangan Komunis. Orang Cina yang ada kaitan dengan Koumintang disembelih, kedai dan rumah mereka dibakar walhal masa.

Pertubuhan ini dianggotai orang Cina yang dipengaruhi komunisme. Dan juga orang Cina yang mempunyai perasaan kebencian terhadap Jepun yang telah menakluki negara China pada masa itu. Waktu ini adalah jangkamasa yang bermula dari tarikh tentera Jepun mengaku kalah kepada Tentera Bersekutu pada 16 Ogos 1945 sehinggalah tarikh kepulangan tentera British kembali ke Tanah Melayu untuk menubuhkan sekali lagi Kerajaan Pentadbiran British.

Kerjasama dengan British sunting

Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, Parti Komunis Malaya telah bekerjasama dengan British untuk memerangi Jepun. PKM berjaya mempengaruhi British membebaskan semua tahanan politik yang berhaluan kiri.

Kerjasama antara PKM dan British telah menghasilkan Sekolah Latihan Khas 101 di Singapura. Latihan yang diberi di sekolah tersebut adalah dalam bentuk perang gerila. PKM telah membentuk MPAJA.

Walaupun sejarah telah membuktikan bahawa ahli-ahli PKM pada peringkat awalnya adalah anggota 'berjasa' bersama-sama British mengusir Jepun dari Tanah Melayu namun kerakusan, dendam, ideologi komunis yang radikal punca mengapa ahli PKM Tanah Melayu dilabelkan sebagai penganas.

Modus operandi sunting

Sewaktu pemerintahan Jepun, orang Melayulah yang majoritinya menganggotai Pasukan Polis Jepun yang dikenali sebagi Jookidam[1] , di Tanah Melayu. Dalam masa empat belas hari tersebut banyak orang Melayu yang dibunuh oleh Tentera MPAJA atau Bintang Tiga atas tuduhan bersubahat dengan Tentera Jepun. Tentera Jepun memang anti kaum China. Dalam masa empat belas hari itu berleluasalah anggota Bintang Tiga dengan memasuki kampung-kampung untuk mencari bekas ahli-ahli Jookidam, yang kebanyakannya orang Melayu. [2]

Kebencian Bintang Tiga kepada Jepun adalah lanjutan dari penaklukan negara China oleh Jepun di mana ramai orang China yang telah dibunuh terutamanya di Nanjing dalam apa yang dikenali sebagai panggil “Pembantaian Nanking”. Tentunya mereka tidak mempercayai orang China dan begitu juga orang China amat memusuhi Tentera Jepun. Dan kebanyakan mangsanya adalah pengawal-pengawal kampung dalam bentuk Jookidam itu.[3]

Modus operandi pembunuhan yang dilakukan oleh Bintang Tiga adalah dengan membawa bekas-bekas anggota Jookidam, ke tepi hutan dan disuruh menggali lubang. Kemudian mereka dipukul dengan kayu, besi atau belakang cangkul dan ditanam ke dalam lubang yang sudah siap digali. Mungkin ditanam hidup-hidup. Ada juga yang ditembak ditepi lubang dalam keadaan berlutut. [4]Ada pula yang digantung selepas perbicaraan singkat tanpa pembelaan. Malah tiada siapa yang berani membela kerana takut disyakki sebagai pembelot juga.[5] Pembunuhan-pembunuhan ini menimbulkan reaksi tindak balas dari orang-orang Melayu seperti oleh Panglima Salleh Selempang Merah yang mendapat sokongan padu orang-orang kampung yang bersenjatakan senjata tradisi parang dan tombak, sehingga mampu mengancam pihak Komunis yang lengkap bersenjata api.

Rujukan sunting

  • Cheah Boon Kheng (2012). Red Star Over Malaya. NUS Press. ISBN 9789971695088.

Nota kaki sunting