Biola elektrik adalah suatu biola dilengkapi dengan output elektronik bunyi. Istilah yang paling betul merujuk kepada instrumen yang sengaja dibuat untuk elektrik dengan pickup yang terbina dalam, biasanya dengan badan yang kukuh. Ia juga boleh merujuk kepada biola dilengkapi dengan elektrik pickup beberapa jenis, walaupun "dikuatkan biola" atau "biola elektro-akustik" adalah lebih tepat dalam hal itu.

Elektrik dikuatkan biola telah digunakan dalam satu bentuk atau yang lain sejak tahun 1920-an, jazz dan blues artis Stuff Smith umumnya dikreditkan sebagai salah satu penghibur yang pertama untuk menyesuaikan diri pickup dan penguat untuk biola. Perbadanan Alat Bertali Elektro, Negara dan Vega menjual biola elektrik dalam tahun 1930-an dan 1940-an; Fender menghasilkan sebilangan kecil biola elektrik pada 1950-an. Maka telah banyak kejayaan yang lebih komersial pengeluar terkenal biola elektrik sejak tahun 1990-an untuk kedua-duanya terkenal, syarikat-syarikat yang ditubuhkan dan pembuat baru.

Deskripsi sunting

Biola akustik boleh digunakan dengan add-on piezoelektrik jambatan atau pickup badan, atau pickup magnet yang dilampirkan ke akhir enter piano. Sebagai alternatif, sebuah pikap Rentetan magnet boleh dipasang di bawah gangguan enter piano biola akustik mengelakkan dengan mana-mana bahagian yang menghasilkan nada-biola, dan sebagainya mengekalkan resonances akustik dan nada utuh tanpa masalah maklum balas. [1]

 
Biola akustik tradisional dan biola elektronik moden dari Marc Capuano.

Untuk mengelakkan maklum balas daripada resonances badan berlubang di bawah penguatan tinggi di atas pentas, instrumen banyak mempunyai badan solid sebaliknya. timbre (nada warna) violin standard unamplified adalah kerana sebahagian besar ini resonances, bagaimanapun, jadi bergantung kepada bagaimana isyarat dikesan, biola elektrik mungkin mempunyai "rawer" atau "tajam" bunyi daripada instrumen akustik. Bunyi mentah ini sering diutamakan di dalam batu, pop, dan beberapa avant-garde genre. Beberapa reka bentuk "separuh berongga" wujud, yang mengandungi ruang dimeteraikan tetapi berongga bergema yang menyediakan beberapa penghampiran bunyi biola akustik di samping mengurangkan kerentanan kepada maklum balas.

Biola elektrik jasad pepejal biasanya mempunyai bukan tradisional, minimalis reka bentuk untuk menjaga berat badan turun. Kebelakangan ini, bahan-bahan seperti Kevlar, gentian kaca dan karbon, digunakan dalam proses membina.

Mereka sering dilihat sebagai instrumen "eksperimen", yang kurang ditubuhkan daripada gitar atau bass elektrik. Oleh itu, terdapat banyak variasi di reka bentuk piawai, seperti fret, tali tambahan, kepala mesin, "bariton" rentetan yang membunyikan oktaf 1 lebih rendah daripada biasa, dan rentetan bersimpati. Luthier Yuri Landman membina sebuah biola 12 rentetan elektrik untuk band Belgium DAAU. Tali-tali di instrumen ini dikumpulkan dalam empat kumpulan tiga rentetan ditala serentak mewujudkan korus. Juga instrumen ciri-ciri pickup tambahan di dalam sekeping ekor untuk penguatan tambahan resonans simpatik.

Rujukan sunting