Biologi komputasi meliputi pembangunan dan aplikasi dari data-analisis dan teori kaedah, pemodelan matematik dan simulasi komputasi teknik untuk mempelajari biologi, perilaku, dan sistem sosial. Bidang ini didefinisikan secara luas dan mencakupi dasar-dasar dalam sains komputer, matematik, animasi, statistik, biokimia, kimia, biofizik, biologi molekul, genetik, genetik, ekologi, evolusi, anatomi, sains saraf, dan pemvisualan.

Biologi komputasi berbeza dari komputasi biologi, yang merupakan sub-bidang dari sains komputer dan kejuruteraan komputer menggunakan bioteknologi dan biologi untuk membangunkan komputer. Akan tetapi, biologi komputasi lebih mirip dengan bioinformasi, yang merupakan sains antaradisiplin dengan menggunakan komputer untuk menyimpan dan mengolah data-data biologi.

Pendahuluan sunting

Biologi komputasi, yang mencakupi banyak aspek dari bioinformasi ialah ilmu pengetahuan yang menggunakan data biologi untuk membangunkan algoritma atau model untuk memahami pelbagai sistem dan hubungan biologi. Sehingga kini, ahli biologi tidak memiliki akses ke pelbagai data yang sudah umum, terutama dalam biologi molekul dan genomik. Penyelidik mampu membangunkan kaedah analisis untuk menafsirkan maklumat biologi, tetapi tidak mampu untuk membahagikannya secara cepat di antara rakannya.[1]

Bioinformatik mula berkembang pada awal tahun 1970-an. Ia dianggap sebagai sains menganalisis informatik proses pelbagai sistem biologi. Pada masa ini, penyelidikan dalam kecerdasan buatan menggunakan model rangkaian otak manusia untuk menghasilkan algoritma. Penggunaan data biologi untuk mengembangkan bidang lain mendorong para penyelidik biologi untuk meninjau semula idea menggunakan komputer untuk menilai dan membandingkan set data yang besar. Pada tahun 1982, maklumat dikongsi di kalangan penyelidik melalui penggunaan kad tebuk. Jumlah data yang dikongsi mula berkembang secara eksponen pada akhir 1980-an. Ini memerlukan pengembangan kaedah pengkomputeran untuk menganalisis dan menafsirkan maklumat yang berkaitan dengan cepat.

Rujukan sunting

  1. ^ Hogeweg, Paulien (7 March 2011). "The Roots of Bioinformatics in Theoretical Biology". PLOS Computational Biology. 3. 7: e1002021. doi:10.1371/journal.pcbi.1002021. PMC 3068925. PMID 21483479.