Biomolekul atau molekul biologi ialah istilah yang digunakan secara meluas untuk molekul dan ion yang wujud dalam organisma, yang penting untuk beberapa proses biologi seperti pembahagian sel, morfogenesis, atau pembangunan.[1] Biomolekul termasuk makromolekul besar (atau polianion) seperti protein, karbohidrat, lipid, dan asid nukleik, serta molekul kecil seperti metabolit utama, metabolit sekunder, dan produk semula jadi. Nama yang lebih umum untuk kelas bahan ini ialah bahan biologi. Biomolekul biasanya endogen tetapi mungkin juga eksogen. Contohnya, ubat farmaseutikal mungkin produk semula jadi atau semisintetik (biofamaseutikal) atau mereka mungkin sintetik sepenuhnya.

Biologi dan subseksyen biokimia dan kajian biologi molekul dan tindak balas mereka. Sebilangan besar biomolekul ialah sebatian organik, dan hanya empat unsuroksigen, karbon, hidrogen, dan nitrogen—membuat 96% daripada jisim badan manusia. Tetapi banyak unsur lain, seperti pelbagai biologam, terdapat dalam jumlah yang kecil.

Keseragaman jenis molekul tertentu (biomolekul) dan beberapa jalur metabolik sebagai ciri-ciri invarian antara kepelbagaian bentuk kehidupan dipanggil "universiti biokimia"[2] atau "teori perpaduan bahan makhluk hidup", konsep yang menyatukan dalam biologi, bersama dengan teori sel dan teori evolusi.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Bunge, M. (1979). Treatise on Basic Philosophy, vol. 4. Ontology II: A World of Systems, p. 61-2. link.
  2. ^ Green, D. E.; Goldberger, R. (1967). Molecular Insights into the Living Process. New York: Academic Press – melalui Google Books.
  3. ^ Gayon, J. (1998). "La philosophie et la biologie". Dalam Mattéi, J. F. (penyunting). Encyclopédie philosophique universelle. vol. IV, Le Discours philosophique. Presses Universitaires de France. m/s. 2152–2171 – melalui Google Books. |volume= has extra text (bantuan)

Pautan luar sunting