Biro Ukiran dan Percetakan

Agensi pemerintah Amerika Syarikat

Biro Ukiran dan Percetakan (Bahasa Inggeris: Bureau of Engraving and Printing, BEP) ialah sebuah agensi pemerintah dalam Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat yang merancang dan menghasilkan pelbagai produk keselamatan untuk pemerintah persekutuan Amerika Syarikat, yang paling terkenal ialah Federal Reserve Note (wang kertas) untuk Rizab Persekutuan iaitu bank pusat negara Amerika Syarikat. Sebagai tambahan kepada mata wang kertas, BEP menghasilkan bahan keselamatan Perbendaharaan; komisen ketenteraan dan sijil penghargaan; jemputan dan dokumen pengenalan; dan pelbagai jenis kad pengenalan, borang dan dokumen keselamatan khas lain untuk pelbagai agensi kerajaan.[2] BEP tidak menghasilkan syiling; semua duit syiling dihasilkan oleh Kilang Syiling Amerika Syarikat. Dengan kemudahan pengeluaran di Washington, D.C., dan Fort Worth, Texas, Biro Ukiran dan Percetakan ialah pengeluar dokumen keselamatan kerajaan terbesar di Amerika Syarikat.

Biro Ukiran dan Percetakan
Bureau of Engraving and Printing
Meterai Biro Ukiran dan Percetakan
Bendera Jabatan Perbendaharaan A.S.
Intisari agensi
Dibentuk29 Ogos 1862; 161 tahun yang lalu (1862-08-29)[1]
Ibu pejabat300 14th St SW
Washington, D.C., A.S.
Kakitangan2,169 (2006)
Eksekutif Agensi
Agensi induk
Jabatan Perbendaharaan
Laman sesawang
moneyfactory.gov

Ditubuhkan pada 1862, Biro Ukiran dan Percetakan secara rasmi mengambil alih pengeluaran setem untuk pemerintah Amerika Syarikat pada Julai 1894. Karya pertama yang dicetak oleh BEP mula dijual pada 18 Julai 1894, dan pada akhir tahun pertama pengeluaran setem, BEP telah mencetak dan mengirimkan lebih daripada 2.1 bilion keping setem. Perkhidmatan Pos Amerika Syarikat beralih sepenuhnya pencetak setem persendirian pada 2005, mengakhiri 111 tahun pengeluaran oleh Biro berkenaan.[3][4] Mulai tahun 2011 Perkhidmatan Pos Amerika Syarikat menempatkan semua perkhidmatan percetakan cap pos.

Mata wang kertas pula dihasilkan di mesin cetak sekitar 1918 dengan menggunakan plat yang mampu mencetak empat keping kertas setiap helai. Biro Ukiran dan Percetakan juga mempunyai lebih 234 orang anggota polis yang dikhaskan untuk menjaga kepentingannya.[5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Treasury.gov Diarkibkan 26 Disember 2007 di Wayback Machine
  2. ^ "U.S. Currency" (dalam bahasa Inggeris). Bureau of Engraving and Printing U.S. Department of the Treasury. Dicapai pada 29 Mac 2017.
  3. ^ McAllister, Bill (13 Jun 2005). "After 111 Years, Postage Stamps Go Private" (dalam bahasa Inggeris). Washington Post. Dicapai pada 9 April 2012.
  4. ^ "2005 Comprehensive Statement on Postal Operations" (dalam bahasa Inggeris). USPS. Dicapai pada 9 April 2012.
  5. ^ Reaves, Brian A. (Julai 2006). "Federal Law Enforcement Officers, 2004" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Bureau of Justice Statistics. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Pautan luar sunting