Piyomon merupakan makhluk Digimon dari Jepun Digimon franchise media yang terdiri dari anime, manga, permainan, video game, perdagangan kartun permainan dan media lainnya.

Piyomon

"Piyomon" adalah nama yang semua anggota spesies ini Digimon saham. Ada beberapa Piyomon yang muncul dalam berbagai Digimon anime dan siri mangga.

Yang paling terkenal adalah penampilan Piyomon di anime Digimon Adventure sebagai digimon Sora Takenouchi.

Piyomon dari Digimon Adventure juga akan muncul pada Digimon Adventure 02 dan semua yang berhubungan dengan Digimon Adventure/02 film.

Dia adalah spesies burung berbentuk Digimon.

Tahap perubahan sunting

Yokomon

  • Merupakan bentuk tahap bayi bagi Piyomon. Ia pertama kali muncul setelah Sora dan rakan-rakannya datang ke Dunia Digital.

Piyomon

  • Merupakan bentuk tahap anak bagi Piyomon. Ia berubah menjadi tahap ini setelah dia ingin menyelamatkan Sora dan rakan-rakannya ketika mereka sampai di Dunia Digital. Serangan utamanya adalah Magical Fire, iaitu lingkaran api berwarna hijau.

Birdramon

  • Merupakan bentuk tahap dewasa bagi Piyomon. Ia pertama kali berubah ketika ia ingin menyelamatkan Sora dan Kota Yokomon yang diserang oleh Meramon. Serangan utamanya adalah Metor Wing iaitu api meteor yang dikeluarkan daripada sayapnya.

Garudamon

  • Merupakan bentuk tahap sempurna bagi Piyomon. Ia pertama kali menjadi bentuk ini ketika Piyomon diserang Vamdemon dan ingin menyelamatkan Sora dan rakan-rakannya daripada serangan Vamdemon. Serangan utamanya adalah Shadow Wing iaitu serangan bayangan api daripada kedua-dua sayapnya.