Black Widow (filem 2021)

filem 2021

Black Widow adalah sebuah filem adiwira Amerika Syarikat pada tahun 2021 berdasarkan watak Marvel Comics dengan nama yang sama. Diterbitkan oleh Marvel Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures, ia adalah filem ke-24 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Cate Shortand, lakon layar oleh Eric Pearson dan ditulis oleh Jac Schaeffer dan Ned Benson. Dibintangi Scarlett Johansson sebagai Natasha Romanoff / Black Widow, Florence Pugh, O-T Fagbenle dan Rachel Weisz. Ditetapkan selepas Captain America: Civil War (2016), filem ini menyaksikan Romanoff dalam pelarian dan terpaksa menghadapi masa lalunya.

Black Widow
PengarahCate Shortland
Penulis
  • Jac Schaeffer
  • Ned Benson
Lakon layarEric Pearson
BerdasarkanBlack Widow oleh
Stan Lee
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 9 Julai 2021 (2021-07-09) (Amerika Syarikat)
[1]
Masa tayangan
133 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$150–200 juta[2]

Perkembangan filem Black Widow bermula pada bulan April 2004 oleh Lionsgate, dengan David Hayter dilampirkan untuk menulis dan mengarahkan. Projek itu tidak bergerak ke hadapan dan hak filem ke watak itu kembali ke Marvel Studios menjelang Jun 2006. Johansson dilahirkan dalam peranan beberapa filem MCU yang bermula dengan Iron Man 2 (2010). Marvel dan Johansson menyatakan minat dalam filem solo beberapa kali dalam tahun-tahun berikutnya, sebelum Schaeffer dan Shortland disewa pada 2018. Benson menyertai pada awal tahun 2019, dengan Pearson ditambah kemudian. Penggambaran berlaku dari Mei hingga Oktober, di Norway, Budapest, Maghribi, Pinewood Studios di England, dan di Atlanta dan Macon, Georgia.

Black Widow dijadualkan tayangan di Amerika Syarikat pada 7 Mei 2021.[1] Black Widow dijadualkan akan ditayangkan di Amerika Syarikat pada 7 Mei 2021, sebagai filem pertama dalam Fasa Empat MCU. Tayangannya ditunda dua kali dari tarikh asal Mei 2020 akibat pandemik COVID-19.

Ringkasan sunting

Berikutan peristiwa Captain America: Civil War (2016), Natasha Romanoff mendapati dirinya sendiri dan terpaksa berhadapan konspirasi berbahaya dengan hubungan dengan masa lalu. Diusahakan oleh satu pasukan yang akan menghentikan apa-apa untuk membawanya ke bawah, Romanoff mesti berurusan dengan sejarahnya sebagai mata-mata dan hubungan yang patah yang tersisa sebelum dia menjadi anggota Avengers.

Barisan pelakon sunting

 
Feige, Shortland, dan pelakon utama Black Widow di San Diego Comic-Con 2019
  • Scarlett Johansson sebagai Natasha Romanoff / Black Widow
  • David Harbour sebagai Alexei Shoshtakov / Red Guardian
  • Florence Pugh sebagai Yelena Belova / Black Widow
  • O-T Fagbenle sebagai Rick Mason
  • Rachel Weisz sebagai Melina Vostokoff / Black Widow
  • Ray Winstone sebagai Dreykov
  • William Hurt sebagai Thaddeus "Thunderbolt" Ross
  • Olga Kurylenko sebagai Antonia Dreykov / Taskmaster

Selain itu, Olivier Richters juga berlakon tanpa diberikan peranan yang penting.

Keluaran sunting

Black Widow pada asalnya dijadualkan untuk tayangan pada 1 Mei 2020, namun ditangguhkan berikutan penularan pandemik COVID-19.[3] Pada awal April, Disney telah mengumumkan bahawa tarikh tayangan baru Black Widow adalah pada 6 November 2020.[1]

Pada September 2020, Black Widow ditunda lagi ke Mei 2021.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Welk, Brian (April 3, 2020). "'Black Widow' Moves to November as Other MCU Films Shift Back to 2021, 2022". TheWrap. Dicapai pada April 14, 2020. Check |archiveurl= value (bantuan)
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BudgetCNBC tidak disediakan
  3. ^ Rubin, Rebecca (March 17, 2020). "'Black Widow' Release Pulled Amid Coronavirus Pandemic". Variety. Dicapai pada March 17, 2020. Check |archiveurl= value (bantuan)

Pautan luar sunting

Templat:Black Widow Templat:Cate Shortland

Templat:Marvel Comics films