Blackwater USA merupakan syarikat tentera dan keselamatan swasta yang diasaskan pada 1997 oleh Erik Prince dan Al Clark. Blackwater USA dirujuk sebagai pertubuhan keselamatan antarabangsa . Blackwater USA berpangkalan di North Carolina di mana segala latihan dan taktikal ketenteraan mengunakan senjata canggih dan automatik digunakan. Syarikat ini telah melatih 40,000 ahli setiap tahun dari perkhidmatan tentera hinggalah kepada agensi-agensi keselamatan lain. Syarikat ini mempromosikan sebagai syarikat tentera profesional, pasukan undang-undang , keselamatan, keamanan dan syarikat operasi penyelesaian damai di seluruh dunia.

Blackwater USA
Jenis/bentuk sahPrivate military company
security firm
IndustriGovernment contracting
Ditubuhkan1997
PengasasErik Prince
Ibu pejabatMoyock, North Carolina, USA
Tokoh pentingGary Jackson
Bill Mathews
Chris Taylor
Bilangan kakitangan21,000 Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukApollo Global Management
Constellis Holdings Sunting ini di Wikidata
PembahagianBlackwater Training Center
Blackwater Security Consulting
Blackwater Canine
Blackwater Armor & Targets
Blackwater Logistics
Blackwater Airships
Raven Development
Blackwater North (Illinois)
Anak syarikatBlackwater vehicles
Tapak webblackwaterusa.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kini, Blackwater USA merupakan kontraktor keselamatan terbesar di US selain 2 syarikat yang lain. 90 % sumber perolehan daripada kontrak kerajaan yang tidak melalui tender terbuka.

Erik Prince sunting

Erik Prince ialah tuan punya dan pengasas Blackwater USA merupakan bekas tentera laut SEAL. Bapanya Edgar Prince mati pada 1995 merupakan usahawan seperti membuat lampu car visor dan lain-lain peralatan. Erik Prince menghadiri Akademi Tentera Laut dan lulusan Kolej Hillsdale dan mempunyai hubungan baik dengan Presiden Amerika Syarikat George H.W. Bush di White House. Erik Prince menyumbang $200,000 kepada Jawatankuasa Kebangsaan Parti Republikan sejak 1998. Beliau turut menyokong George H.W. Bush dan Senator Tom Clurn . Beliau juga berkhidmat sebagai lembaga pengarah Kebebasan Kristian Antarabangsa iaitu sebuah kumpulan tidak berasaskan keuntungan untuk mencetak dan menyebarkan kitab Bible dan makanan secara percuma.

Presiden Blackwater ialah Gary Jackson juga seorang bekas tentera laut SEAL. Sementara Cofer Black ialah timabalan pengerusi.

Penglibatan di Afghanistan sunting

Blackwater USA mendapat kontrak dari kerajaan Amerika Syarikat untuk menjaga kawalan keselamatan di Afghanistan sejak 2002 . Syarikat ini ditugaskan untuk menjaga dan mengiringi konvoi-konvoi 'syarikat pembinaan semula' Amerika Syarikat di Iraq. Selain itu ditugaskan untuk menjadi pengawas pemasangan, syarikat swasta, komunikasi, petrokimia, syarikat insuran dan lain-lain. Semua tentera kontrak ini diperolehi secara rundingan terus , tanpa sebarang saingan.

Penglibatan di Iraq sunting

Pada 2003, Blackwater USA mendapat kontrak untuk menjaga keselamatan ketua pentadbir awal di Iraq, L. Paul Bremer dengan kos $21 juta selama 11 bulan.

Tembakan rambang Blackwater di Baghdad sunting

Pada 17 September 2007, lesen operasi Blackwater di Iraq ditarik balik berikutan berikutan tentera keselamatan Blackwater melepaskan tembakan rambang dan membunuh 11 orang awam di Nissor Square , Baghdad . Nissor Square terletak di kawasan yang dikuasai oleh puak Sunni, daerah al-Mansour dan daerah al-Yarmukh .Ketika itu Blackwater ditugaskan mengiringi dan menjaga keselamatan kenderaan konvoi Jabatan Negara Amerika Syarikat yang pergi mesyuarat pada 16 September 2007 .

Menteri Keselamatan Dalam Negeri Iraq, Brig. Gen. Abdul Kareem Khalaf yang menyiasat insiden itu mendapati tembakan dimulakan oleh kontraktor keselamatan Blackwater. Mereka melepaskan tembakan membabi-buta ke arah orang awam. Tidak ada kematian dan kecederaan di pihak Amerika Syarikat. Malangnya mahkamah Iraq tidak diberi kuasa mendakwa kontraktor keselamatan yang cuai ini. Lebih 200 insiden serupa dilakukan oleh syarikat keselamatan Blackwater.

Pada 18 September 2007 , Brig. Gen. Abdul Kareem Khalaf menekankan kerajaan Iraq menolak kontraktor keselamatan Blackwater sehingga siasatan selesai.

Rujukan sunting