Bloor Street adalah jalan utama kediaman dan komersial timur–barat di Toronto, Ontario, Kanada. Bloor Street berjalan dari Prince Edward Viaduct, yang membentang di Don River Valley, ke arah barat ke Mississauga di mana ia berakhir di Central Parkway. Di sebelah timur jejambat, Danforth Avenue berterusan di sepanjang right-of-way yang sama. Jalan, sepanjang kira-kira 25 kilometer (16 bt), mengandungi contoh silang masyarakat etnik Toronto yang signifikan. Ia juga merupakan rumah bagi jalan beli-belah yang terkenal di Toronto, Mink Mile.


Bloor Street
Bloor St. dalam Toronto
Bloor Street Toronto July 2010.jpg
Simpang utama
Hujung westCentral Parkway
Persimpangan utama Cawthra Road
Dixie Road
The West Mall
The East Mall
Kipling Avenue / Dundas Street
Islington Avenue
Jane Street
Keele Street
Dundas Street (To Roncesvalles Avenue)
Dufferin Street
Bathurst Street
Spadina Avenue
Avenue Road / Queen's Park
Bay Street
Yonge Street
Parliament Street
Don Valley Parkway
Hujung eastDon River (Continues as Danforth Avenue)
Lokasi
Bandar utamaToronto
Mississauga
Templat:On-exp browse

Sebahagian dari Laluan 2 dari laluan kereta bawah tanah Bloor-Danforth berjalan di sepanjang Bloor dari Kipling Avenue ke Don Valley Parkway, dan kemudian terus ke timur di sepanjang Danforth Avenue.

Sejarah sunting

Mula-mula disurvei sebagai jalan konsesi pertama di utara garis dasar (ketika itu Lot Street, sekarang Queen Street), ia dikenali dengan banyak nama, termasuk Jalan Tol (sebagai tol pertama di Yonge utara Lot Street dibina di sana pada tahun 1820) kemudian Jalan St. Paul (selepas gereja berdekatan, dibina pada tahun 1842).[1] Dari tahun 1844 hingga 1854 ia dikenali sebagai Sydenham Road[2] sempena Baron Sydenham, Gabenor Jeneral Kanada 1839–1841.[3] Jalan itu kemudian diberi nama sekarang untuk menghormati Joseph Bloor, pembuat bir tempatan dan spekulator tanah yang mendirikan Kampung Yorkville pada tahun 1830 di sebelah utara jalan ini dan siapa salah seorang penduduk asal jalanan.[4]

Bahagian Bloor Street berhampiran High Park masih belum dikembangkan pada awal abad ke-20. Bahagian-bahagian di sepanjang High Park memerlukan pengisian untuk menghilangkan lembah-lembah yang dalam di kawasan itu. Di terminal timur Bloor berakhir di Sherbourne Avenue di Rosedale Valley dan di mana sekali Sherbourne Blockhouse berdiri. Jalan kecil dari Howard Street adalah satu-satunya cara untuk mencapai hujung timur lembah untuk terus menyusuri Danforth Avenue sehingga Prince Edward Viaduct selesai pada tahun 1918.[5]

Lorong basikal sunting

Idea untuk memasang lorong basikal di Bloor telah dibahaskan sejak sekurang-kurangnya awal tahun 1970-an.[6] Pada 4 Mei 2016, dewan bandar memilih 38-3 untuk melaksanakan lorong basikal yang dipisahkan secara fizikal di sepanjang jalan sepanjang 2.6 km. Walikota John Tory menyatakan, dalam menyokong projek itu, bahawa jika dewan berusaha menjadikan Toronto sebagai "bandar abad ke-21", ia mesti memperbaiki dengan menyediakan "cara alternatif untuk memindahkan orang ke sekitar kota."[6]

Penerangan laluan sunting

 
Persimpangan Yonge Street dan Bloor Street, dua jalan raya paling terkenal di Toronto
 
The Brunswick House
 
Komuniti oleh Kirk Newman (2001), di hadapan bangunan Manulife di Bloor timur Church Street di Toronto
 
Bloor St. di Mississauga

Bloor Street bermula di pinggir timur Prince Edward Viaduct, yang melewati jurang yang memegang Sungai Don. Jalan ini terus menuju ke Rosedale Ravine, menandakan sempadan selatan komuniti makmur Rosedale. Di sebelah barat Jalan Parlimen, jalan itu melintas tepat di sebelah utara yang besar St. James Town projek perumahan, yang membentang ke barat ke Sherbourne Street. Di sebelah utara bahagian Bloor ini terdapat lereng hutan Rosedale Ravine. Di antara Sherbourne dan Church Street jalan ini dilapisi oleh menara pejabat yang besar, yang kebanyakannya merupakan rumah syarikat insurans. Kawasan ini telah lama menjadi pusat industri insurans di Kanada.

Barat Church Street menjadi lebih komersial dan merupakan kawasan membeli-belah yang penting. Di pusat bandar, terutama di persimpangan dengan Bay Street, Bloor adalah salah satu hartanah hartanah paling eksklusif di Kanada. Sewa di Bloor Street kelas atas telah meningkat dua kali ganda dalam 4 tahun, kedudukan sebagai lokasi runcit termahal ke-22 di dunia pada tahun 2006, meningkat dua tempat dari tahun 2005. Secara nasional, Robson Street kelas atas Vancouver terikat dengan Bloor Street West sebagai yang paling banyak jalan mahal di Kanada, dengan harga sewa purata tahunan $208 tiap kaki persegi.[perlu rujukan]

Di bawah persimpangan Yonge dan Bloor Streets terdapat stesen kereta api bawah tanah Bloor–Yonge, yang merupakan yang paling sibuk di bandar ini, melayani sekitar 368,800 orang sehari. Di atas jalan, persimpangan merangkumi kedai komersial dan kondominium.

Di pusat bandar, Bloor Street berfungsi sebagai pinggir utara kampus Universiti Toronto, dan menjadi tuan rumah kepada beberapa tempat bersejarah, termasuk Muzium Kasut Bata, Royal Conservatory of Music, dan pinggir selatan Yorkville, di kawasan yang sekarang dikenali sebagai Bloor Street Culture Corridor.

Di sebelah barat universiti, yang berakhir di Spadina Avenue, Bloor Street melalui rangkaian kejiranan yang pelbagai seperti The Annex, Koreatown, Dufferin Grove, Brockton, Roncesvalles, High Park dan Runnymede. Umumnya mengekalkan sifat komersialnya, dan berfungsi sebagai kawasan membeli-belah utama bagi kebanyakan komuniti ini. Sebilangan besar jalan telah menamakan 'kawasan peningkatan perniagaan' seperti Bloorcourt Village, Bloordale Village dan Bloor West Village.

Di hujung barat Toronto, Bloor Street melintasi Dundas Street dua kali, antara Lansdowne Avenue dan Parkside Drive dan sekali lagi di Six Points area (Kipling Avenue ) kerana jalan-jalan ini mengikuti jalan lama. Markland Wood adalah komuniti kediaman paling barat di bandar Toronto. Melalui Mississauga, Bloor Street menghubungkan komuniti kediaman Applewood Hills dan Applewood Heights, berakhir di Central Parkway, kira-kira satu kilometer di sebelah timur Hurontario Street.

Bahagian kedua Bloor pernah meneruskan jarak pendek di sebelah barat Hurontario, tetapi dimasukkan ke Central Parkway yang membentang di utara dan barat dari hujung barat jalan sebagai satu-satunya bahagian projek jalan lingkar yang digugurkan di sekitar Pusat Bandar Mississauga.

Sehingga tahun 1998, Bloor Street ditetapkan sebagai Ontario Highway 5 dari Kipling Avenue timur ke Sungai Don. Seperti banyak jalan raya wilayah bandar, jalan raya ini secara rasmi dinyahaktifkan sebagai Linking Link pada 1 Januari.

Bermula pada tahun 2019 City of Toronto menyusun semula persimpangan di Kipling Avenue yang akan mewujudkan persimpangan kelas dengan jalan tol Dundas Street yang dikeluarkan sehingga memerlukan lalu lintas ke barat untuk melencong melalui Dunbloor Road.

Beli-belah sunting

Hamparan Bloor antara Yonge Street dan Avenue Road, di Yorkville, disebut Mink Mile, dan ia adalah jalan beli-belah yang paling berprestij di Toronto.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ Filey, Mike. "Toronto Sketches: The Way We Were". Dundurn, 1992. p 68-69.
  2. ^ Daftar taksiran cukai Toronto untuk wad St. James (Yonge ke Jarvis) menggunakan nama Sydenham hingga 1854 sementara daftar untuk wad St. David (timur Jarvis) menggunakan nama itu hingga tahun 1856. Tidak boleh dikelirukan dengan Sydenham Street yang terletak di dalam kampung Yorkville tepat.
  3. ^ McGrath, Paul. "Toronto in the 1850s". Ontario Genealogical Society, 2005
  4. ^ Filey 1992, p. 68-69
  5. ^ https://maps.library.utoronto.ca/dvhmp/bloor-viaduct.html
  6. ^ a b Ben, Spurr (4 May 2016). "Bloor bike lane pilot project approved by Toronto council". Toronto Star.
  7. ^ Wade, Paul (2016-02-05). "Toronto shopping". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0307-1235. Dicapai pada 2019-10-16.

Templat:Roads in Mississauga Templat:Ethnic enclaves