Bola Kampung X merupakan sebuah siri animasi Malaysia yang diterbitkan oleh Animasia Studios dan ditayangkan secara perdana di Cartoon Network Asia mulai 4 Jun.

Bola Kampung X
GenreAnimasi, Sukan,Komedi
PenciptaAnimasia Studio
PengarahKevin
Dibintangi oleh
Mohamad Ariq
Tatan Majid
Didi
BahasaBahasa Malaysia
Penerbitan
Tempoh siaran13 x 22 minit
Penyiaran
Siaran asalJun 4 (4-06)
Pautan luar
Laman sesawang

Plot sunting

Satu jenama musim baru dan menarik Bola Kampung "X" di mana semuanya bermula pada suatu hari apabila Iwan dan rakan-rakannya tersandung apabila sekumpulan kanak-kanak yang memakai pakaian bermain bola sepak di tempat aneh. Pasukan Iwan telah dijemput untuk bermain bersama-sama gaya bola sepak baru ini dan serta-merta, mereka akan terkena ke gaya dan rentak permainan, yang dikenali sebagai Street Soccer, permainan bola sepak yang menjadi semakin popular.

Sebagai kanak-kanak muda dan sukakan cabaran, Iwan dan rakan-rakan beliau mahu untuk mencuba sesuatu yang baru dan sejuk. Oleh itu, mereka mengambil keputusan untuk menubuhkan pasukan mereka sendiri dengan menggelarkan diri mereka Bola Kampung Football Club (BKFC).

Sejak hari pembentukan, pasukan BKFC yang berusaha menjadi baik pemain bola sepak jalanan dan oleh itu dinyatakan untuk mendapatkan dan bersaing dengan pasukan bola sepak jalanan lain.

Perjalanan ini membawa mereka untuk bertemu dan bermain bersama-sama dengan pemain-pemain bola sepak terbaik yang mempunyai kemahiran yang berbakat dan teknik yang besar.

perjalanan bergelut mereka adalah mencabar dan menarik di mana kebanyakan perlawanan yang dimainkan di tempat-tempat yang aneh seperti sawah padi, pantai-pantai, kawasan berlumpur, di dalam gua dan rumah-rumah walaupun dihantui juga!

Akan BKFC mampu untuk berjaya dan menang padanan mendebarkan dengan gaya mereka sendiri yang unik bermain Street Soccer?

Dengan kerja keras dan keazaman yang kuat, pasukan BKFC akhirnya berjaya mengatasi cabaran dengan melayakkan diri ke pertandingan Belia Liga Juara-Juara yang akan datang

Ahli Suara sunting

  • Mohamad Ariq sebagai
    • Iwan

Sabok

Azizul

Santokh