Bola masuk dan keluar dari permainan

Bola masuk dan keluar dari permainan ialah undang-undang kesembilan Undang-undang Permainan persatuan bola sepak, dan menerangkan kepada dua keadaan asas bermain dalam permainan.

Bola A, B dan C masih dalam permainan kerana belum melepasi garisan tepi sepenuhnya. Bola D telah melepasi garisan tepi sepenuhnya dan tidak dapat dimainkan.

Dalam permainan sunting

Bola kekal dalam permainan dari awal setiap tempoh hingga akhir tempoh tersebut, kecuali apabila: Permainan dihentikan oleh pengadil (contohnya apabila Undang-undang telah dilanggar, pemain yang cedera memerlukan rawatan perubatan, atau tempoh permainan telah tamat).

  • Bola meninggalkan padang dengan melepasi garisan gol atau garis sentuh sepenuhnya dengan atau tanpa menyentuh tanah (ini termasuk apabila gol dijaringkan); atau
  • Permainan dihentikan oleh pengadil (contohnya apabila Undang-undang telah dilanggar, pemain yang cedera memerlukan rawatan perubatan, atau tempoh permainan telah tamat).
  • Bola menyentuh pegawai perlawanan, kekal di padang permainan, dan salah satu daripada yang berikut berlaku:
    • Pasukan dijanjikan memulakan serangan
    • Bola masuk terus ke dalam gawang
    • Pasukan yang memiliki bola bertukar[1]

Kriteria pertama boleh diungkapkan sebagai "semua bola mesti melepasi semua garisan" dan amat penting dalam keputusan mengenai gol. Persoalan sama ada bola telah melepasi garisan sering menimbulkan kontroversi dalam perlawanan berprofil tinggi, seperti dalam contoh gol Geoff Hurst dalam perlawanan akhir Piala Dunia 1966, yang meletakkan England 3-2 ke atas Jerman Barat dalam masa tambahan.[2] Undang-undang secara khusus menyatakan bahawa bola kekal dalam permainan jika ia melantun dari bingkai gol atau bendera sudut ke padang, atau dalam mana-mana kes bola menyentuh pegawai perlawanan yang tidak disebutkan di atas.

Apabila bola dalam permainan pemain boleh memainkan bola, bertanding untuk mendapatkan bola, dan gol mungkin boleh dijaringkan. Pemain boleh dikenakan hukuman kerana melakukan kesalahan. Penggantian mungkin tidak berlaku semasa bola dalam permainan.

Sekiranya kekasaran dilakukan atau salah laku berlaku, pengadil boleh "memberikan kelebihan" dan memilih untuk membenarkan permainan diteruskan jika pasukan pemain yang menjadi mangsa akan mendapat manfaat jika permainan diteruskan. Setelah permainan dihentikan, pengadil boleh memilih untuk mengeluarkan hukuman.

Dimulakan semula sunting

Apabila bola keluar dari permainan, bola dimasukkan semula ke dalam permainan dengan permulaan semula yang sesuai. Permulaan semula dalam bola sepak ialah:

  • Sepak mula:mengikuti gol oleh pasukan lawan, atau untuk memulakan setiap tempoh permainan.(Undang-undang 8).
  • Lontaran ke dalam: apabila bola telah melepasi garis sentuh sepenuhnya; diberikan kepada pasukan lawan kepada yang terakhir menyentuh bola.(Undang-undang 15).
  • Sepakan gol: apabila bola sepenuhnya melepasi garisan gol setelah kali terakhir disentuh oleh penyerang; diberikan kepada pasukan bertahan.(Undang-undang 16).
  • Sepakan penjuru: apabila bola sepenuhnya melepasi garisan gol setelah kali terakhir disentuh oleh pemain pertahanan; diberikan kepada pasukan penyerang.(Undang-undang 17).
  • Sepakan percuma tidak langsung: diberikan kepada pasukan lawan berikutan kesalahan "bukan penalti" (seperti halangan, ofsaid, dsb.), pelanggaran teknikal tertentu, atau apabila permainan dihentikan untuk memberi amaran/menghantar lawan tanpa kesalahan tertentu berlaku.(Undang-undang 13).
  • Sepakan percuma langsung: diberikan kepada pasukan yang dikasari berikutan tersenarai tertentu kekasaran "penalti",(Undang-undang 13).
  • Sepakan penalti: diberikan kepada pasukan yang dikasari berikutan kekasaran "penalti" yang berlaku di kawasan penalti lawan mereka.(Undang-undang 14).
  • Menjatuhkan-bola: berlaku apabila bola menyentuh pegawai dalam keadaan yang dinyatakan di atas,[1] atau apabila pengadil telah menghentikan permainan atas apa-apa sebab lain (cth. kecederaan serius kepada pemain, gangguan oleh pihak luar, atau bola menjadi rosak). Mula semula ini jarang berlaku dalam permainan dewasa. (Undang-undang 8).

Sebaik sahaja bola keluar dari permainan, satu-satunya permulaan semula adalah permulaan semula yang sesuai atas sebab bola terkeluar dari permainan pada mulanya; tindakan seterusnya tidak mengubah permulaan semula. Contohnya, jika bola terkeluar dari permainan kerana kekasaran oleh Pasukan A terhadap Pasukan B, permulaan semula mestilah sepakan percuma kepada Pasukan B walaupun pemain Pasukan B menyerang pihak lawan; pemain Pasukan B yang melanggar akan, walau bagaimanapun, bertanggungjawab atas salah laku (iaitu kad kuning atau kad merah).

Walau bagaimanapun, ambil perhatian bahawa pengadil boleh menukar permulaan semula asal jika dia menyedari dia telah melakukan kesilapan atau atas nasihat penolong pengadilnya, dengan syarat permainan belum dimulakan semula. Sebagai contoh, jika bola telah keluar dari permainan kerana bola telah disepak masuk ke gawang oleh Pasukan A dan pengadil telah memberi isyarat bahawa gol telah dijaringkan, tetapi kemudian menyedari bahawa penolong pengadil telah menunjukkan kekasaran oleh pemain Pasukan A serta-merta sebelum gol dijaringkan, pengadil akan menukar kepada permulaan semula sepakan percuma yang betul kepada Pasukan B di mana kekasaran berlaku.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Laws of the Game 2019/20" (PDF). m/s. 88. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 3 June 2019.
  2. ^ Bray, Ken. "When is a goal not a goal?". plus.maths.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 February 2018.

Pautan luar sunting