Boletaceae

keluarga kulat

Boletaceae ialah keluarga kulat yang lazimnya dicirikan oleh pori-pori kecil pada permukaan himen yang mengandungi spora (di bahagian bawah cendawan), bukannya lamela seperti yang terdapat pada kebanyakan cendawan agarik. Hampir tersebar luas seperti agarik, keluarga ini terkenal sebagai tuan rumah beberapa spesies cendawan boleh dimakan yang banyak dicari oleh para pemburu di seluruh dunia, seperti Boletus edulis. Sejumlah spesies langka atau terancam juga terdapat dalam keluarga ini, dan menjadi tumpuan pemuliharaan yang kian ketara. Secara keseluruhan, anggota keluarga yang biasa dikenali sebagai "bolet" (bolete).

Boletaceae
Boletus edulis
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Fungus
Divisi: Basidiomikota
Kelas: Agarikomiset
Order: Boletales
Keluarga: Boletaceae
Chevall. (1826)
Genus jenis
Boletus
Fr. (1821)
Subkeluarga[1]
Sinonim
  • Strobilomycetaceae E.-J.Gilbert (1931)
  • Octavianiaceae Locq. ex Pegler & T.W.K.Young (1979)
  • Boletellaceae Jülich (1981)
  • Chamonixiaceae Jülich (1981)
  • Xerocomaceae Pegler & T.W.K.Young (1981)
  • Hapalopilaceae Jülich (1982)

Bolet merupakan kumpulan cendawan yang cukup selamat untuk dimakan manusia kerana tiada yang diketahui boleh membawa maut kepada orang dewasa. Spesies Boletaceae yang boleh dimakan sangat sesuai bagi pengumpul pemula kerana kurang risiko untuk terkeliru dengan cendawan beracun yang membawa maut, seperti spesies Amanita beracun yang memiliki lamela dan bukannya liang di permukaan himenium. Beberapa spesies beracun dan boleh menyebabkan keracunan gastrousus jika dimakan, tetapi tidak mudah dikelirukan dengan spesies boleh dimakan dalam keluarga ini.

Keluarga ini telah menjadi subjek semakan sistematik yang luas sejak kebelakangan ini memandangkan beberapa genus terawal (terutama Boletus, Leccinum dan Xerocomus), telah dinyatakan sangat polifiletik, dan jumlah genus sebenar dalam keluarga ini telah dianggarkan berkurang. Akibatnya, beberapa spesies dan genus baru ditemukan dari Asia, Eropah dan Amerika Utara, sementara banyak spesies yang ada telah dipindahkan ke genus yang berlainan berdasarkan keputusan filogenetik.

Rujukan sunting

  1. ^ Wu G, Feng B, Xu J, Zhu X-T, Li Y-C, Zeng N-K, Hosen MI, Yang ZL (2014). "Molecular phylogenetic analyses redefine seven major clades and reveal 22 new generic clades in the fungal family Boletaceae". Fungal Diversity. 69 (1): 93–115. doi:10.1007/s13225-014-0283-8. S2CID 15652037.

Bibliografi sunting

  • Kirk PM, Cannon PF, Minter DW, Stalpers JA (2008). Dictionary of the Fungi (ed. 10th). Wallingford, UK: CAB International. ISBN 978-0-85199-826-8.