Boombox ialah pemain muzik mudah alih transistor yang menampilkan satu atau dua perakam/pemain pita kaset dan radio AM/FM, secara amnya dengan pemegang pembawa. Bermula pada pertengahan 1980-an, pemain CD sering disertakan.[1] Bunyi disampaikan melalui penguat dan dua atau lebih pembesar suara bersepadu. Boombox ialah peranti yang biasanya mampu menerima stesen radio dan memainkan muzik yang dirakam (biasanya kaset atau CD biasanya pada volum yang tinggi). Banyak model juga mampu merakam pada pita kaset daripada radio dan sumber lain. Pada tahun 1990-an, beberapa boombox tersedia dengan perakam dan pemain cakera mini. Direka bentuk untuk mudah alih, boombox boleh dikuasakan oleh bateri serta oleh arus talian. Boombox telah diperkenalkan ke pasaran Amerika pada akhir 1970-an. Keinginan untuk bass yang lebih kuat dan berat membawa kepada kotak yang lebih besar dan lebih berat; menjelang 1980-an, beberapa boombox telah mencapai saiz beg pakaian. Beberapa boombox yang lebih besar malah mengandungi meja putar rekod yang dipasang secara menegak. Kebanyakan boombox dikendalikan oleh bateri, membawa kepada kotak yang sangat berat dan besar.[2]

Penerima radio Boombox, SKR 700, pada tahun 2011.

Boombox dengan cepat dikaitkan dengan masyarakat bandar di Amerika Syarikat, terutamanya belia Afrika Amerika dan Hispanik. Penggunaan meluas boombox dalam komuniti bandar menyebabkan boombox dicipta sebagai "ghetto blaster". Sesetengah bandar telah membuat petisyen untuk mengharamkan boombox dari tempat awam, dan lama kelamaan, mereka menjadi kurang diterima di jalan-jalan bandar.[3] Boombox menjadi berkait rapat dengan budaya hip hop Amerika dan memainkan peranan penting dalam kebangkitan muzik hip hop.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hunt, Dennis (11 June 1993). "Some Bright Spots at Consumer Electronics Show : The MiniDisc digital audio format gets a boost with the announcement of upcoming models. CD boomboxes are a big growth area". Los Angeles Times. ProQuest 282084854.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan npr tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bg tidak disediakan