Boricha merupakan teh herba berasaskan barli panggang, yang popular dalam masakan Jepun, China dan Korea . Minuman ini juga digunakan sebagai pengganti kopi tidak berkafein dalam masakan Amerika. Barli adalah air minuman ringan tradisional yang popular di Barat.

Segelas penuh boricha

Teh barli panggang disebut Nihongo, mugicha dalam bahasa Jepun, Damai cha dalam bahasa Cina-Mandarin dan Boricha (보리차) dalam bahasa Korea. Sedangkan teh umumnya dianggap sebagai minuman pendingin musim panas di Jepun, ia dinikmati sepanjang tahun, secara panas pada musim sejuk dan sejuk pada musim panas, di Korea.

Untuk menyediakannya, biji barli panggang direbus dalam air panas (ini masih kaedah umum yang digunakan di Korea), tetapi teh celup mengandung barli tanah menjadi lebih popular pada awal 1980-an, ini sekarang menjadi norma di Jepun. Hal ini dapat dijumpai dari berbagai pengedar di mesin penjual di seluruh Jepun.

Di Korea barli, padi panggang digunakan untuk mempersiapkan teh. Seringkali barli digabungkan dengan oksusu cha (teh jagung bakar), supaya kemanisan jagung mengurangkan sedikit rasa pahit barli itu. Minuman yang mirip, diperbuat daripada beras perang panggang, disebut Hyeonmi cha atau Genmaicha (dengan tambahan teh hijau).

Teh barli panggang ini dijual dalam bentuk kisar dan kadang-kadang dicampurkan dengan bahan yang lain. Ia seriung juga dijual sebagai pengganti kopi.

Lihat Juga sunting

 
Butir boricha Korea

Pautan luar sunting