Born To Die (lagu)

lagu Lana Del Rey

"Born to Die" ialah lagu oleh penyanyi-penulis lagu Amerika Lana Del Rey, diambil daripada album studio sulungnya dengan nama yang sama. Lagu ini dikeluarkan sebagai single kedua penyanyi itu pada 30 Disember 2011, melalui Interscope Records. Dari segi muzik, "Born to Die" ialah balada pop dan trip hop yang bercakap tentang perhubungan yang telah musnah. Pengkritik menyatakan bahawa ia mempunyai lirik dan rentetan apokaliptik yang serupa dengan gubahan John Barry. Ia menerima sambutan bercampur-campur kepada positif daripada pengkritik kontemporari, yang memuji susunan sinematik lagu itu dan persembahan vokal yang menghantui oleh Del Rey. Pada 2019, Billboard memasukkan lagu itu sebagai salah satu daripada 100 lagu yang mentakrifkan tahun 2010-an, sambil menambah bahawa ia mempengaruhi "anjakan sonik yang mengubah sepenuhnya landskap pop". Di United Kingdom, "Born to Die" menjadi single 10 teratas kedua Del Rey, apabila ia memuncak di No. 9 untuk minggu yang berakhir pada 4 Februari 2012.

"Born to Die"
Single oleh Lana Del Rey
daripada album Born To Die
BahasaInggeris
Dilancarkan pada30 Disember 2011
Dirakamkan pada2011
GenrePop, Trip hop
Panjang4:46
SyarikatStranger, Interscope, Polydor
PenulisLana Del Rey, Justin Parker
PenerbitParker, Emile Haynie
Kronologi single Lana Del Rey
""Video Games"

(2011)"

"Born to Die" ""Blue Jeans"

(2012)"

sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang dan gubahan sunting

"Born to Die" ditulis dan digubah oleh Del Rey dan Justin Parker, dan diterbitkan oleh Emile Haynie. Ia adalah balada pop dan trip hop, serta menampilkan rentak dan susunan tali yang dipengaruhi hip hop dalam instrumentasinya. Lagu ini menampilkan lirik "perlahan-lahan apokaliptik", dan dibuka dengan Del Rey menyanyikan "Kaki jangan gagalkan saya sekarang/ Bawa saya ke garisan penamat/ Oh hati saya, ia mematahkan setiap langkah yang saya ambil/ Tetapi saya berharap pada pintu gerbang, mereka akan memberitahu saya bahawa awak milik saya." Menurut penyanyi itu, lagu itu adalah "penghormatan kepada cinta sejati dan penghormatan untuk menjalani kehidupan di sebelah liar", tema yang dilihat dalam baris seperti "Izinkan saya mencium anda kuat dalam hujan lebat, anda suka gadis anda gila. ." Dalam persembahan secara langsung sebelum pelancaran single itu, Del Rey menyanyikan "Biarkan saya meniduri awak dengan kuat dalam hujan yang mencurah-curah" dan bukannya "Biarkan saya cium awak dengan kuat dalam hujan yang mencurah-curah"; versi ini terus dinyanyikan di kebanyakan rancangan langsungnya. Laura Snapes dari NME membandingkan latar belakang dengan "gelongsor air coklat cair, dipukul oleh pengeluaran yang sempurna", dengan "tali sebat" John Barry-esque dicatatkan sebagai serupa dengan skor muzik Gone with the Wind (1939) dan Western (1997) . "Born to Die" pertama kali dikeluarkan pada 30 Disember 2011 sebagai single kedua daripada album dengan nama yang sama. Ia mengandungi sampel vokal "Long Red" oleh Mountain.

Penerimaan kritikal sunting

Berikutan pelancaran single itu, Robert Copsey dari Digital Spy mengulas, "kami fikir hampir mustahil bagi Lana untuk mengungguli 'Video Games' yang menyeramkan, tetapi potongan baharunya - lagu tajuk dari albumnya yang akan datang - mungkin mempunyai menghantui pendahulunya." Laura Snapes dari NME menganggap lagu itu tidak "sebagai lantai sebagai 'Video Games', tetapi kemudian lagu itu agak luar biasa", manakala penyumbang Entertainment Daily Grady Smith menganggapnya sebagai "lagu masam yang indah". Priya Elan juga dari NME berkata lagu itu "merupakan penanam dan walaupun nadanya tidak sesempurna 'Video Games', ia cukup bagus". Aaron-Spencer Charles dari Metro menyatakan "Lagu Born to Die Lana Del Rey ialah lagu yang perlahan namun kuat, dengan Lana menyanyikan tentang pengalaman perhubungannya di atas sebuah orkestra. Nada tenang suara Del Rey menetapkan mood sedih-cinta dengan sangat baik." Tim Lee dari musicOMH berkata lagu itu "pada asasnya 'Permainan Video' dengan perkusi", dan menyatakan bahawa "ejennya (didakwa) jelas telah terjumpa formula yang mereka boleh (didakwa) mencetak wang dan (didakwa) terus menyerahkan rahsia Lana , (kononnya) LP debut sebenar dalam sejarah sejarah. Anda tidak mendengarnya daripada kami, bukan?"

Video muzik sunting

Pengeluaran dan komposisi sunting

Video muzik untuk "Born to Die" adalah berdasarkan konsep yang dicipta oleh Del Rey, dan ia diarahkan oleh Yoann Lemoine, yang sebelum ini bekerja dengan Katy Perry dalam "Teenage Dream" (2010) dan Taylor Swift pada "Back to December" (2010). Del Rey menulis konsep itu dalam bentuk rawatan yang bertajuknya, "The Lonely Queen" Video itu bertujuan untuk ditetapkan di syurga, secara metafora diwakili oleh istana Romania. Semasa pencerita diapit oleh harimau, dia akan mengimbau kenangan bersama kekasihnya. Lemoine mengambil konsep Del Rey dan mengolahnya semula menjadi sesuatu yang boleh dilaksanakan, katanya, dan dia berpuas hati dengan hasilnya. Tidak seperti video muzik penyanyi terdahulu, "Born to Die" mempunyai bajet dan pengeluaran yang jauh lebih tinggi, dengan lokasi filem berlangsung di Istana Fontainebleau di Perancis. Pada 14 Disember 2011, video muzik itu bocor dalam talian sebelum keluaran rasmi; ini diikuti dengan kenyataan yang dikeluarkan melalui laman Facebook penyanyi itu, yang berkata, "Secara amnya, saya seorang yang jarang bercakap, tetapi saya akan mengatakan bahawa video ini adalah perkara paling indah yang pernah saya lakukan. Saya harap anda suka ia – ini bukan masa atau cara saya ingin menunjukkan kepada anda video itu tetapi saya berada di Beijing tanpa akses kepada media sosial, dan video tersebut telah dibocorkan dari Rusia jadi seseorang menyiarkannya untuk saya.

Bradley Soileau melakonkan watak teman lelaki fiksyen Del Rey dalam video itu dan ditemu bual berkali-kali mengenai peranan itu. Papan iklan bertanya sama ada jaraknya yang dekat dengan Del Rey menyebabkan dia tegak, dan dia menjawab: "Memeluknya [Del Rey] adalah mudah. ​​Semua orang bertanya soalan yang sama, adakah anda mempunyai masalah? Ha! Tidak, saya tidak. Terdapat sekumpulan besar orang yang merenung anda sambil menjerit, bergerak, lampu terang di mana-mana. Kegilaan." Model itu mendapat peranan apabila Armen Djerrahian mengambil gambarnya untuk temu bual dengan The Wild. Djerrahian mengenali Lemoine dan mengatur perkenalan. Dia tidak bertemu Del Rey sehingga hari penggambaran video. Mengimbas kembali pengalaman itu, dia memuji pasukan produksi, mengatakan mereka adalah rakan sekerja yang menyenangkan, menonjolkan Del Rey sebagai personaliti yang penuh jiwa dan menakjubkan. Dia dikenal pasti dengan penari latar belakang dan pelakon dalam video muzik rap, kerana mereka sering merajuk dan objektif. Mengenai peranannya, dia memberitahu MTV:

"...latar belakangnya. Saya teman lelaki dia. Ia pada dasarnya seperti, teman lelaki itu, anda boleh melihat kedua-dua belah hubungan di mana saya menciumnya, kemudian mengacukan pistol ke kepalanya. Itulah yang berlaku. Ia adalah hubungan yang sangat teruk tetapi mereka berdua tidak mahu pergi. Sebab itu apabila dia berada di dalam kereta, dan dia mengelap kaca, dia kelihatan gila sedih, jauh, termenung. Tetapi saya masih cuba menarik perhatiannya. Begitulah ceritanya."

Del Rey berkata, beliau bersetuju membenarkan Soileau melakonkan watak teman lelaki fiksyennya kerana dia mengingatkannya tentang kekasih terdahulu, iaitu yang dia tulis konsep asalnya.