Boston Manor House

Rumah Agam Boston adalah sebuah rumah agam Jacobean disenaraikan Gred I di Boston Manor, Brentford, di London Borough of Hounslow, England. Ia terletak di dalam kawasan seluas 20 ekar tanah taman, ia adalah satu-satunya bangunan Hounslow dari era Elizabeth.

Bahagian hadapan timur

Penjelasan rumah sunting

Rumah besar terletak di tanah indah yang secara halus berceun bawah ke Sungai Brent yang berhampiran, dari mana Brentford mendapatkan namanya. Rumah ini mempunyai dinding tebal dari batu-bata merak dan berdiri tiga tingkat tinggi. Tingkap-tingkap dimuatkan ke dalam architrave batu dan sebuah biras hias batu di antara tingkat kedua dan ketiga rumah. Ia mempunyai tifa gabel di bahagian lebih panjang dan dua di bahagian lebih pendek dengan Coping batu. Tandukan paip bawah air hujan yang mengutip dari talang bumbung yang setiapnya dicetak timbul dengan dates. Yang tiga di bahagian asal rumah ditarikhkan 1662, ini menjadi tarikh yang pembinaan bermula. Suatu lagi adalah 1670, yang adalah apabila gabel ketiga ditambah, dan 1915 untuk apabila perbaikian telah dilakukan pada sistem penyaliran.

Ia adalah tradisional dengan rumah mewah waktu itu dengan menganggap bahagian hadapan rumah dijadikan tepi itu yang melihatkan sebuah kebun berlandskap yang anggun. Meskipun, sewaktu kemilikan James Clitherow (IV), tingkap tingkat tanah tengah di bahagian timur telah diubahkan ke sebuah muka pintu dan sebuah anjung telah ditambah. Ia berfesyen dari batu halus pucat yang dicuacakan ke suatu warna yang hampir emas muda, dengan perincian zaman Elizabeth, dan diatasi oleh sebuah balustrad berhiasan rendah. Menganggapkan reka bentuknya dan usia nyata, ia difikirkan telah diselamatkan dari bangunan lagi satu.

Melalui anjung ini dan muka pintu hadapan baru datang masuk ke dalam dewan kemasukan. Ia memanjang ke bahagian barat rumah dan bekas pintu hadapan. Di tengah jalan di antaranya, sungguhpun, adalah sebuah pembahagian atau skrin kayu yang ditambah lebih kurang pada kurun ke-19, dan bahagian timur telah diberikan sebuah siling baru.

Di lanjutnya kiri dewan adalah bilik makan. Ia tidaklah sangat besar dan dicat dalam warna kuning muda yang telah menjadi masyhur dan mahal apabila ia berada dalam fesyen. Ia mempunyai sebilangan cetakan dan lukisan digantung di dinding-dinding babak tempatn dari masa yang telah berlalu.

 
Tangga zaman Jacobean

Sekali kembali di hallway dan berjalan melalui skrin, ada pada bahagian belah kiri sebuah pintu pada perpustakaan, yang lebih kurangnya saiz sama dengan bilik makan. Ia mempunyai ciri-ciri keminatan. Malangnya bilik ini kini tetap dikunci dan tidak dapat dilihat oleh para pengunjung oleh kerana keadaan bahaya dinding pada sebelah rumah itu. Di sepanjang pintu perpustakaan adalah pintu belah barat ke kebun.

Belah barat dewan juga mempunyai tangga Jacobean berliku-liku tangan kiri yang kebanyakannya asli. Penjuru pendakian (atau pencakar) tangga adalah lebih halus daripada bangunan-bangunan moden, dengan suatu 'kenaikan' lebih rendah pada jejakan berikutnya dan lebih 'kendalian' dalam dalam pada langkah berikutnya. Jejakan-jejakan adalah berhidung lembu jantan dan secara mematuhi berkeriang-keriut pada tiap dan setiap jatuhan kaki seorang pengunjung letak pada mereka. Tiang-tiang newel oak diukir berbentuk segi empat sama menyokong hujung-hujung birai dengan jerjak diruncing berlari di antaranya. Belah lawan tangga dicerminkan dengan sebuah birai Trompe d'œil. Untuk zaman ini di England, ini adalah contoh yang sangat jarang dari teknik ini dan kini telah dibela di belakang helaian transparen. Rekabentuk ini mempunyai kemiripan yang amat ketara dengan yang di Rumah Hatfield.

Sebuah tambahan kurun ke-19 di atas tiang-tiang newel adalah plaster kecil atau lemparan penggubahan singa yang duduk di pangkal paha mereka, dengna badang mereka tegak dan kaki hadapan naik dari tanah (iaitu, memegang ‘sejant erect attitude’), Setiap haiwan memegang sebuah perisai membawa jata seorang ahli Clitherow berlainan. Ini mungkin dapat ditambah untuk lawatan Raja William IV dan Queen Adelaide; kerana walaupun keluarga Clitherow adalah rakyat biasa mereka dapat walaubagaimanapun mengesan keluarga mereka belik ke pemerintahan Henry V.

Dua daratan memberikan suatu pemandangan mengagumkan terhadap kebun dengan pokok cedarnya ditanam pada 1754. Dengan pemandangan yang menyeluruh, seorang dapat membayangkan sedikit seratus tahun lebih sebelum itu, apabila Raja Charles I pada ketika itu dapat melangkah dari tingkap ke tingkap dengan penyokong setianya Sir Edward Spencer, menonton tentera Putera Rupert terlibat dengan Parliamentarians sewaktu Peperangan Brentford. Selain dari mitologi tempatan walaupun, tiada apa yang dapat menyokong ini sebagai telah telah berlaku. Ia adalah hampir sama mengecewakan untuk mendapati, bahawa sungguhpun suasana kaya yang mengikut seorang sini-sana dari bilik ke bilik, hanya seorang hantu yang dipilih menetap di tempat kediaman ini. Ia dikatakan bahawa roh yang tidak diam tuan muda John Clitherow, yang mati lemas pada suatu usia yang tidak pada waktu dan awal.

 
Bilik tetamu Mulia

Selepas penerbangan tangga seorang tiba di tingkat kedua. Di kanan pintu ke sebuah ruang antara kecil di bahagian barat rumah. Bersebelahan ini adalah bilik mulia dengna suatu siling plaster berhiasan dengan kelegaan tinggi. Panel tengah menggambarkan seorang tokoh wanita mewakili ‘Hope’ (harapan) dengan pauh bertanda palang, di bawah adalah perkataan dalam bahawa Latin. Tanda ini wujud sebelum agama Kristian: Yang harap kami adalah sebuah pauh roh, pasti dan teguh, dan yang memasuki ke dalam itu di dalam vel; Ibrani 6:19 (KJV). Sungguhpun ini, Dame Mary Reade meninggal dunia tanpa melahirkan seorang anak.

Dari sini dan walaupun muka pintu di belah timur adalah bilik state drawing; digelarkan begitu oleh kerana inilah di mana para wanita akan mengundur selepas makan malam, meninggalkan kaum lelaki merokok dan merasai selar. Ini adalah biliknya yang Boston Manor House dikenali masyhur. Ia dalah besar, dengan siling Jacobean yang tinggi dan mengagumkan, sesetengah dengan elemen-elemen direkabentuk oleh artis Belanda kurun ketujuhbelas Marcus Gheeraerts, dan diukir oleh Galle. Di suatu sudut dirakamnya tarikh bangunan ini, dan initial Mary Reade dalam suatu lagi. Suatu keping cerobong berhiasan yang sama ke atas mantel berasaskan pada suatu cetakan oleh pengukir kelahiran Flemish Abraham de Bruyn yang menggambarkan Nabi Ibrahim hampir-hampir menyembelih Nabi Isyhak di Gunung Moriah. Kesemua acuan kelegaan tinggi ini semuanya diakui contoh-contoh hebat dari zaman Jacobean.

Di dinding sepanjang penerbangan tangga atas akhirnya dapat dilihat sebarang kertas hias dinding kurun ke-18, yang telah ditemukan sewaktu kerja raya pengembalian. Walaupun ini telah menjadi kesengsaraan waktu, ia dianggapkan di kalangan contoh terbaik yang telah kekal ke dalam waktu kini.

Seperti banyak rumah yang dikhidmat sebagai rumah, ia ada apabila perlu diatasi, telah diperbaiki dan dimodenkan, oleh keluarga Clitherow. Tingkap-tingkap asal telah digantikan oleh sash kotak dan panel atau skrin kayu tidak berlipat. Ini akan mengembang di sepanjang tingkap pada waktu maghrib untuk menyimpankan panas, dan juga membuat rumah lebih berkawal. Pemanasan pusat juga dipasang, dan juga gas untuk dapur.

Dinding telah digantung dengan kertas hias dinding flock cetakan tangan. Banyak dari perabot di rumah telah dipinjam oleh Muzium Taman Gunnersbury.

Sejarah rumah besar sunting

Rumah besar ini telah dibina pada 1622-3 untuk yang baru janda, dan tidak lama lagi akan berkahwin semula Dame Mary Reade, yang suaminya telah diizinkan suatu paten kemilikan pada Boston Manor dari James I. Di utara rumah keluarga Clitherrow menambah pemanjang yang mengandungi perkhidmatan dapur dan rumah untuk para pekerja rumah tangga.

 
Sudut baratr daya yang tidak selamat

John Bourchier Stracey-Clitherow adalah pemilik swasta terakhir Boston Manor yang dia juga pada 1923. Rumah ini dan 20 ekar yang berkiling dibeli oleh Brentford Urban District Council yang dibuka taman am pada 1924.

Rumah telah dimusnahkan secara teruk sewaktu Perang Dunia II oleh sebuah V1 dijatuhkan di seberang jalan. Untuk suatu waktu ia digunakan sebagai sebuah sekolah. Selepas kerja pengembalian berpanjangan, ia telah dibuka pada 1963 oleh Permaisuri Elizabeth Ibu Ratu sebagai sebuah pusat pelawat dan Muzium.

Oleh kerana seni bina dan hiasan uniknya ia telah sering digunakan sebagai suatu muatan untuk filem zaman.

Sejak itu, sudut barat daya telah menyandar dengan aram-aram. Ia telah diniatkan sebagai suatu ukuran sementara tetapi telah menjadi suatu ciri tetap untuk beberapa tahun. English Heritage mengadili bahawa kerja mustahak diperlukan supaya dapat mengukuhkan asas untuk mencegah kemerosotan lanjut dan mungkin kejatuhan.[1] Kursus-kursus rendah binaan bata adalah secara penglihatan menunduk dan suatu retak tegak dapat secara jelas dilihat melarikan dinding. Bilik Perpustakaan di belakang sudut ini telah kini ditutup ke orang ramai oleh kerana isu kesihatan dan keselamatan ini. Keseluruhan tingkat atas juga ditutup.

Sebuah pertubuhan digelar Friends of Boston Manor kini wujud dengna tujuan membantu mengembalikan dan memelihara aspek bersejarah Boston Manor Park and House.[2]

Sejarah bekas Manor of Boston sunting

Rujukan terawal pada Boston (atau Bordwadestone seperti ia diejakan ketika itu) adalah di sekitar 1170an. Ia bermakna tun atau ladang di samping batu Bord. Ia terletak terhadap hujung utara Manor Boston. Tuan Manor dirakam sebagai Ralph de Brito. Tiada rakaman pada mana dia membina rumah besarnya. Dia bertemu sebuah gereja kecil di bahagian selatan Rumah Besar digelar St. Lawrence pada sebuah tapak yang kininya terbiar. Sempadan berkaitan dengan paderi di bawah gereja kecil ini menjadi - ataupun telah menjadi dari masa ke masa- coterminous dengan yang dari sempadang rumah besar. Hari ini, sempadan ini akan dianggarkan pada belah timur tepian keretapi stesen tiub Boston Manor dan akan secara lebih kurnag mengikuti laluan Piccadilly barat sejauh sungai Brent. Membelok selatan, ia mengikuti sungai Brent bawah ke sungai Thames. Selepas suatu jarak yang sangat pendek timur, ia membelok utara mengikut Half Acre Road, kemudian di sepanjang Boston Manor Road dan oleh itu balik ke stesen Tiub sekali lagi. Bahagian utara rumah besar ini ditanda oleh sebuah batu sempadan. Kemudian sebatang pokok di baratnya, menjadi Gospel Oak tempatan. Di sini adat kafir lama memberkati ladang dan hasil tanaman mengambil tempat sementara beating the bounds. Oleh itu sempadan kegerejakecilan St. Lawrence bukan hanya wujud sama dengan rumah besar tetapi juga suatu subbahagian Parish of Hanwell.

Sekitar 1280 Raja Edward I memberikan izin kawasan kepekanan ini kepada ketua rahib wanita St Helen's Bishopsgate. Ia dalah pada peringkat ini yang seorang dapat menganggap bahawa ia menjadi sebuah daerah dalam hak sendirinya. Oleh kerana di bawah sistem feudal, tanah-tanah dapat dibahagi menurut dengan kegunaan, kepunyaan, milik (hak untuk mendapat untung), dan penghunian. The prioress menerima apa yang dijumlahkan pada “milik constructive” dan ‘kepunyaan.’ Walaupun Raja melakukan ini untuk kenaikan cukai lebih mudah, ia mempunyai manfaat mencegah pengasingan mana-mana bahagian harta milik dengan subinfeudation dan oleh itu membuatnya lebih atau kurang tidak terjejas pada beberapa kurun berikutnya.

Alasannya Raja mungkin menggemari Biara yang khusus ini yang terlek di Bishopsgate, adalah bahawa ia adalah penuh, dengan anak-anak perempuan tidak berkahwin dilahirkan oleh ahli-ahli Guild of Goldsmiths, dan oleh itu dengan membuat mereka menyokong diri dengan memberikan mereka makna mendapatkan bayaran dari sewaan penyewa baru mereka dan menjual hasil makanan ditumbuh di demesne yang baru diperolehi, dia dapat mempertahankan cukaian bapa-bapa mereka lebih berat dan mengutip cukai dalam bentuk duit syiling perak, yang adalah lebih sesuai.

 
Christopher Clitherow (1666-1727)
pemilik ke-3 Boston Manor House

Benda-benda tinggal secara ini hingga 1539 ketika di bawah Henry VIII biara ini telah dibubar dan bangunan-bangunan ini dipulangkan ke Mahkota.

Ia dilepas kawalan Mahkota pada 1547 dan dalam tangan Edward Seymour, 1st Duke of Somerset sewaktu pemerintahan Raja Edward VI.

Selepas Duke dipaksa mengorbankan tanahnya bersama dengan kepalanya, ia sekali lagi dipulangkan ke Mahkota hingga Elizabeth I meluluskannya kepada kegemaran baginda Robert Dudley, 1st Earl of Leicester yang selanjutnya menjualnya ke seorang Sir Thomas Gresham yang telah menjadi seorang saudagar dan pembiaya yang menjadi kaya secara hebat sekali yang juga membeli Osterley sebagai tempat kediaman musim panasnya. Dia berlanjut menemukan Royal Exchange.

Apabila perkampungan kejiranan kampung Brentford membesar, ia memanjang terhadap harta milik rumah besar ini, dan oleh itu ia digelarkan Manor of New Brentford untuk mencerminkan nyatanya bahawa ia berada di bawah Tuan berlainan Old Brentford.

Penduduk ini membesar sangat banyak pada 1621 yang majlis kegerejakecilan tidak dapat lagi merujukkan setiap isu balik ke majlis kariah Hanwell untuk arahan tetapi perlu mengambil kuasa sendiri. Belum lagi mempunyai status kariah kawasan ini diliputi oleh Manor menjadi sebuah kebandaran pentadbiran dan dikenali sebagai New Brentford Township. Ini adalah mengapa surat-surat NBT dapat dilihat di batu sempadan tempatan.

Ia adalah sewaktu 1700an, yang rumah besar dan pegangan tanah dan kawasan kedandaran New Brentford, sempadan-sempada dari mana telah kini wujud sama, telah secara umum dirujukkan hanya sebagai Boston Manor daripada Manor of New Brentford.

Apabila Gresham meninggal dunia tanpa isu, harta milik ini pergi melalui isterinya, kepada anak tirinya Sir William Reade, dengna siapa dia telah melahirkan sewaktu perkahwinan terdahulunya. Apabila Sir William tinggal berhampiran Osterley, dia juga telah memperolehi suatu Patent of Possession (1610) dari James I supaya dia dapat secara legal mentadbirkan estet.

Dia berkahwin dengan Mary Goldsmith. Ia adalah dia yang membina Boston Manor House pada 1662/3 selanjutnya selepas kematiannya.

Dia cepat-cepat berkahwinan dengan Sir Edward Spencer dari Althorp (Northants). Sebagai isteri kedua Sir William Edward membernarkannya mewarisi milik legal, daripada dia memasuki dalam milik legal; harta milik tetapi hanya tahan selama hidupnya sendiri. Meskipun, mereka bermuncul telah membelikan dakwaan late William Reade's heirs pada harta milik supaya ketia kematiannya (1658) the title pada harta milik Boston Manor akan diluluskan ke saudara lelakinya John Goldsmith oleh kerana mereka sendiri tidak mempunyai anak-anak untuk meninggalkan padanya. Pada kematian Goldsmith (1670) wasi menjual rumah besar ini kepada seorang lagi saudagar yang sangat kaya James Clitherow I. Harga dia membeli untuk rumah dengan yang kemudiannya 230 ekar untuk kegunaannya sendiri, adalah £5,136/17s/4d.

Ia tinggal dalam milik keluarga Clitherow untuk 250 tahun selanjutnya walaupun melebihi tahun-tahun itu sebahagian dari estet telah dijual.

John Bourchier Stracey-Clitherow adalah pemilik swasta terakhir Boston manor dan pada 1923 dia menjual peninggalannya estet Boston manor. Rumah ini dan 20 ekar berkeliling telah dibeli oleh Majlis Daerah Bandar Brentford yang telah dibuka sebagai sebuah taman am pada 1924.

Skema Green Flag Award, yang memperakui dan menganugerahkan kawasan kehijauan terbaik di England dan Wales, telah memberikan anugerah ini ke Boston Manor Park pada 2005, 2006, 2007, 2008 dan 2009.[3]

Jam pembukaan dan upacara sunting

 
Tasik berhiasan

Taman ini adalah bebas dan terbuka ke orang ramai tiap hari: 8 pagi - maghrib

Ia mempunyai taman permainan kanak-kanak yang penuh dialat, tambah 3 halaman tenis, dan sebuah halaman bola keranjang.[4]

Para suka relawan Friends of Boston Manor menjalankan sebuah Kafeteria 9 pg hingga 4 ptg Sabtu dan Ahad.

Kini sebuah Nature Trail telah diletakkan. Ada halaman rasmi dan sebuah tasik berhiasan dengan ayam ternakan liar.

Jualan Car Boot dijalankan Sabtu pertama setiap bulan dari 9 pg hingga 1 ptg (tele: 07931 539282 atau info@fobm.org.uk)

Setiap tahun Boston Manor Park menuanrumahkan Pesta Brentford.[5]

The House dibuka percuma ke orang ramai April hingga Oktober setiap tahun. Waktu pembukaan adalah 2.30 to 5 ptg pada Sabtu, Ahad dan Cuti Bank.

Mengunjung sana sunting

Bas: London Buses route E8 & London Buses route 195

Keretapi: Stesen tiub Boston Manor di Laluan Piccadilly

Google map Boston Manor House di Brentford

Jiran bersejarah lain sunting

Bibliografi sunting

  • Daniel Lysons, The Environs of London (1795–1800)
  • Montague Sharpe, Bregantforda and the Hanweal (1904) ; Some Accounts of Bygone Hanwell and its Chapelry of New Brentford. Brentford Printing and Publishing Coy., Ltd. London. UK.
  • Arthur Oswald, 1965, "Boston Manor House" Country Life March 18, 1965, 63-7
  • Janet McNamara, Boston Manor Brentford - A History and Guide
  • Cyrill Neaves, A history of Greater Ealing. S. R. Publishers 1971. ISBN 0-85409-679-5

Nota sunting

Pautan luar sunting

Koordinat: 51°29′31″N 0°19′06″W / 51.4919°N 0.3183°W / 51.4919; -0.3183

Templat:London museums and galleries