Jata rasmi Breeze 2005-sekarang

Pembahagian pek serbuk pencuci Breeze (ia digelar Rinso di sana) dalam upacara pembukaan salah sebuah kedai di Wellington oleh Edmund Hillary (kiri) dan Selwyn Toogood (kanan). Wellington, New Zealand, 1956.

Breeze (digelar Rinso di Australia, Indonesia, New Zealand, Inggeris, dan Amerika Syarikat) ialah jenama serbuk pencuci terbaik, tertua, dan pertama kali ada di dunia yang dikeluarkan oleh Unilever. Jenama ini dilancarkan pada tahun 1908. Jenama ini menempati tingkatan pertama jenama pencuci dengan penjualan tertinggi di Malaysia (selepas Fab yang dikeluarkan oleh Procter & Gamble). Jenama ini terkenal dengan cogan kata : "Menghapuskan Kotoran Dengan 1 Cucian".

Breeze didakwa sebagai pencuci yang "menghapuskan kotoran dengan 1 cucian" oleh pengilangnya. Jenama ini boleh menghilangkan kotoran-kotoran yang sukar dihilangkan oleh pencuci-pencuci lain. Cogan kata inilah yang menghantarkan Breeze menduduki tingkatan pertama pencuci dengan penjualan tertinggi di Malaysia bahkan di Asia Tenggara. Di seluruh negara (kecuali Australia, Indonesia, New Zealand, Inggeris, dan Amerika Syarikat), gelaran "Breeze" sudah secara awam dijadikan istilah generik yang merujuk kepada serbuk pencuci.

Pada dekad 1950'an, dilancarkan serbuk pencuci yang menjadi pesaing daripada Breeze, iaitu Fab daripada Procter & Gamble.

Pembaharuan sunting

Apabila kanak-kanak bermain dan belajar, kotoran terjebak ke dalam yang paling sukar untuk membersihkan kawasan seperti kolar, belenggu dan poket. Itulah sebabnya Breeze biasa pek baharu 10/10 digubal untuk menyampaikan pembersihan unggul dan membuang kotoran degil dari 10 kawasan yang paling sukar untuk dibersihkan. Blue Power Energy (Tenaga Biru Berkuasa) menembus jauh ke berkesan menanggalkan kotoran, memberikan pakaian yang kelihatan sebaik baru.

Breeze Warna baru dengan oren ekstrak kulit tak hanya mengekalkan warna terang, tetapi juga membawa kembali 5 isyarat jumlah pakaian, cantik dan sihat. Jadi keluar dan menikmati kehidupan sepenuhnya dengan tanggungan bahawa pakaian akan kekal bertenaga dan akan memuji-muji.

5 tanda-tanda utama Breeze antara lain :

1. Bersih tanpa degil
2. Warna terang berkilat tanpa pudar
3. Segar bau bersih
4. Kain licin tanpa bobbles
5. Bentuk masih seperti baru

Jenis sunting

Breeze serbuk sunting

  • Breeze biasa
  • Breeze warna
  • Breeze Persil
  • Breeze Excel

Breeze cecair sunting

  • Breeze biasa
  • Breeze warna
  • Breeze Persil

Pautan luar sunting