Bridle Path, Toronto

Bridle Path adalah sebuah kawasan kejiranan upscale di bekas bandar North York, kini sebahagian dari Toronto, Ontario, Kanada, yang dicirikan oleh rumah besar pelbagai juta dolar dan saiz lot dua ke empat ekar (8,000 to 16,000 m²). Ia sering dirujukkan sebagai "Millionaires' Row". Ia adalah kawasan kejiranan most affluent di Kanada mengikut gaji rumah tangga, dan juga nilai harta milik[perlu rujukan].

Bridle Path
Kawasan kejiranan
Sebuah rumah kebiasaan Bridle Path di bawah pembinaan
Sebuah rumah kebiasaan Bridle Path di bawah pembinaan
Negara Kanada
Wilayah Ontario
BandarToronto Toronto
KomunitiNorth York
Bertukaran Majlis Kawasan Perbandaran1922 North York dari York
1998 Toronto dari North York
Pentadbiran
 • APRob Oliphant (Don Valley West)
 • MPPKathleen Wynne (Don Valley West)
 • Anggota Majlis PerbandaranClifford Jenkins (Ward 25 Don Valley West)

Walaupun "The Bridle Path" ternyata nama sebuah jalan di kawasan ini, istilah biasanya digunakan pada kawasan kejiranan keliling sebagai keseluruhan. Ia biasanya bersempadan dengan The Bridle Path di utara, Sunnybrook Health Sciences Centre di selatan, Bayview Avenue di barat dan Wilket Creek di timur. Sedikit jalan melalui kawasan ini, menyumbang pada keeksklusifan kawasan ini. Harga rumah di Bridle Path berlainan, tetapi banyak dari rumah-rumah di kawasan ini dijual untuk baik pada capai sejuta dolar. Ia adalah sebuah kawasan kejiranan terasing, dikelilingi oleh Don River Valley dan tanah taman subur.

The Bridle Path tidak lebih daripada tanah ladang hingga 1929, apabila Bayview Bridge telah dibina di sepanjang Don River Valley yang curam (West Branch). Ia adalah di puncak itu bahawa kawasan ini pertama kali dianggap untuk pembangunan temapt kediaman. Forsey Page, seorang pemaju tanah berasaskan Toronto, membayangkan Bridle Path sebagai "enklaf eksklusif rumah estet" dan dia membina rumah pertama kawasan kejiranan ini, sebuah rumah gaya Kolonial Cape Cod di 2 The Bridle Path. Rumah ini dihargai sebagai faktor mungkin untuk pembangunan kawasan kejiranan.

Pada 1937, pemaju E.P. Taylor, yang reka bentuk komuniti Don Mills, membeli sebidang tanah besar di utara Bridle Path. Estet ini, dinamakan Windfields oleh isterinya, diduduki hari ini oleh Canadian Film Centre. Taman ini melalui mana Wilket Creek mengalir di belakang bidang tanah ini digelar Windfields Park. Pada lewat zaman empat puluhan, rakan perniagaan Taylor, George Montegu Black, Jr (bapanya Conrad Black), berpindah ke dalam kawasan ini dan membina sebuah rumah besar di Park Lane Circle. Dalam suatu usaha untuk mengawal siapanya akan menjadi jiran-jirannya pada massa hadapan, Black mengambil alih syarikat yang memiliki tanah ladang yang mempunyai wang yang akan menjadi the Bridle Path, dan menetapkan pembatasan melalui undang-undang kecil pengezonan North York — Hanya satu kediaman keluarga akan dibina, dengan suatu saiz lot minimum 2 ekar (0.81 he). Kawasan ini dipecahbahagikan ke dalam lebih kurang 50 lot, setiapnya dijual sebanyak $25,000 pada waktu itu, dan bermula untuk membentuk di sepanjang zaman lima puluhan.

Nama jalan ini sering salah eja "The Bridal Path" oleh mereka yang tidak mengenali sejarah kawasan ini. Nama "Bridle Path" bermuncul sebagai rancangan-rancangan awal untuk kawasan kejiranan ini termasuk suatu sistem yang teliti jalan enam kaki menunggang kuda, oleh kerana kebanyak dari pemilik estet dalam kawasan ini mendahului pembangunannya adalah pemilik kuda. Sementara jalan-jalannya telah diturap, legasi mereka tetap berada di jalan-jalan luas Bridle Path dan dalam nama komuniti elit ini.

Bridle Path telah menjadi rumah pada peniaga-peniaga berpengaruh Toronto, selebritis dan doktor. Pengurus media yang kaya dan berpengaruh Moses Znaimer pernah menggelar The Bridle Path rumahnya, sementara peniaga komputer Robert Herjavec, bekas newspaper baron dan convicted businessman Conrad Black, dan Celine Dion masih memiliki sebuah rumah di kawasan The Bridle Path. Prince pernah dikatakan membeli sebuah rumah di Bridle Path sebanyak $5.5 juta, walaupun perceraian kininya, keketatan lawatan konset, dan kehilangan berat badan bermakna penglihatan sedikitnya. Ia telah dikhabaranginkan bahawa sensasi bintang kanak-kanak Justin Bieber juga baru-baru ini membeli sebuah rumah di kawasan ini.

Sebuah rumah terletak di kawasan ini pernah digunakan dalam wayang Mean Girls sebagai rumah Regina George dan suatu lagi rumah digunakan untuk wayang It Takes Two.

Rujukan sunting

Koordinat: 43°43′59″N 79°22′05″W / 43.733°N 79.368°W / 43.733; -79.368