Briged Izzuddin al-Qassam

sayap ketenteraan gerakan Hamas
(Dilencongkan dari Briged al-Qassam Izz ad-Din)

Briged Izzuddin Al-Qassam (Arab: كتائب الشهيد عز الدين القسام, lit.'Batalion Sang Syahid Izzuddin al-Qassam', kadang kala diringkaskan kepada Briged Al-Qassam) ialah sayap bersenjata kepada pertubuhan Palestin, Gerakan Perjuangan Islam (Hamas).[1][2][3] Kini ia diketuai oleh Mohammed Deif dan timbalannya, Marwan Issa. Briged Al-Qassam hari ini ialah kumpulan bersenjata lengkap terbesar yang menjalankan operasi di wilayah Israel, Lubnan dan khususnya di Gaza.[1][4]

Briged Izzuddin al-Qassam
كتائب الشهيد عز الدين القسام
Ditubuhkan pada1992 (umur 31–32)
Negara Negara Palestin
Kesetiaan Hamas
PangkalanGenting Gaza
Pemimpin
JurucakapAbu Ubaidah
PengasasSaleh al-Aruri
SekutuSekutu bukan negara:
LawanLawan negara:

Lawan bukan negara:

Dibentuk pada1992,[5] ia merupakan pada masa bagi menghalang rundingan Perjanjian Oslo.[6][7] Antara 1994 hingga 2000, Briged Al-Qassam banyak mendakwa bertanggungjawab terhadap sejumlah serangan ke atas orang Israel.[8]

Briged Al-Qassam telah tersenarai secara khusus sebagai pertubuhan pengganas oleh Kesatuan Eropah,[9] Australia,[10] New Zealand,[11] Mesir,[12] dan United Kingdom.[13][14] Walaupun tidak menyebut Briged Al-Qassam, Amerika Syarikat[15][16] dan Kanada[17] menyenaraikan pertubuhan penaungnya, Hamas sebagai pertubuhan pengganas;[18] pemimpin Briged Mohammed Deif juga disenarai sebagai Pengganas Global Tentuan Khas oleh Amerika Syarikat di bawah Perintah Eksekutif 13224.[19][20] Memandangkan Briged ini menjalankan kegiatan ketenteraan bagi pihak Hamas, "aktiviti pengganas terancang yang dikaitkan dengan Hamas boleh dianggap dikaitkan dengan Briged."[10]

Nama sunting

 
Izzuddin Al-Qassam (1882-1935)

Briged Al-Qassam dinamakan sempena nama Syeikh Izzuddin Al-Qassam, seorang ulama Muslim dan pejuang di Palestin Bermandat.[21][22] Pada 1930, Syeikh al-Qassam menguruskan dan menubuhkan Tangan Hitam (Arab: الكف الاسود, rumi: al-Kaff al-Aswad), sebuah pertubuhan bersenjata menentang Zionisme dan pemerintahan British dan Perancis di tanah Syam.[22]

Sejarah sunting

Latar Belakang sunting

Pada 1984, Syeikh Ahmed Yassin, Ibrahim al-Makadmeh, Syeikh Solah Syahadah, dan lain-lain mula membuat persiapan untuk menubuhkan sebuah pertubuhan bersenjata untuk menghalang kawalan penjajahan Israel, dengan tumpuan kepada mengumpul senjata untuk kegiatan penentangan akan datang. Anggota kumpulan ini, walau bagaimanapun, telah ditahan dan senjata mereka telah dirampas.[23]

Pada 1986, Solah Syahadah telah membentuk sebuah jaringan kumpulan penentang, digelar al-Mujahidun al-Filastiniun ('Pejuang Palestin'), yang menyasarkan kepada "pengkhianat" dan askar Israel. Jaringan ini beroperasi sehingga 1989, dengan operasi mereka yang terkenal apabila berjaya menculik dan membunuh dua tentera Israel: Avi Sasportas dan Ilan Saadon.[23][24]

Hamas secara rasminya ditubuhkan kemudian, iaitu pada 14 Disember 1987. Pada 1992, semasa sedang Intifadah Palestin Pertama (1987–1994), Briged Izzuddin Al-Qassam ditubuhkan untuk menyediakan kepada Hamas dengan kemampuan ketenteraan, yang kemudiannya dikenali sebagai cabang ketenteraan kepada Hamas.[23][25]

 
Susunan slogan Izzuddin Al-Qassam (Ini adalah jihad,kemenangan atau syahid) dan briged al-Qassam juga menganggapnya sebagai slogan tidak rasmi, dan sering meletakkan nya di penghujung kenyataannya.

Organisasi dan Struktur sunting

Walaupun bergerak di bawah cita-cita politik dan objektif ideologi Hamas, briged ini mempunyai kebebasan yang tinggi dalam membuat sebarang keputusan.

Identiti dan jawatan para pejuang dalam gerakan ini kebiasaannya dirahsiakan sehingga kematian mereka. Semasa bertempur dengan pasukan tentera Zionis, semua pejuang memakai penutup kepala berwarna hitam di mana headband kumpulan tersebut diikat. Jumlah ahli briged ini hanya diketahui oleh oleh kepimpinannya yang mengaplikasikan prinsip kerahsiaan dalam organisasi dan proses rekrut. Setelah mana-mana ahli briged gugur syahid semasa bertempur dengan tentera Israel, barulah namanya disiarkan kepada orang awam. Kebiasaannya nama para syuhada ini disiarkan dalam laman web rasmi al-Qassam.

Organisasi briged ini terdiri daripada rangkaian sel khas yang beroperasi di seluruh Genting Gaza dan Tebing Barat. Setiap sel dalam rangkaian ini bergerak sendiri di bawah arahan kepimpinan briged. Rekrut-rekrut mesti memenuhi syarat-syarat yang ketat. Syarat-syarat tersebut adalah mempunyai akhlak dan alim dalam agama, berintegriti serta istiqamah atau konsisten dalam perjuangan di samping syarat fizikal dan pendidikan bagi melaksanakan tugas-tugas yang dipertanggungjawabkan. Oleh yang demikian, kebiasaannya ahli-ahli baru direkrut daripada pemuda yang rajin menghadiri solat Subuh berjemaah di masjid.

Dalam peristiwa Intifada Kedua yang meletus pada tahun 2000, lebih 800 ahli yang gugur syahid.

Operasi dan aktiviti sunting

Peralihan kepada organisasi bersenjata yang dikenali bermula ketika penetapan Persefahaman Oslo untuk membantu Hamas menentang perjanjian tersebut. Pada tahun 2003 dan 2004, briged di Gaza menghadapi serangan IDF, termasuk pengepungan Jabalya pada Oktober 2004. Walau bagaimanapun, pertempuran tersebut mengakibatkan kerugian yang besar buat briged. Namun begitu, kumpulan ini berjaya mengumpulkan semula kekuatan dan berupaya meneruskan serangan pada tahun-tahun berikutnya. Pada tahun 2005, perjanjian gencatan senjata dicapai oleh Israel dan Pihak Berkuasa Palestin. Briged ini mengambil kesempatan untuk mengumpul kekuatan sepanjang masa tersebut. Sementara itu, Pihak Berkuasa Palestin menerima tekanan daripada Israel untuk melucutkan persenjataan Hamas, namun usaha tersebut tidak dapat dilakukan. Hal ini demikian kerana risau akan penentangan besar-besaran oleh sayap tentera parti tersebut dan kemungkinan berlaku perang saudara. Dalam jam-jam seterusnya, briged tersebut mengaku bertanggungjawab melancarkan roket-roket Qassam ke bandar Sderot di Israel.

Pada 10 Jun 2006, susulan insiden di pantai Gaza di mana 7 orang penduduk awam terkorban, briged tersebut mengumumkan pembatalan gencatan senjata yang dicapai pada 2005 dengan Israel. Insiden tersebut menyaksikan tentera Israel membedil 8 bom artileri ke arah pantai berdekatan bandar Beit Lahia pada 9 Jun 2006. Dalam jam-jam seterusnya, briged tersebut mengaku bertanggungjawab melancarkan roket-roket Qassam ke bandar Sderot di Israel.

Pada Jun dan Julai 2006, briged tersebut terlibat dalam operasi yang membawa kepada penangkapan Gilad Shalit, di samping pertempuran hebat di Genting Gaza dalam Operation Summer Rains yang dilancarkan oleh Israel. Ini merupakan kali pertama briged tersebut terlibat secara aktif melawan tentera Israel dalam masa 18 bulan.

Briged Al-Qassam berperang dalam banyak peperangan, yang terbesar ialah: perang Al-Furqan 2008-2009( Konflik Israel-Gaza 2008-2009), perang Hijaratus Sijjil (Konflik Israel-Gaza 2012) , perang Asfil Maakul 2014 (Konflik Israel-Gaza 2014) dan perang Saif Al-Quds (Krisis Israel-Palestin 2021). Salah satu operasinya yang paling terkenal ialah Operation Shattered Illusion, di mana askar Israel Gilad Shalit telah diculik, di mana Taysir Abu Snimah terlibat.

Antara operasi terpenting generasi pertama ialah Operasi masjid Musab bin Omair, yang merupakan operasi bergambar pertama dalam sejarah penentangan Palestin, yang diketuai oleh Emad Akel.

Operasi Terkemuka

1 Januari 2001: pengeboman berani mati di bandar Netanya oleh pengebom berani mati milik gerakan Hamas. Seorang terbunuh dan 59 yang lain cedera.

14 Februari 2001 : Satu pengeboman berani mati disebuah bas dalam sekumpulan orang, membunuh 8 orang Israel dan mencederakan 21 yang lain.

4 Mac 2001: Pengeboman berani mati di bandar Netanya, membunuh 4 rakyat Israel dan mencederakan 68 yang lain.

28 Mac 2001: Pengeboman berani mati di kalangan sekumpulan orang yang menunggu di stesen bas di Qalqilya di Tebing Barat, membunuh 2 warga Israel dan mencederakan 4 yang lain.

22 April 2001: pengeboman berani mati di bandar Kfar Saba,

18 Mei 2001: pengeboman berani mati di pintu masuk kompleks komersial di bandar Netanya.

1 Jun 2001: pengeboman berani mati di luar kelab pantai Dolphinarium di Tel Aviv, membunuh 21 warga Israel dan mencederakan yang lain.

4 September 2001: pengeboman berani mati di Baitulmaqdis Barat.

26 November 2001: pengeboman berani mati di persimpangan Beit Hanoun.

1 Disember 2001: dua pengebom berani mati meletup satu demi satu, diikuti dengan letupan bom kereta di pusat membeli-belah di Baitulmaqdis Barat.

2 Disember 2001: Seorang pengebom berani mati menaiki bas Israel dari daerah Neve Sha'anan di Haifa. Dia membayar bil besar kepada pemandu, kemudian meletupkan dirinya.

9 Mac 2002: Satu pengeboman berani mati di Moment Café yang sesak di tengah Baitulmaqdis, membunuh 11 peneroka Israel dan mencederakan 54 yang lain.

27 Mac 2002: Pengeboman Hotel Park pada cuti Paskah Yahudi di bandar Netanya Israel oleh martir Abdel Basset Odeh, membunuh 30 dan mencederakan 140 orang Israel.

31 Mac 2002: pengeboman berani mati di sebuah restoran Metazza di Haifa, membunuh 16 dan mencederakan 40 yang lain.

10 April 2002: Pengeboman berani mati di sebuah bas berhampiran penempatan Kibbutz Yagor, timur Haifa. Ini mengakibatkan pembunuhan 8, termasuk 6 askar dan 2 orang awam, dan kecederaan 22 yang lain.

7 Mei 2002: pengeboman berani mati di dewan perhimpunan yang sesak di Rishon Lezion, tenggara Tel Aviv.

19 Mei 2002: seorang pengebom berani mati yang menyamar sebagai askar meletupkan dirinya di sebuah pasar di Netanya.

18 Jun 2002: Seorang pengebom berani mati meletupkan dirinya di dalam bas di Baitulmaqdis, yang dikenali sebagai pembunuhan beramai-ramai Bat Junction, membunuh 19 dan mencederakan lebih 74 rakyat Israel.

16 Julai 2002: Letupan bahan letupan di sebelah bas kalis peluru bas yang dalam perjalanan dari Bnei Brak ke Emmanuel, dan penyerang memakai pakaian seragam tentera Israel dan melepaskan tembakan ke atas bas itu, membunuh 9 dan mencederakan 20 yang lain.

31 Julai 2002: Sebuah bom meletup dengan telefon bimbit di kafeteria pusat pelajar di kampus Universiti Hebrew, membunuh 9, termasuk 5 rakyat Amerika, dan mencederakan lebih 85 rakyat Israel.

4 Ogos 2002: serangan pengeboman berani mati ke atas bas Egged di Persimpangan Meron di Galilee, 9 orang terbunuh dalam serangan itu dan 38 cedera.

27 Februari 2008: Pelancaran 257 roket dan 228 peluru mortar dari Semenanjung Gaza di barat Negev, yang mengakibatkan 5 kecederaan, dan pada 27 Februari, pembunuhan seorang pelajar berusia 47 tahun di Kolej Sapir.

Penculikan dan Keluarga Askar Israel

Batalion tersebut melakukan lebih daripada 20 penculikan tentera Zionis, yang paling penting ialah:

  1. 1988 : Satu unit Briged al-Qassam yang dipanggil Unit 101 menangkap seorang askar Israel bernama "Avi Suspertz" dan dibunuh oleh anggota unit itu.
  2. 1989: Unit 101 menangkap seorang askar bernama "Ilan Saadoun" dan operasi itu berakhir dengan pembunuhannya.
  3. 1992: Sebuah unit di Tebing Barat menjalankan operasi menangkap askar, Naseem Toledano, untuk ditukar dengan tawanan Sheikh Ahmed Yassin pada masa itu, dan apabila kerajaan Israel tidak bertindak balas, askar itu terbunuh.
  4. 1994 : Operasi Tangkapan Sarjan Waxman
  5. 2005: Sebuah unit menjalankan Operasi Awal Al Ghaith.
  6. 2006: Sebuah unit menjalankan Operasi Shattered Illusion, di mana Koperal Gilad Shalit telah ditangkap.
  7. 2014: 3 askar Israel diculik sekaligus di Hebron, dan kemudian dibunuh, oleh dua syahid, Marwan Al-Qawasmi dan Amer Abu Eisha.
  8. 2014: Briged Al-Qassam mendedahkan penangkapan tentera Zionis "Shaul Aron" dalam operasi khas di timur kejiranan Al-Tuffah semasa Perperangan Asfil Maakul (Konflik Israel-Gaza 2014).
  9. 2016: Pada 1 April, Briged Al-Qassam menerbitkan gambar empat tentera Zionis yang ditangkap.

Ia masih berperang untuk memecahkan kepungan Gaza, seperti perang terowong, dan sebelum ini telah banyak pertempuran dengan pendudukan Zionis, seperti pertempuran untuk mempertahankan kem Jenin, dan Pertempuran Hari Kemarahan, dan menghadapi Operasi Zionis.

Kemudian, pada 10 Ramadan 1435 Hijrah, ia menjalankan operasi kesepuluh Ramadan, iaitu operasi bersejarah di mana Briged Qassam memusnahkan, buat pertama kali dalam sejarah konflik dengan pendudukan Zionis, kota-kota terpenting Israel, iaitu Haifa, Hadera dan Tel Aviv. Daripada pertempuran Asfil Maakul (Konflik Israel-Gaza 2014) pada tahun 2014.

Operasi ketenteraan Al-Qassam disifatkan oleh Hamas sebagai operasi jihad, manakala tentera Zionis Israel menyifatkan mereka sebagai pengganas. Operasi yang dilakukan oleh Briged Al-Qassam adalah sangat banyak dan sukar untuk dikira. Bercakap tentang setiap satu secara berasingan adalah sukar, seperti operasi memburu ular.

Kekuatan persenjataan sunting

 
Lapan pelancar roket Qassam, tujuh dilengkapi dengan sistem pengendalian dan satu bersenjata dan sedia untuk dilancarkan.

Sejak penubuhannya pada 1992, keupayaan ketenteraan briged ini telah berkembang dengan pesat, daripada memiliki raifal sehinggalah roket Qassam dan banyak lagi.

Briged ini mampu bergantung harap pada jumlah besar individu yang menawarkan diri untuk menyertai perjuangan mereka, menyeludup bekalan keperluan dan membekalkan senjata buatan sendiri seperti Al-Bana dan Batar (pelancar roket), Yasin (pelancar roket anti-kereta kebal) dan roket Qassam.

Dalam satu wawancara dengan Solah Syahadah,[1] beliau ditanya tentang pembuatan senjata yang dijalankan oleh al-Qassam, di mana beliau menerangkan;

"...Kami mempunyai saintis yang pakar dalam pembangunan senjata, yang menjalankan penyelidikan dan eksperimen terhadap roket Al-Bana, yang merupakan gabungan sebuah RPG (grenad berkuasa roket) dan LAW (senjata ringan anti-kereta kebal), dan berbeza berbanding Al-Qassam 2 kerana direka untuk (menembusi) perisai berketebalan sederhana. Bom tangan dihasilkan untuk memenuhi keperluan peralatan dan ahli-ahli, dan kesemuanya telah membuktikan keberkesanannya, dan Kementerian Pertahanan Israel sendiri membuktikan kehebatan bom-bom tangan tersebut. Kesemua grenad dan roket adalah buatan tempatan, (dan) dihasilkan dengan mudah. Bahan peledak dalam Al-Qassam 1 dan 2 dan Al-Bana diperbuat daripada bahan mentah yang mudah. (Sekalipun) golongan wanita boleh menghasilkannya di rumah..."


Walaupun jumlah sebenar ahli dalam gerakan ini hanya diketahui oleh kepimpinan briged, pada 2011 Israel menganggarkan pasukan ini mempunyai beberapa ratus ahli yang mendapat latihan ala tentera, termasuk di Iran dan Syria. Tambahan pula, briged ini mempunyai kira-kira 10 000 pakar operasi yang memiliki 'tahap kemahiran dan profesionalisme yang pelbagai', yang juga merupakan ahli pasukan keselamatan, Hamas dan penyokong-penyokongnya. Pakar-pakar operasi ini dijangka akan memperkukuhkan briged semasa situasi darurat.

Jihad tentera Briged Al-Qassam bermula dengan penggunaan batu, kemudian pisau, kemudian pistol dan senapang, malah ia menghasilkan mesingan dengan tangan anak-anaknya, industri tempatan, dan senjatanya berkembang menjadi alat letupan seperti sebagai peranti Shawaz, dan beberapa versi dibuat daripadanya (Shawaz 1, 2, 3 dan 4), dan operasi syahid di mana tali pinggang letupan digunakan. bom dan bahan letupan yang diletupkan jauh. Briged Al-Qassam menjadi terkenal baru-baru ini kerana peluru berpandu Qassam, yang merupakan senjata paling terkenal yang digunakan dalam aktiviti ketenteraannya di Palestin, dan ia tertumpu di Gaza. Dan ia membangunkan peluru berpandu tempatannya untuk mempunyai jarak yang lebih panjang, seperti peluru berpandu M75, yang dinamakannya dengan surat itu. Al-Mim, sempena Komander Ibrahim Al-Makadmeh dengan jarak 75 km, diikuti pada tahun 2014 dengan kemunculan peluru berpandu J80, dinamakan sempena huruf "Jim" sempena Komander Ahmad Al-Jabari, dengan jarak 80 km, dan peluru berpandu R160, yang dinamakan dengan huruf Al-Ra sempena pemimpin Abdul Aziz Al Rantisi, dengan jarak 160 km, dan peluru berpandu Sejjil-55, yang mempunyai jarak 55 km, diikuti juga pada tahun 2021 , ketika perang Saif Al-Quds (krisis Israel-Palestin 2021) dengan kemunculan peluru berpandu Ayyash 250 ,dengan jarak 250m, dinamakan sempena nama salah seorang komander al Qassam iaitu Yahya Ayyash.

Briged Qassam memiliki pelbagai peluru berpandu anti-perisai, seperti peluru berpandu Kornet, peluru berpandu Konkurs, peluru berpandu Phoenix (peluru berpandu Fagut versi Korea Utara), dan peluru berpandu Sagger, serta peluru berpandu anti-pesawat, seperti peluru berpandu SA-7.

Briged Al-Qassam mengumumkan pada hari Isnin, 14 Julai 2014, pembuatan tiga model pesawat tanpa pemandu, salah satunya menjalankan misi peninjauan dengan nama A1A, serangan kedua, dengan nama A1B, dan serangan ketiga "bunuh diri" dengan nama A1C. Pesawat ini melakukan tiga sorti, dan mengambil bahagian dalam lebih daripada A pesawat, salah satunya adalah di atas Kementerian Pertahanan Israel di Kiryat, dari mana pencerobohan ke atas Gaza sedang dijalankan.

jumlah

Bilangan anggota Briged Al-Qassam dianggarkan berjumlah puluhan ribu di Semenanjung Gaza dan beberapa ratus di Tebing Barat, tetapi serangan terhadap Hamas di Tebing Barat oleh pihak berkuasa pergerakan Fatah dan tentera pendudukan Israel telah berkurangan dengan ketara. aktiviti dan bilangan mereka di Tebing Barat. Pergerakan Fatah membunuh ramai Briged Qassam. Seperti pemimpin "Muhammad al-Samman" dan "Muhammad Yassin", dia memasukkan ratusan ke dalam penjara dan menyeksa mereka seperti Muhyi al-Din al-Sharif dan Komander Ayoub al-Qawasmi, tentera pendudukan Israel juga menyumbang kepada pembunuhan dan pemenjaraan beribu-ribu Briged al-Qassam, yang kesemuanya mengurangkan kuasanya di Tebing Barat.

unit

• Unit Komando (Elit)

• Unit anti-perisai (perisai)

• Unit kejuruteraan

• Unit pertahanan udara

• Unit sniperunit sniper

Pemimpin-pemimpin al-Qassam yang dibunuh oleh Israel sunting

8 April 1992

Pada malam 4/8/1992 M, Tariq Dukhan bersama dua saudaranya dan dua orang sahabatnya dalam perjalanannya (Jalal Saqr dan Ziyad Abu Musaed) ke sempadan Mesir untuk meninggalkan Semenanjung Gaza melalui darat. Ketika menjalankan tugas jihadnya, ditemani oleh dua orang saudaranya. secara tiba-tiba kenderaan yang dipandu kumpulan syuhada bertembung dengan rondaan tentera Zionis di Wilayah sempadan tersebut. Selepas itu berlakulah siri pertempuran di sana dan berakhir dengan kesyahidan Tariq Dukhan dan penangkapan dua sahabatnya.

15 Julai 1992,

Abu Muadh (Yasser Ahmed Al-Namrouti)kekal sebagai pengejar musuh, dan ketua Briged Al-Qassam sehingga syahid pada 15 Julai 1992 Masihi, pada malam itu apabila pasukan besar tentera musuh maju untuk menghadapi pemimpin yang tidak mempunyai apa-apa selain iman yang mendalam. pada Tuhannya dan kemudian pada jalannya dan sedikit peralatan.

Pada masa itu, tentera musuh telah mengepung seleruh kawasan kejiranan Al-Zaytoun, kemudian mereka mengumpulkan lelaki dan perempuan di halaman sekolah di kawasan kejiranan dan memulakan pencarian menyeluruh di rumah-ruma, mencari pemimpin yang melakukan keganasan di hati mereka.

Penduduk menamatkan proses pemeriksaan dan mereka berundur sambil mengheret ekor kekecewaa, tetapi pemimpin yang berbaring disarangnya, Abu muadh keluar dari tempat persembunyian dan terdedah kepada pasukan pendudukan dan bertempur dengan meraka dengan pistol dari titik sifar, sehingga beliau syahid dan jiwa dilimpahi kepada sahabat agung untuk bertemu dengan roh orang-orang yang mendahului di Ilyin.

24 November 1993,

seorang pemberi maklumat Palestin melaporkan kepada Pasukan Pertahanan Israel lokasi Emad Akel. Akel bersembunyi bersama pejuang lain di sebuah rumah di Shuja'iyya. Selepas beberapa jam mengepung kawasan kejiranan, Akel cuba melarikan diri, dan segera ditembak oleh tentera Angkatan Pertahanan Israel. Pada masa kematiannya, wartawan Robert Fisk memanggil Emad Akel "aktivis Hamas paling penting yang pernah ditembak mati oleh tentera Israel." Tentera Israel mengebumikan Emad Akel di tanah perkuburan di Kem Jabalia pada waktu malam untuk mengelakkan demonstrasi oleh penyokong Palestin.

24 Februari 1994

Pada pagi Khamis, 24 Februari 1994,14/Ramadan/1414Hijiriah, tentera Israel datang ke tempat persembunyian Abdul Rahman Muhammad Hamdan dan tentera Al-Qassam yang lain. Pekerja Majlis Perbandaran secara senyap-senyap cuba memasuki tempat persembunyian, manakala Abdul Rahman dan askar lain melepaskan tembakan ke arah tentera Israel daripada mesingan dan pistol lain. Abdul Rahman melindungi rakan seperjuangannya iaitu Ali Al-Amoudi daripada diserang. Abdul Rahman dan rakan-rakannya yang lain adalah sedikit, manakala tentera Israel mempunyai sejumlah besar askar dan banyak helikopter untuk memulakan perang di sana.

Tentera Israel melepaskan beribu-ribu peluru dan roket ke arah tempat persembunyian sehingga Abdul Rahman dan yang lain mati syahid kecuali Ali Al-Amoudi. Selepas kesyahidan Abdul Rahman dan tentera Israel merobohkan tempat itu, Ali Al-Amoudi yang cedera telah ditangkap oleh tentera Israel sehingga dia dibebaskan dalam perjanjian Wafa Al-Ahrar,

17 March 1994

Pada 4 Syawal 1414Hijiriah bersamaan dengan 17 March 1994, (Abu Mustafa) Muhammad Mustafa Shahwan masuk ke dalam kereta selepas dia menunaikan solat Subuh, dan di sebelahnya adalah sahabat seperjuangnya iaitu Taha Abu Musameh, apabila mereka bertemu dengan pos pemeriksaan tentera Israel dengan secara tiba-tiba berhampiran dengan (Masjid Al-Shuhada) di Khan Yunis. Peluru dari pistol tentera Israel mengenai Abu Mustafa, dan berpuluh-puluh peluru dari senjata automatik menghujani mayat mereka berdua.

31 Mei 1994

Pada petang 31 Mei 1994, sebuah unit khas "penyamar Zionis" telah membunuh syahid Abdul Moneim Abu Hamid, yang ditemani oleh Al-Qassami Zuhair Farrah di bandar Al-Ram berhampiran Baitulmaqdis yang diduduki.

"Penyamar" melepaskan 6 peluru di kepala syahid dan 17 di dada, ketika mereka melakukan itu terhadap rakannya dalam jihad, Zuhair.

16 Januari 1996,

Israel Shin Bet mengatur agar telefon bimbit yang disadap dan mengandungi bahan letupan diberikan kepada Yahya Ayyash. Apabila disahkan bahawa itu adalah Ayyash dalam telefon, Shin Bet meletupkannya dari jauh, membunuh Ayyash serta-merta.

29 Mac 1998,

Pada 29 Mac 1998, satu letupan berlaku di perbandaran perindustrian Beituniya di bandar Ramallah, ratusan meter dari ibu pejabat Kolonel Jibril Rajoub, komander Perkhidmatan Keselamatan Pencegahan di Tebing Barat.

Empat hari kemudian, pihak berkuasa berkata bahawa mayat yang berada di dalam kereta itu adalah milik jurutera Mohiyedine Sharif.

24 November 2001

Subuh 24 November 2001, bersamaan dengan 7/9/1422 Hijrah, sebuah helikopter Israel menembak sekurang-kurangnya lima peluru berpandu ke arah sebuah kereta Palestin berhampiran bandar Nablus di Tebing Barat, membunuh tiga rakyat Palestin, termasuk Mahmoud Abu Hanoud dan dua lagi syuhada, Ayman Hashaika , salah seorang pembantu Abu Hanoud dan saudaranya. Mamoun Hashisheh . Paramedik menemui dua mayat hangus daripada serpihan kereta yang telah dimusnahkan oleh peluru berpandu Israel, dan menemui mayat ketiga berhampiran kereta itu.

22 Januari 2002,

Pada kira-kira jam 3 pagi 22 Januari 2002, Nablus sedang berkencan dengan pembunuhan beramai-ramai yang dahsyat, sekumpulan unit khas dari tentera pendudukan Israel menyusup ke bandar dari utara dan mengepung sebuah apartmen yang terletak di tingkat bawah sembilan. -bangunan tingkat di Jalan Asira di gunung utara Terdapat empat komander Briged Izzuddin Al-Qassam, komander syahid "Youssef al-Sarkji", "Naseem Abu al-Roos", "Jasser Samaru" dan "Karim Mafarja", diikuti oleh kira-kira sepuluh kereta kebal dan pengangkut tentera dari dua pihak dan mengambil kedudukan di sekitar bangunan.

Askar pendudukan mula melepaskan peluru pembakar di dalam apartmen sebelum mereka menyerbu, kemudian mereka mula menembak kepala empat selepas ribut, untuk memastikan bahawa mereka terbunuh.

Selepas pengunduran tentera Zionis, orang ramai bergegas ke tempat kejadian untuk mencari empat mayat yang terbakar, yang dicacat dan ditembak di kepala dari jarak dekat.. Bunyi takbir yang mengecam jenayah itu meningkat dan ribuan berarak di jalanan yang sedang marah di bandar itu untuk menuntut balas dendam segera, manakala Hamas mengeluarkan kenyataan ringkas berkabung dengan syuhada. Pemimpin dan saudara-saudaranya yang syahid dan berikrar untuk melemahkan semua kumpulan penjenayah Zionis.

23 Julai 2002,

Pembunuhan Solah Syahadah, komander Izzuddin Al-Qassam) oleh pengeboman udara dan yang menjatuhkan bom satu tan dijatuhkan oleh jenis pesawat Israel (F 16) pada bangunan di sebuah persekitaran padat di Kota Gaza. Membunuh 18 Rakyat Palestine , termasuk lapan anak-anak.

14 Ogos 2002

Dengan bantuan ejen pengecut mereka, tentera Zionis berjaya membunuhnya (Nasr Khaled Jarrar) pada hari Rabu, 14 Ogos 2002 di bandar Tubas, selepas mereka mengepung rumah warganegara Muhammad Abdullah Abu Mohsen, dan melepaskan empat das tembakan ke arah rumah di mana kekerasan berlaku. pertempuran berlaku di persekitarannya antara anggota Briged Izzuddin Al-Qassam dan pasukan Zionis, bagaimanapun, akibat desakan yang hebat dan permintaan Syeikh Nasr, anggota batalion untuk meninggalkan tempat itu kerana dia tidak dapat berundur bersama mereka dan memikulnya kerana ia adalah kerusi. Untuk dirobohkan oleh jentolak Zionis, untuk bangkit sebagai syahid di bawah runtuhan.

21 Oktober 2004,

Imad Abbas syahid bersama Adnan al-Ghoul , kerana pesawat peninjau Zionis berjaya mengalahkan mereka di Gaza City apabila ia melepaskan peluru berpandu ke arah keretanya pada Hari Khamis , 7 Ramadan, bersamaan dengan 21/10/2004 Masihi.

12 Julai 2006 Tentera Udara Israel (IAF) mengebom sebuah rumah di kejiranan Sheikh Radwan di bandar Gaza, di mana komander Mohammed Deif, Ahmad Al-Ghandur dan Raid Said mengadakan mesyuarat. Rumah tiga tingkat itu diratakan sepenuhnya, menyebabkan pegawai Hamas Nabil Al-Salmiah, isteri dan lima anak mereka serta dua kanak-kanak lain meninggal. Dua daripada kepimpinan itu mendapat cedera ringan manakala Mohammed Deif mendapat kecederaan tulang belakang yang memerlukan pembedahan empat jam.

1 Januari 2009

Nizar Rayan, seorang pemimpin tertinggi Hamas berperanan sebagai perhubungan antara kepimpinan parti dengan sayap tenteranya, terbunuh dalam serangan oleh Tentera Udara Israel dalam Operation Cast Lead. Sebutir bom 2 000 paun digugurkan di rumahnya, menyebabkan kematian keempat-empat isterinya dan sebelas anak mereka.

3 Januari 2009

Pesawat Israel menyerang kereta yang dinaiki oleh Abu Zakaria Al-Jamal yang menyebabkannya gugur syahid.

4 Januari 2009

Tentera Udara Israel menyerang dan membunuh Husam Hamdan dan Muhammad Hilo di Khan Yunis.

15 Januari 2009

Tentera Udara Israel mengebom sebuah rumah di Jabaliya. Serangan tersebut disasarkan kepada Menteri Dalam Negeri Palestin Said Seyam. Selain Said Seyam, komander briged Mohammed Watfa turut terbunuh.

19 Januari 2010

Komander yang juga salah seorang pengasas Hamas, Mahmoud al-Mabhouh dibunuh di sebuah hotel di Dubai[2][pautan mati kekal]. Pihak polis Emiriah Arab Bersatu percaya bahawa pembunuhan didalangi badan risikan Israel, Mossad.

30 Julai 2010

Issa Abdul Hadi Al-Batran terbunuh di kem pelarian Nuseirat akibat se

erangan udara Israel.

14 November 2012

Tentera Udara Israel mendalangi serangan udara yang membunuh Ahmad al-Ja'bari, ketua Briged al-Qassam. Beliau terbunuh bersama-sama tujuh yang lain dalam permulaan Operation Pillar of Defense.

21 Ogos 2014

serangan udara Israel membunuh Muhammad Abu Shamala, sub-komander Semenanjung Gaza Selatan; Raed al Atar, komander syarikat Rafah dan ahli majlis tentera tinggi Hamas; dan Mohammed Barhoum.

30 Januari 2018,

Imad Al-Alami meninggal dunia akibat kecederaan yang dialami semasa dia sedang memeriksa senjata peribadinya di Bandar Gaza.

6 Februari 2018

Akhbar Ibrani Yediot Aharonot, bahawa maklumat risikan tiba pada pukul 3:00 sebelum subuh pada hari Selasa, 6 Februari, membawa ke lokasi Ahmed Jarrar, dan menambah bahawa maklumat itu menyebut bahawa terdapat tiga rumah di Yamoun, utara Jenin, dan ia dipercayai bahawa Ahmed berada dalam salah seorang daripada mereka, dan menunjukkan bahawa pasukan khas Israel mengepung tempat itu, dan Ahmed dipanggil untuk menyerah, tetapi dia cuba keluar dari salah satu pelabuhan, kemudian tentera Israel menembaknya.

Selepas pengunduran tentera Israel dari tempat itu, terdapat laporan yang bercanggah tentang sama ada orang yang mati itu Ahmed Nasr Jarrar atau orang lain, tetapi Khitam Jarrar (Umm Ahmed) mengesahkan bahawa syahid adalah Ahmed; Dan ketika itulah saudara-maranya membawa pakaiannya, dan juga di antara barang-barang yang ditemui di belakangnya ialah Al-Quran yang telah diberikan oleh ayahnya semasa dia masih kecil sebelum syahid.

Tahanan Negev menyatakan kepada Pusat Kajian Tahanan bahawa Jihad Islam dan gerakan Fatah menganjurkan pada petang Selasa di penjara Negev satu upacara peringatan untuk Ahmed Nasr Jarrar dengan pembukaan rumah pengebumian untuknya di penjara.

12 Mei 2021

Komander tentera al-Qassam, Bassem Isa dibunuh oleh israel dalam satu serangan udara dirumahnya pada 30 Ramadhan 1442 Masihi, sehari sebelum hari raya 1442 Masihi. Tentera al- Qassam menyatakan bahawa "Rejim Zionis perlu membayar dengan harga yang mahal"

16 Mac 2023

Pada petang hari Khamis, 24 Syaaban 1444 Hijrah, bersamaan dengan 3/16/2023 M, Panglima Youssef Salih Shreim dan rakannya, Mujahid Nidal Khazem, Omar Awadin, dan Louay Al-Zughair syahid dibunuh oleh seorang pasukan khas tentera Zionis, selepas menyusup ke kem Jenin.

Lihat juga. sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Izz ad-Din al-Qassam Brigades (IQB) – Hamas." Mapping Palestinian Politics. European Council on Foreign Relations. Retrieved 2021 May 20.
  2. ^ "Al-Quds Brigades says it targets Israeli cities". www.aa.com.tr. Dicapai pada 2021-05-20.
  3. ^ "Hamas: The Palestinian militant group that rules Gaza". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 2021-05-13. Dicapai pada 2021-05-20.
  4. ^ "Al-Quds Brigades says it targets Israeli cities". www.aa.com.tr. Dicapai pada 2021-05-20.
  5. ^ "What is Hamas's armed wing, the Qassam Brigades?". Al Jazeera (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-14.
  6. ^ Cleveland, William L. (1999). A history of the modern Middle East. Westview Press. m/s. 494. ISBN 978-0-8133-3489-9. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 December 2012. Dicapai pada 8 August 2019.
  7. ^ Schanzer, Jonathan (2003). "The Challenge of Hamas to Fatah". The Middle East Quarterly. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 January 2015. Dicapai pada 3 December 2014.
  8. ^ "Izz ad-Din al-Qassam Brigades (IQB) – Hamas." Mapping Palestinian Politics. European Council on Foreign Relations. Retrieved 2021 May 20.
  9. ^ "Council Decision of 21 December 2005" (PDF). Eur-Lex. 2005. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 24 September 2009. Dicapai pada 15 November 2012.
  10. ^ a b "al-Qassam Brigades: Details of the organisation Diarkibkan 21 Mei 2019 di Wayback Machine." Australian National Security. Australian Government. updated 2018. Retrieved 2021 May 20. Archived from the original on 22 August 2011.
  11. ^ "Lists associated with Resolution 1373". New Zealand Police. 20 July 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 January 2018. Dicapai pada 16 August 2014.
  12. ^ "La branche armée du Hamas palestinien déclarée "terroriste" en Egypte". rts.ch. 31 January 2015.
  13. ^ "Terrorism Act 2000". Schedule 2, Act No. 11  2000. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 January 2013. Dicapai pada 28 April 2018.
  14. ^ "Proscribed terrorist groups or organisations". GOV.UK (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-05-20.
  15. ^ "Foreign Terrorist Organizations". United States Department of State (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-05-20.
  16. ^ "Country Reports on Terrorism 2004" (PDF). U.S. State Department. April 2005. Dicapai pada 2014-08-02.
  17. ^ "Al-Qassam Brigades | Database." Jihad Intel. Middle East Forum. Retrieved 2021 May 20.
  18. ^ "Currently listed entities". www.publicsafety.gc.ca. 2018-12-21. Dicapai pada 2021-05-20.
  19. ^ "Specially Designated Nationals and Blocked Persons List." U.S. Department of the Treasury. 2021 May 20. Retrieved 2021 May 20.
  20. ^ "Executive Order 13224". United States Department of State (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-05-20.
  21. ^ "About Us". Al-Qassam Brigades Information Office. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 November 2014. Dicapai pada 28 November 2014.
  22. ^ a b Segev, Tom (1999). One Palestine, Complete. Metropolitan Books. m/s. 360–362. ISBN 0-8050-4848-0.
  23. ^ a b c "About Us". Al-Qassam Brigades Information Office. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 November 2014. Dicapai pada 28 November 2014.
  24. ^ Najib, Mohammad; Friedrich, Roland (2007). "Non-Statutory Armed Groups and Security Sector Governance". Dalam Friedrich, Roland; Luethold, Arnold (penyunting). Entry-points to Palestinian Security Sector Reform, (PDF). Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces. m/s. 101–127. ISBN 978-9-292-22061-7.
  25. ^ "al-Qassam Brigades: Details of the organisation Diarkibkan 21 Mei 2019 di Wayback Machine." Australian National Security. Australian Government. updated 2018. Retrieved 2021 May 20. Archived from the original on 22 August 2011.