Brighton Sheffield

Brighton Millhouse Sheffield (lahir 1983) merupakan watak rekaan dalam rancangan komedi televisyen The Nanny. Dia dilakonkan oleh Benjamin Salisbury.

Brighton Sheffield
Kemunculan pertama Pilot
Kemunculan akhir The Finalé
Information
Nama panggilan "B"
Umur 10 (Musim 1) — 16 (Musim 6)
Pekerjaan Pelajar
Keluarga Maxwell Sheffield (bapa)
Sara Sheffield (ibu)
Fran Fine (ibu tiri)
Margaret Sheffield (kakak)
Grace Sheffield (adik)
Eve Sheffield (adik tiri)
Jonah Sheffield (adik tiri)
Saudara Elizabeth Sheffield (nenek)
James Sheffield (datuk)
Joan Sheffield (Nenek tiri)
Roberta (nenek)
Ernest (datuk)
Jocelyn Sheffield (ibu saudara)
Nigel Sheffield (bapa saudara)
Concepcion (ibu saudara)
Dilakonkan oleh Benjamin Salisbury
Direka oleh Fran Drescher
Peter Marc Jacobson

Bakal Penerbit sunting

Brighton merupakan satu-satunya anak lelaki Maxwell dan Sara Sheffield. Disebabkan kedua-dua kakak dan adiknya adalah perempuan, dia sering terpinggir. Maka, dia sering menyakat mereka, terutama kakaknya, Maggie. Dia sering menyebabkan kakak dan adiknya bermasalah.

Apabila pengasuh baru, Fran Fine datang, Brighton tak tahu apa yang sepatutnya dibuat. Dia tak berapa rapat dengannya, begitu juga dengan yang lainnya, hingga Fran terpaksa melaporkan kepada bapanya yang dia merokok. Ini membuatkannya hampir bermasalah.

Cita-cita Brighton ingin menjadi penerbit Broadway seperti bapanya. Juga, dia amat tergiilakan perempuan dan ketika bapanya mengatakan itu memang sikap lelaki, Fran langsung tak dapat menerimanya. Apabila Fran hampir meninggalkan kerjanya, musuh Fran, Heather Biblow diupah untuk menggantikan Fran. Brighton begitu sukakannya, (boleh dikatakan, bernafsu) tetapi adik kakaknya membencinya; apabila Fran terpaksa mengambil semula kerjanya itu, dan Heather dipecat, Brighton bersedih.

Brighton juga menyertai liga Canasta yang membolehkan dia lebih rapat kepada bakal neneknya, Sylvia dan ibu Sylvia, Yetta Rosenberg.

Ketika musim yang terkemudian, Brighton kelihatan terlalu gharah dengan tabung amanahnya atau kemungkinan kekurangannya. Apabila seseorang mengatakan yang dia kehilangan tabung amanahnya, dia begitu terkejut sekali.

Pada penamatan cerita tersebut, dia ditunjukkan mengambil penerbangan ke Eropah bersama kakaknya, Maggie, ke Venice.


The Nanny
Watak utama: Fran Fine | Maxwell Sheffield | Niles | C.C. Babcock | Maggie Sheffield | Brighton Sheffield | Grace Sheffield
Watak sering muncul: Sylvia Fine | Yetta Rosenberg | Val Toriello
Episod: Senarai episod The Nanny