Britney Spears

Penyanyi, penari dan pelakon Amerika Syarikat
(Dilencongkan dari Britney Jean Spears)

Britney Jean Spears adalah penyanyi, penulis lagu, penari dan pelakon Amerika. Beliau dilahirkan di McComb, Mississippi dan dibesarkan di Kentwood, Louisiana,kelahiran britsh. dia muncul di pentas panggung dan siri televisyen, sebelum menandatangani dengan Jive Records pada tahun 1997. Dua studio studio Spears, ...Baby One More Time (1999) dan Oops!... I Did It Again (2000), adalah kejayaan global dan menjadikannya artis remaja paling laris sepanjang masa. Dirujuk sebagai "Puteri Pop Dunia", Spears dianggap sebagai ikon pop dan dikreditkan dengan mempengaruhi kebangkitan pop remaja pada akhir 1990-an dan awal tahun 2000an.

Britney Spears
Britney Spears sedang menyanyikan lagunya yang berjudul "Breathe on Me" pada tanggal 2 Mei 2009 di konsert kelapannya; The Circus Starring Britney Spears
Kelahiran
Britney Jean Spears

(1981-12-02) 2 Disember 1981 (umur 42)
McComb, Mississippi, USA
Pekerjaan
Tahun aktif1995–2018
Kampung asalKentwood, Louisiana, USA
Anak-anak
  • Sean Federline
  • Jayden James Federline
IbuLynne Spears
BapaJames Spears
Keluarga
  • Bryan Spears (Abang)
  • Jamie Lynn Spears (kakak)
AnugerahLihat senarai penuh
Kerjaya muzik
Genre
InstrumenVokal
Syarikat rakaman
  • Jive
  • RCA
Pengkarya berkait
Innosense
Laman web rasmibritneyspears.com
britney.com

Spears mengambil tema yang lebih matang dan provokatif untuk album ketiga dan keempatnya, Britney (2001) dan In the Zone (2003), serta membuat debut dalam lakonan sulungnya untuk filem Crossroads (2002). Diikuti dengan siri masalah peribadi dan tingkah laku yang tidak menentu yang mendapat perhatian tinggi media global, kerjaya Spears telah terganggu, sebelum mengeluarkan album kelimanya Blackout (2007) yang sering digelar sebagai album terbaik beliau. Tingkah laku yang tidak menentu serta kemasukannya ke hospital telah menyebabkan beliau diletakkan di bawah konservatorship yang masih kekal hingga kini. Beliau kemudian kembali ke puncak carta dengan album keenam dan ketujuhnya, Circus (2008) dan Femme Fatale (2011). Pada tahun 2012, Forbes melaporkan bahawa Spears merupakan artis wanita dengan berpendapatan paling tinggi, dengan pendapatan sebanyak US$58 juta. Semasa mempromosikan album kelapan dan kesembilannya, Britney Jean (2013) dan Glory (2016), Spears memulakan konsert residen selama empat tahun, Britney: Piece of Me di Planet Hollywood, Las Vegas, Nevada yang merupakan satu konsert residen dengan jumlah pendapatan paling tinggi sepanjang zaman. Pada 2019, Spears mengumumkan untuk menggantung kerjayanya dan mengaku telah diletakkan di pusat rehabilitasi kesihatan mental secara paksa oleh konservatornya, yang menyebabkan mahkamah untuk memutuskan untuk menjalankan siasatan lanjut.

Spears telah mendapat enam nombor satu album di Billboard 200, menempatkannya sebagai artis wanita ketiga terbaik sepanjang zaman di carta tersebut. Lima single beliau telah berjaya mencapai tempat petama di carta Billboard Hot 100: "...Baby One More Time", "Womanizer", "3", "Hold it Against Me" dan "S&M". Single lain, "Oops!... I Did it Again" dan "Toxic" telah mengungguli kebanyakan carta di peringkat antarabangsa. Dengan "3" dan "Hold it Against Me", Spears menjadi artis kedua selepas Mariah Carey di dalam sejarah carta Billboard Hot 100 untuk debut di tempart pertama dengan dua lagu. Spears juga telah mendapat beberapa pengiktirafan dan anugerah, antaranya termasuklah Michael Jackson Video Vanguard Award tujuh Billboard Music Awards termasuk Billboard Millenium Award; Anugerah Grammy; tujuh Rekod Dunia Guinness; enam MTV Video Music Awards, Anugerah Ikon di Anugerah Radio Disney serta bintang di Hollywood Walk of Fame.

Merupakan satu daripada pemuzik terlaris dunia, Spears telah menjual lebih 150 juta rakaman seluruh dunia. Persatuan Industri Rakaman Amerika (RIAA) meletakkan beliau sebagai artis wanita kelapan paling laris dalam sejarah muzik Amerika dengan menjual 33.6 juta album dan 36.9 juta single di A.S.

Kejayaan beliau sebagai penyanyi memasukkan beliau ke dalam beberapa urusan pengiklanan dan dukungan berprofil tinggi termasuk jenama wangian sendiri bersama dengan Elizabeth Arden dengan jualan yang telah melebihi US$1.5 billion pada tahun 2012. Spears juga telah mendahului senarai selebriti paling dicari di internet selama 12 tahun, sebuah rekod sejak terciptanya internet.

Kehidupan dan kerjaya sunting

1981-1997: Kehidupan awal dan permulaan kerjaya sunting

Britney Jean Spears lahir pada lahir 2 Disember 1981 di McComb, Mississippi dan dibesarkan di Kentwood, Louisiana, merupakan anak kedua Lynne Irene Bridges dan James Parnell Spears. Adik-beradik beliau adalah Bryan James dan Jamie Lynn Spears.[1]

Pada umur tiga tahun, beliau mula menyertai kelas tarian di Kentwood dan telah terpilih untuk membuat persembahan solo. Semasa zaman kanak-kanaknya, Spears juga telah sertai latihan gimnas dan vokal, dan telah memenangi kebanyakan pertandingan serta persembahan bakat kanak-kanak yang disertainya. Semasa berumur lapan tahun, Spears telah menghadiri uji bakat untuk The Mickey Mouse Club, namun telah ditolak oleh pengarah kasting Matt Casella kerana usianya yang terlalu muda. Beliau kemudian dikenalkan dengan Nancy Carson, seorang agen bakat di Bandar Raya New York. Hal ini menyebabkan Spears untuk menyertai "Professional Performing Arts School".

Spears juga telah menyertai rancangan popular televisyen Star Search dan muncul dalam beberapa iklan. Pada Desember 1992, beliau telah dipilih untuk menyertai The Mickey Mouse Club bersama Justin Timberlake, Ryan Gosling dan Keri Russell.

Spears kemudiannya telah berhijrah ke New York dengan demo lagu Toni Braxton untuk bertemu dengan empat eksekutif syarikat rakaman, sebelum pulang ke Kentwood pada hari yang sama. Tiga daripadanya telah menolak Spears. Dua minggu kemudian, eksekutif Jive Records telah menghubungi peguam hiburan Larry Rudolph (yang telah membantu Spears untuk merekod demo Braxton sebelum ini). Selepas mendengar demo tersebut, Spears secara rasminya menyertai syarikat rakaman tersebut.

1998-2000: ...Baby One More Time dan Oops!... I Did It Again sunting

Selepas Spears kembali ke Amerika Syarikat, beliau memulakan lawatan promosi pusat beli-belah untuk mempromosikan album debutnya yang akan datang. Pertunjukan beliau adalah set empat lagu dan dia disertai dua penari latar. Hal ini diikuti dengan konsert jelajar pertamanya, menjadi artis pembukaan untuk NSYNC. Album studio sulungnya, ...Baby One More Time, dikeluarkan pada 12 Januari 1999. Album tersebut mendapat tempat pertama di Billboard 200 dan telah diiktaraf dua kali platinum oleh Persatuan Industri Rakaman Amerika hanya selepas sebulan. Album tersebut berjaya mengungguli carta di lima belas negara dan telah terjual lebih dari 10 juta hanya dalam setahun, sekaligus menjadi album terlaris yang pernah dibuat oleh artis remaja. Sehingga kini, album tersebut telah terjual sebanyak 25 juta unit, menjadikan ia sebagai satu daripada album terlaris sepanjang zaman, serta album debut terlaris oleh artis rakaman.

Oops! ... I Did It Again, album studio keduanya, dikeluarkan pada bulan Mei 2000. Ia telah mengunggui carta Billbboard 200 di Amerika Syarikat, dengan 1.3 juta unit terjual dalam masa seminggu, sekaligus memecahkan rekod SoundScan untuk jualan debut tertinggi oleh mana-mana artis solo. Album ini telah terjual lebih dari 20 juta unit di seluruh dunia sehingga kini menjadikannya salah satu album terlaris sepanjang zaman. Rob Sheffield dari Rolling Stone berkata bahawa "perkara yang hebat tentang Oops!, permintaan Britney untuk kepuasan adalah kompleks, sengit dan benar-benar menakutkan, menjadikan dia seorang anak yang benar hebat". Album tersebut telah mendapat pencalonan Anugerah Grammy untuk Album Vokal Pop Terbaik dan Prestasi Vokal Pop Wanita Terbaik.

2001-2002: Britney dan Crossroads sunting

Pada Februari 2001, Spears menandatangani perjanjian promosi sebanyak US$7-8 juta bersama Pepsi, dan mengeluarkan sebuah buku bersama dengan ibunya, berjudul A Mother's Gift. Album studio ketiganya, Britney, dilancarkan pada November 2001. Semasa konsert jelajahnya, beliau telah banyak berinspirasikan artis-artis hip hop seperti Jay-Z dan The Neptunes dan ingin mencipta rekod dengan bunyi berinspirasikan artis-artis tersebut. Album ini telah mendapat tempat pertama di Billboard 200 dan mencapai kedudukan lima teratas di Australia, United Kingdom dan Eropah dan dijual lebih dari 15 juta unit di seluruh dunia. Stephen Thomas Erlewine dari AllMusic yang dipanggil Britney "rekod di mana dia berusaha untuk memperdalam dirinya, menjadikannya lebih dewasa ketika masih dikenali Britney. [...] Ia seperti bunyi bintang yang kini telah menemui dan menyempurnakan suaranya, album itu telah diberi penghormatan dengan dua pencalonan Grammy-Best Album Vokal Pop dan Prestasi Vokal Pop Perempuan Terbaik untuk "Overprotected" - dan disenaraikan pada tahun 2008 sebagai salah satu daripada "Weekly's 100 Best Albums of Entertainment Weekly 25 Tahun yang lalu ". Single pertama album, "I'm a Slave 4 U", telah mencapai tempat sepuluh teratas di seluruh dunia.

Spears telah membuat persembahan di MTV Video Music Awards 2001 dengan menampilkan seekor harimau dan python albino besar yang diletakkan di atas bahunya. Ia diterima kasar oleh organisasi haiwan haiwan PETA, yang mendakwa binatang-binatang itu dianiaya dan membatalkan rancangan untuk memaparkan billboard anti-bulu yang memaparkan Spears. Jocelyn Vena dari MTV merumuskan prestasi Spears pada anugerah itu, sambil berkata, "merapatkan dirinya dengan python putih dan berlari di sekitar persekitaran taman berwap - dikelilingi oleh penari bertemakan zebra dan pakaian harimau - Spears mencipta salah satu visual paling menarik dalam 27 tahun sejarah persembahan. " Untuk menyokong album itu, Spears memulakan konsert jelajah dunia, Dream Within a Dream Tour. Acara ini secara kritikal dipuji untuk inovasi teknikalnya, pièce de resistance menjadi skrin air yang memompa dua tan air ke panggung. Konsert itu mendapat US$43.7 juta, menjadikannya konsert jelajah kedua tertinggi pada tahun 2002 oleh artis wanita, di belakang Tour Cheers Far. Kejayaan kerjaya beliau ditonjolkan oleh Forbes pada 2002, ketika Spears menduduki peringkat selebriti paling kuat di dunia. Spears juga membuat debut di layar perak dengan lakonannya dalam filem Crossroads, yang dikeluarkan pada bulan Februari 2002. Walaupun filem telah dikritik hebat, namun para pengkritik memuji lakonan Spears dan filem itu menjadi kejayaan box office. Crossroads, yang mempunyai bajet bernilai US$12 juta, telah mendapat lebih daripada AS$61.1 juta di seluruh dunia.

2003-2005: In the Zone dan perkahwinan sunting

Pada Ogos 2003, Spears membuat persembahan pembukaan bagi Anugerah Muzik Video MTV 2003 bersama dengan Christina Aguilera untuk lagu "Like a Virgin", sebelum mereka disertai oleh Madonna, yang telah mencium Spears. Insiden itu telah mendapat publisiti yang meluas oleh media seluruh dunia. Pada tahun 2008, MTV meletakkan persembahan itu sebagai persembahan pembukaan terbaik dalam sejarah MTV Video Music Awards, manakala majalah Blender menyebutnya sebagai salah satu daripada dua puluh lima detik muzik paling seksi dalam sejarah televisyen. Spears kemudian mengeluarkan album studio keempatnya, In the Zone, pada bulan November 2003. Beliau mengambil lebih banyak kawalan kreatif dengan menulis dan menghasilkan banyak bahan untuk album tersebut. Vibe memanggilnya "Rekod tarian yang sangat meyakinkan yang juga menggambarkan pembangunan Spears sebagai penulis lagu." NPR menyenaraikan album itu sebagai salah satu daripada "Rekod 50 Paling Penting dalam Dekad", sambil menambah bahawa "sejarah sedekad pop tanpa disedari ditulis pada hasil kerjanya." In the Zone berjaya menjual lebih dari 609,000 salinan di Amerika Syarikat pada minggu pertama pelancarannya di Amerika Syarikat, meletakkan album itu di puncak carta Billboard 200, menjadikan Spears artis wanita pertama di Era SoundScan yang mempunyai empat studio album pertamanya untuk debut di tempat pertama. Ia juga mendahului di atas carta seluruh dunia termasuklah Perancis dan sepuluh teratas di Belgium, Denmark, Sweden dan Belanda. Sehingga kini, In the Zone telah terjual lebih dari 10 juta unit di seluruh dunia dan berjaya mendapatkan Spears anugerah Grammy untuk lagu "Toxic" bagi kategori "Rekod Tarian Terbaik".

Pada bulan Januari 2004, Spears berkahwin dengan rakan zaman kanak-kanak Jason Allen Alexander di A Little White Wedding Chapel di Las Vegas, Nevada. Bagaimanapun, perkahwinan itu hanya bertahan selama 55 jam kemudian, selepas petisyen kepada mahkamah yang menyatakan bahawa Spears "tidak faham dengan tindakannya".

Pada bulan Mac 2004, beliau memulakan konsert jelajah "Onyx Hotel Tour" untuk menyokong In the Zone. Pada Jun 2004, Spears telah tercedera ketika sesi rakaman bagi video muzik untuk "Outrageous" yang menyebabkan Spears terpaksa menjalani pembedahan arthroscopic untuk bahagian lututnya yang patah. Beliau diarahkan untuk kekal enam minggu dengan pendakap paha, diikuti oleh lapan hingga dua belas minggu pemulihan, yang menyebabkan Onyx Hotel Tour dibatalkan.

Semasa tahun 2004, Spears terlibat dengan ajaran Kabbalah melalui persahabatannya dengan Madonna.

Pada bulan Julai 2004, Spears disahkan telah bertunang dengan penari Amerika Kevin Federline, yang beliau telah kenal tiga bulan sebelum itu. Berita itu mendapat perhatian yang kuat dari media, kerana Federline baru-baru ini berpecah dengan pelakon Shar Jackson, yang masih mengandung anak kedua mereka pada masa itu. Peringkat hubungan mereka telah dirakamkan dalam pertunjukan realiti pertama Spears Britney & Kevin: Chaotic. Mereka mengadakan majlis perkahwinan pada 18 September 2004, tetapi tidak berkahwin secara sah sehingga tiga minggu kemudian pada 6 Oktober kerana kelewatan memuktamadkan perjanjian prenuptial pasangan tersebut.

Tidak lama selepas itu, Spears mengeluarkan minyak wangi pertamanya dengan Elizabeth Arden, Curious, yang memecahkan rekod jualan minggu pertama syarikat itu untuk minyak wangi. Pada bulan Oktober 2004, Spears mengumumkan untuk merehatkan kerjayanya bagi memulakan sebuah keluarga. "Greatest Hits: My Prerogative, album kompilasi pertamanya kemudian dilancarkan pada bulan November 2004. Pada November 2005, dia melancarkan kompilasi remix pertamanya, B dalam Mix: The Remixes, yang terdiri daripada sebelas remixes. [95] Ia telah menjual lebih dari 1 juta salinan di seluruh dunia.

2006-2007: Masalah peribadi dan Blackout sunting

Pada bulan Februari 2006, gambar Spears memandu dengan anaknya, Sean, di pangkuannya telah tersebar dan beliau telah dikritik hebat. Spears mendakwa bahawa keadaan itu berlaku kerana pertemuan yang menakutkan dengan paparazzi, dan ia adalah kesilapan di pihaknya. Bulan berikutnya, Spears telah menjadi pelakon undangan untuk siri Will & Grace "Buy, Buy Baby" sebagai seorang lesbian, Amber Louise. Beliau kemudiannya mengumumkan bahawa dia tidak lagi belajar Kabbalah pada bulan Jun 2006. Dua bulan kemudian, Spears tampil dalam keadaan bogel untuk muka hadapan Harper's Bazaar. Pada bulan September 2006, beliau melahirkan anak keduanya. Pada November 2006, Spears memfailkan perceraian dari Federline, atas sebab tiada persefahaman. Perceraian mereka telah dimuktamadkan pada Julai 2007, apabila pasangan itu mencapai penyelesaian dan bersetuju untuk berkongsi hak penjagaan anak-anak mereka.

 
Spears meninggalkan mahkamah yang dikelilingi oleh akhbar pada bulan Oktober 2007

Pada bulan Februari, Spears memasuki ke pusat pemulihan dadah di Antigua selama kurang daripada sehari. Malam berikutnya, dia mencukur kepalanya dengan mesin pencukur rambut di salon rambut di Tarzana, Los Angeles. Beliau kemudian memasukkan dirinya ke pusat rehabilitasi pada minggu-minggu berikutnya. Pada bulan Mei 2007, beliau menghasilkan satu siri konsert promosi di tempat-tempat House of Blues, bertajuk The M + M's Tour. Pada Oktober 2007, Spears kehilangan hak penjagaan anak-anaknya kepada Federline. Sebab-sebab keputusan mahkamah tidak didedahkan kepada orang ramai.

Pada bulan Oktober 2007, Spears mengeluarkan album studio kelimanya, Blackout. Album itu mendahului di bahagian atas carta di Kanada dan Ireland, nombor dua di Billboard 200 A.S., Perancis, Jepun, Mexico dan United Kingdom dan sepuluh besar di Australia, Korea, New Zealand dan banyak negara Eropah. Di Amerika Syarikat, Spears menjadi satu-satunya artis wanita yang mempunyai lima debut album studio pertama di dua slot atas carta. Album itu mendapat ulasan positif dari pengkritik dan telah terjual lebih dari 3 juta unit di seluruh dunia. Blackout memenangi anugerah Album Terbaik di Anugerah MTV Europe Music 2008 dan telah disenaraikan sebagai Album Pop Terbaik kelima oleh The Times. Spears telah membuat persembahan pembukaan dengan singlenya "Gimme More" pada acara Anugerah Video MTV Video 2007. Persembahan itu telah menerima kritikan hebat dari banyak pengkritik. Pada bulan Disember 2007, Spears memulakan hubungan dengan paparazzo Adnan Ghalib.

2008-2010: Konservatorship dan Circus sunting

Pada Januari 2008, Spears enggan melepaskan hak jagaan anaknya kepada Federline. Beliau kemudiannya dimasukkan ke hospital di Pusat Perubatan Cedars-Sinai selepas polis yang tiba di rumahnya berkata dia kelihatan berada di bawah pengaruh bahan tidak dikenali. Pada keesokan harinya, hak jagaaan Spears telah digantung atas arahan mahkamah kecemasan, dan Federline diberikan hak penjagaan anak-anaknya. Spears dimasukkan di wad psikiatri Pusat Perubatan UCLA Ronald Reagan dan diletakkan di bawah 5150 penderaan psikiatri sukarela. Mahkamah mengarahkan Spears untuk diletakkan di bawah konservatorship di mana bapanya, James Spears diambil menjadi konservatorsnya dan peguam Andrew Wallet, untuk mengawal aset-aset Spears.

 
Spears menyanyikan "Boys" di The Circus yang dilahirkan Britney Spears pada 5 Mac 2009

Bulan berikutnya, Spears membuat kemunculan sebagai pelakon undangan bagi siri "How I Met Your Mother". Beliau mendapat ulasan positif untuk persembahannya, serta membawa kepada jumlah tontonan tertinggi bagi siri tersebut. Pada bulan Julai 2008, Spears memperoleh semula hak penjagaan anak-anaknya selepas membuat persetujuan dengan Federline dan peguamnya. Pada bulan September 2008, Spears membuka Anugerah Muzik Video MTV dengan sketsa komedi yang telah dirakam dengan Jonah Hill. Beliau berjaya memenangi anugerah bagi kategori Video Wanita Terbaik, Video Pop Terbaik dan Video Terbaik untuk "Piece of Me". Dokumentari introspektif berdurasi 60 minit, Britney: For the Record, dihasilkan untuk menunjukkan perjalanan Spears untuk kembali ke industri muzik.

Pada bulan Disember 2008, album studio keenam Spears, "Circus" telah dilancarkan. Ia menerima ulasan positif daripada pengkritik dan telah mendapat nombor satu di Kanada, Republik Czech dan Amerika Syarikat, dan di dalam sepuluh teratas di kebanyakan negara Eropah. Di Amerika Syarikat, Spears menjadi artis wanita termuda yang mempunyai lima album untuk debut di nombor satu, memperoleh tempat di Guinness World Records. Dia juga menjadi satu-satunya akta di era Soundscan yang mempunyai empat debut album dengan 500,000 atau lebih banyak salinan yang dijual. Album itu merupakan salah satu album jualan paling cepat tahun itu, dan telah terjual lebih 4 juta unit di seluruh dunia. Single "Womanizer", menjadi single nombor satu Spears dalam Billboard Hot 100 sejak "... Baby One More Time". Single ini juga mengungguli carta di Belgium, Kanada, Denmark, Finland, Perancis, Norway dan Sweden. Ia juga dicalonkan untuk Grammy dalam kategori Rakaman Tarian Terbaik. Spears memulakan siri konsert jelajah dunianya, "The Circus Starring: Britney Spears pada Mac 2009. Dengan jumlah keseluruhan US$131.8 juta, ia menjadi konsert jelajah kelima tertinggi untuk tahun itu.

Pada bulan November 2009, Spears melancarkan album kompilasi keduanya, The Singles Collection. Single sulung album tersebut, "3" telah mendapatkan single nombor satu ketiganya di A.S. Pada bulan Mei 2010, pengurusan Spears mengesahkan bahawa beliau telah menjalinkan hubungan dengan ejennya Jason Trawick, dan mereka telah memutuskan untuk menamatkan hubungan profesional mereka untuk memberi tumpuan kepada hubungan peribadi mereka. Spears kemudian membuat barisan pakaian edisi terhad untuk Candie, yang dikeluarkan dilancarkan pada bulan Julai 2010. Pada September 2010, Spears membuat penampilan cameo pada episod penghargaan bertema Spears dalam rancangan TV Amerika Glee, berjudul "Britney / Brittany". Episod itu mendapat jumlah tontonan paling tinggi untuk siri itu.

2011-2012: Femme Fatale dan The X Factor sunting

Pada bulan Mac 2011, Spears mengeluarkan album studio ketujuhnya, Femme Fatale. Album itu mendapat nombor satu di Amerika Syarikat, Kanada, dan Australia, dan mendapat tempat sepuluh teratas pada hampir setiap carta lain. Britney Spears menjadi orang ketiga di kalangan wanita paling banyak album yang menduduki pada tempat sepuluh teratas selain Mariah Carey dan Janet Jackson.

 
Spears menyanyikan "Gimme More" di Femme Fatale Tour pada 26 Julai 2011

Single sulung album itu, "Hold It Against Me" memulakan debutnya di nombor satu pada Billboard Hot 100, menjadi single keempat Spears dalam carta untuk mendapat tempat pertama dan menjadikannya artis kedua dalam sejarah untuk mempunyai dua debut berturut-turut di nombor satu, selepas Mariah Carey. Single kedua "Till the World Ends" mendapat tempat ketiga di Billboard Hot 100 pada bulan Mei, manakala single ketiga " I Wanna Go " mencapai angka ketujuh pada bulan Ogos. Femme Fatale menjadi album pertama Spears di mana tiga lagunya mencapai tempat sepuluh teratas dalam carta. "Criminal", single yang keempat dan terakhir dikeluarkan pada bulan September 2011 dan video muziknya telah menyebabkan kontroversi di kalangan ahli politik British yang mengkritik Spears menggunakan senjata replika semasa penggambaran video di kawasan London yang telah terjejas teruk oleh rusuhan England pada tahun 2011. Pihak pengurusan Spears secara ringkas menjawab, menyatakan, "Video itu adalah cerita fantasi yang menampilkan kekasih Britney, Jason Trawick, yang secara harfiah memainkan lirik lagu yang ditulis tiga tahun sebelum rusuhan berlaku." Pada bulan April 2011, Spears muncul dalam remix lagu Rihanna " S & M ". Ia mencapai nombor satu di Amerika Syarikat pada lewat bulan itu, memberikan Spears lagu nombor satu kelima pada carta itu. Pada 2011 senarai Akhir Tahun Billboard ' Spears telah menduduki tempat keempat belas dalam carta Artis Terbaik, tiga puluh dua pada Billboard 200 artis dan sepuluh di Billboard Hot 100 artis.

Pada bulan Jun 2011, Spears memulakan Femme Fatale Tour. Sepuluh tarikh pertama konsert jelajah itu berjaya memungut US$6.2 juta, dan mendapat tempat lima puluh lima pada senarai Pollstar's Top 100 North American Tours untuk pertengahan tahun itu. Konsert jelajah itu berakhir pada 10 Disember 2011 di Puerto Rico selepas 79 persembahan. DVD untuk konsert itu dikeluarkan pada bulan November 2011. Pada Ogos 2011, Spears menerima Anugerah Video Vanguard Michael Jackson pada Anugerah Video Video MTV 2011. Bulan berikutnya, dia mengeluarkan album remix kedua, B dalam Mix: The Remixes Vol. 2. Pada bulan Disember, Spears bertunang dengan teman lelakinya yang lama, Jason Trawick, yang sebelum ini menjadi ejennya. Trawick menjadi konservator bersama Spears, bersama ayahnya pada April 2012. Pada bulan Januari 2013, Spears dan Trawick mengakhiri pertunangan mereka. Trawick juga dikeluarkan sebagai konservator Spears, memulihkan bapanya sebagai konservator tunggal.

Pada bulan Mei 2012, Spears menggantikan Nicole Scherzinger sebagai juri untuk musim kedua versi AS The X Factor, menyertai Simon Cowell, LA Reid dan hakim baru Demi Lovato, yang menggantikan Paula Abdul. Dengan gaji yang dilaporkan sebanyak US$15 juta, dia menjadi juri tertinggi dalam satu siri pertandingan nyanyian dalam sejarah televisyen. Walau bagaimanapun, Katy Perry memecahkan rekodnya pada 2018 selepas Perry ditandatangani gaji US$ 25 juta untuk bertindak sebagai juri ABC American Idol. Muzik video Spears, "Scream & Shout" bersama will.i.am, telah ditayangkan di program berkenaan. Lagu itu kemudiannya menjadi lagu nombor satu keenam Spears di UK Singles Chart dan memuncak di No. 3 di Billboard Hot 100 AS. "Scream & Shout" adalah antara lagu jualan terbaik pada tahun 2012 dan 2013 dengan jualan melebihi 8.1 juta di seluruh dunia, video muzik yang disertakan adalah video yang paling banyak dilihat pada 2013 di VEVO walaupun video itu dikeluarkan pada tahun 2012. Pada bulan Disember, majalah Forbes menamakan wanita paling berpengaruh dalam muzik pada tahun 2012, dengan anggaran pendapatan US$58 juta.

2013-2015: Britney Jean dan Britney: Piece of Me sunting

 
Spears yang membuat persembahan semasa konsert residensi Las Vegasnya, Britney: Piece of Me, pada Januari 2014

Spears mula merakamkan album studio kelapannya, Britney Jean, pada bulan Disember 2012, dan menyenaraikan will.i.am sebagai penerbit eksekutif pada Mei 2013. Semasa produksi Britney Jean, Spears merakam lagu " Ooh La La " untuk filem The Smurfs 2, yang dikeluarkan pada bulan Jun 2013. Pada 17 September 2013, beliau muncul di Good Morning America untuk mengumumkan konsert residensi dua tahun di Planet Hollywood Resort & Casino di Las Vegas, berjudul Britney: Piece of Me. Ia bermula pada 27 Disember 2013, dan termasuk sejumlah 100 tarikh konsert sepanjang 2014 dan 2015. Semasa penampilan yang sama, Spears mengumumkan bahawa Britney Jean akan dilancarkan pada 3 Disember 2013, di Amerika Syarikat. Ia dibebaskan melalui RCA Records kerana pembubaran Jive Records pada tahun 2011, yang telah membentuk RCA / Jive Label Group (awalnya dikenali sebagai BMG Label Group) antara 2007 dan 2011. Britney Jean menjadi projek terakhir Spears di bawah kontrak rakaman asalnya dengan Jive. Rekod itu menerima promosi yang rendah, dilaporkan kerana konflik masa yang melibatkan persiapan untuk Britney: Piece of Me. Selepas pelepasannya, rekod itu mendahului di nombor empat di Billboard Amerika Syarikat 200 dengan jualan minggu pertama sebanyak 107,000 salinan, menjadikan albumnya yang paling rendah di carta Amerika Syarikat.

" Work Bitch", single utama dari Britney Jean dilancarkan pada 16 September 2013, satu hari lebih awal dari jangkaan. Ia mendahului dan memuncak pada nombor 12 di Billboard Hot 100 Amerika Syarikat yang menandakan lagu ke-31 Spears pada carta dan debut tertinggi kelima kerjayanya di carta, dan ketujuh di tangga teratas 20. Ia juga menandakan kejayaan Spears ke-19 ke-20 dan keseluruhan kehadirannya ke-23 ke-40. Lagu itu menandakan debut penjualan tertinggi Spears sejak tahun 2011 nombor satunya melanda "Hold It Against Me". "Work Bitch" juga mempunyai kejayaan komersil di UK yang memulakan debutnya dan menduduki nombor 7 di UK Singles Chart. Lagu itu juga mencatatkan prestasi baik di beberapa negara lain, memuncak dalam sepuluh carta teratas di Brazil, Kanada, Perancis, Itali, Mexico, Sepanyol dan Korea Selatan.

Single kedua "Perfume" dilancarkan pada 3 November 2013, dua hari lebih awal daripada yang diumumkan pada asalnya. Ia memulakan mendapat tempat 76 di Billboard Hot 100 AS. Pada bulan Oktober 2013, dia muncul sebagai vokalis tamu di trek Miley Cyrus " SMS (Bangerz) ", yang diambil dari album studio keempatnya, Bangerz (2013). Pada 8 Januari 2014, Spears memenangi Anugerah Artis Pop Kegemaran di People's Choice Award di Microsoft Theater di Los Angeles. Pada bulan Ogos 2014, Spears mengesahkan bahawa dia telah memperbaharui kontraknya dengan RCA dan dia menulis dan merekodkan muzik baru untuk album seterusnya. Spears mengumumkan melalui akaun Twitternya pada Ogos 2014 bahawa dia akan melancarkan koleksi pakaian intim yang dipanggil "The Intimate Britney Spears". Ia boleh dibeli bermula pada 9 September 2014 di Amerika Syarikat dan Kanada melalui laman web Spears's Intimate Collection. Ia kemudiannya boleh didapati pada 25 September untuk pembelian di Eropah. Syarikat ini kini mengangkut lebih dari 200 buah negara termasuk Australia dan New Zealand. Pada 25 September 2014, Spears mengesahkan di Good Morning Britain bahawa dia telah melanjutkan kontraknya dengan The AXIS dan Planet Hollywood Resort & Casino, untuk meneruskan Britney: Piece of Me selama dua tahun tambahan.

Pada Mac 2015, ia majalah People mengesahkan bahawa Spears akan mengeluarkan single baru, "Pretty Girls", dengan Iggy Azalea, pada 4 Mei 2015. Lagu ini mendahului dan memuncak pada nombor 29 di Billboard Hot 100. Spears dan Azalea melakukan persembahan secara langsung di Anugerah Muzik Billboard 2015 dari The AXIS, tempat kediaman Spears, dan mendapat pujian media. Entertainment Weekly memuji prestasi itu, dengan menyatakan "Spears memberikan salah satu persembahan televisyennya yang paling bertenaga setelah beberapa tahun." Pada 16 Jun 2015, Giorgio Moroder mengeluarkan albumnya, Deja Vu, yang menampilkan Spears pada "Tom's Diner". Lagu itu dibebaskan sebagai single keempat dari album pada 9 Oktober. Dalam temu bual, Moroder memuji vokal Spears dan berkata bahawa dia melakukan "kerja yang baik" dengan lagu itu dan juga menyatakan bahawa Spears "berbunyi begitu baik sehingga anda tidak akan mengenalinya." Pada Anugerah Pilihan Remaja 2015, Spears menerima Anugerah Ikon Gaya Candie, Anugerah Pilihan Remaja kesembilannya. Pada bulan November, tetamu Spears membintangi versi fictionalized dirinya pada siri CW, Jane the Virgin. Pada pameran itu, dia menari dengan "Toxic" dengan watak Gina Rodriguez .

2016-2017: Glory dan perlanjutan residensi sunting

 
Spears membuat persembahan semasa Festival Muzik Apple di Roundhouse, London pada 27 September 2016

Pada tahun 2016, Spears mengesahkan melalui media sosial bahawa dia mula merakam album studio kesembilannya. Pada 1 Mac 2016, majalah V mengumumkan bahawa Spears akan muncul di muka depan terbitan ke-100nya, bertarikh 8 Mac 2016, selain mendedahkan tiga muka hadapan berbeza yang ditangkap oleh jurugambar Mario Testino untuk penerbitan itu. Editor utama majalah itu, Stephen Gan, mendedahkan bahawa Spears dipilih untuk isu "V100" kerana statusnya sebagai ikon dalam industri. Mengenai keputusan itu, Gan menyatakan, "siapakah di dunia yang kita membesar mendengar muziknya?" Pada bulan Mei 2016, Spears melancarkan aplikasi permainan kasual berjudul Britney Spears: American Dream . Aplikasi yang dibuat oleh Glu Mobile telah disediakan melalui kedua-dua iOS dan Google Play. Pada 22 Mei 2016, Spears telah membuat persembahan rekod-rekodnya pada Anugerah Muzik Billboard 2016. Selain membuka acara, Spears telah dianugerahkan dengan Anugerah artist terbaik sepanjanh Millennium. Pada 14 Julai 2016, Spears mengeluarkan single pertama, "Make Me ...", dari album studio kesembilannya, bersama rapper Amerika G-Eazy. Album Glory secara rasmi dikeluarkan pada 26 Ogos 2016. Pada 16 Ogos 2016, MTV dan Spears mengumumkan bahawa dia akan tampil di Anugerah Muzik Video MTV 2016. Prestasi ini menandakan kali pertama Spears kembali ke VMA selepas persembahan kontroversialnya "Gimme More" sembilan tahun sebelumnya.

Spears muncul di muka hadapan majalah Marie Claire UK untuk isu Oktober 2016. Dalam penerbitan itu, Spears mendedahkan bahawa dia telah mengalami kecemasan yang melumpuhkan pada masa lalu, dan menjadi ibu memainkan peranan penting dalam membantu dia mengalahkannya. Anak lelaki saya tidak peduli jika semuanya tidak sempurna. Mereka tidak menilai saya, "kata Spears dalam isu tersebut. Pada November 2016, semasa wawancara dengan Las Vegas Blog, Spears mengesahkan dia sudah mula bekerja pada album berikutnya, yang menyatakan: "Saya tidak pasti apa yang saya mahu album seterusnya terdengar seperti. Saya hanya tahu bahawa saya teruja untuk masuk ke studio lagi dan sebenarnya sudah kembali rakaman." Pada bulan Januari 2017, Spears menerima empat kemenangan daripada empat pencalonan di People's Choice Awards yang ke 43, termasuk Artis Pop Kegemaran, Artis Perempuan, selebriti Media Sosial serta Kerjasama Comed untuk drama dengan Ellen DeGeneres untuk The Ellen DeGeneres Show. Pada bulan Mac 2017, Spears mengumumkan bahawa konsert residensinya akan dibawa ke luar negara sebagai konsert jelajah dunia, Britney: Live in Concert, dengan tarikh di beberapa bandar Asia yang terpilih. Pada April 2017, Parti Buruh Israel mengumumkan bahawa ia akan menjadual semula pilihan raya utama Julai untuk mengelakkan konflik dengan konsert Tel Aviv yang dijual oleh Spears, memetik masalah lalu lintas dan keselamatan.

Pengurus Spears, Larry Rudolph juga mengumumkan bahawa konsert residensinya tidak akan dilanjutkan selepas tamat kontraknya dengan Caesars Entertainment pada penghujung tahun 2017. Pada 29 April, 2017, Spears menjadi penerima pertama Anugerah Ikon di Anugerah Radio Disney Music 2017. Pada 4 November, 2017, Spears menghadiri majlis pembukaan Kampus Britney Spears Foundation Nevada Childhood di Las Vegas. Kemudian bulan itu, Forbes mengumumkan bahawa Spears adalah pemuzik wanita berpendapatan tinggi ke-8, memperoleh $ 34   juta pada tahun 2017. Pada 31 Disember 2017, Spears melakukan persembahan akhir Britney: Piece of Me. Prestasi akhir dilaporkan membawa US$1,172 juta, menetapkan rekod baru untuk acara tunggal di Las Vegas, dan memecah rekod yang pernah dibuat oleh Jennifer Lopez. Acara terakhir disiarkan secara langsung dengan persembahan " Toxic " dan " Work Bitch " yang disiarkan di Rockin 'New Year's Rock Clark' Tahun Baru Dick dengan jumlah penonton 25.6 juta.

<2018-sekarang: Piece of Me Tour, usaha niaga, pengumuman hiatus dan gerakan #FreeBritney sunting

Pada bulan Januari 2018, Spears mengeluarkan minyak wangi ke-24nya dengan Elizabeth Arden, Sunset Fantasy, dan mengumumkan Piece of Me Tour akan bermula Julai 2018 di Amerika Utara dan Eropah. Tiket habis dijual dalam beberapa minit untuk bandar-bandar utama, dan tarikh tambahan ditambah untuk memenuhi permintaan. Pitbull merupakan artis pembukaan untuk sebilangan tarikh Eropah. Konsert jelajah ini menduduki ranking 86 dan 30 di Amerika Utara dan di seluruh dunia di "Pollstar's 2018 Year-End Top 100 Tours". Secara keseluruhannya, konsert jelajah itu merangkul US$ 54.3 juta dengan 260,531 tiket dijual, merupakan konsert jelajah keenam wanita paling tinggi tahun 2018, dan merupakan konsert jelajah wanita kedua terlaris di United Kingdom pada tahun 2018.

Pada 20 Mac, 2018, Spears diumumkan sebagai sebahagian daripada kempen untuk jenama fesyen mewah Perancis KENZO. Syarikat itu berkata ia bertujuan untuk menggegarkan fesyen dunia 'hutan' dengan kempen 'La Collection Memento No. 2' Spears. Pada 12 April 2018, Spears telah dianugerahkan dengan Anugerah Vanguard GLAAD 2018 di Anugerah Media GLAAD untuk peranannya dalam "mempercepat penerimaan masyarakat LGBTQ". Pada 27 April, 2018, Epic Rights mengumumkan perkongsian baru dengan Spears untuk mendahului garisan fesyennya pada tahun 2019, yang termasuk pakaian, pakaian kecergasan, aksesori dan elektronik. Pada bulan Julai 2018, Spears mengeluarkan wangian unisex pertama, Prerogatif . Pada 21 Oktober 2018, Spears dipersembahkan di Grand Prix Formula Satu di Austin, yang akhirnya menjadi konsert terakhir Piece of Me Tour.

Pada 18 Oktober 2018, Spears mengumumkan konsert residensi Las Vegas yang kedua, Britney: Domination, yang akan dilancarkan di Park Theater Park MGM pada 13 Februari 2019. Spears dijadualkan untuk membuat $ 507,000 setiap pertunjukan, yang akan menjadikannya tindakan berbayar tertinggi di Las Vegas Strip. Walau bagaimanapun, pada 4 Januari 2019, dia mengumumkan bahawa penduduk itu dibatalkan selepas bapanya mengalami pecah usus besar. Pengurusannya juga mengumumkan bahawa Spears akan menjalani habis-habisan kerja yang tidak terbatas, meletakkan semua kegiatan dan komitmen yang ditangguhkan, supaya dia dapat menghabiskan waktu bersama keluarganya.

Pada bulan Mac 2019, konservator Spears Andrew Wallet meletak jawatan, dan berkata "Kerosakan besar, bahaya tidak dapat diperbaiki dan bahaya serta-merta bagi konservatee dan estet jika bantuan yang diminta di sini tidak diberikan." Bulan yang sama, Spears dilaporkan memasuki pusat pemulihan psikiatri untuk memberi tumpuan kepada penjagaan diri di tengah - tengah tekanan dari penyakit bapanya. Podcast Britney's Gram kemudiannya mendakwa menerima maklumat dari sumber paralegal tanpa nama, bahawa Spears telah dimasukkan ke pusat itu tanpa kerelaannya sejak Januari 2019. Mereka mendakwa kemasukan ke hospital dan pembatalan Domination telah diperintahkan oleh bapa Spears selepas dia memutuskan untuk tidak mengambil ubatnya dan melanggar peraturan dalam konservatorinya, khususnya memandu. Britney's Gram dan beberapa saluran berita mempersoalkan tempoh konservatorinya, kerana ia sepatutnya berakhir selepas The Circus Tour pada tahun 2009.

Berikutan podcast itu, ada tindak balas media sosial terhadap penyalahgunaan kuasa dan pelanggaran hak asasi manusia. Spears telah bertahan di bawah tanggungjawab oleh ayahnya dan salah urus Lou Taylor, yang bertanggungjawab untuk memulakan konservatorship. TMZ kemudian menyiarkan beberapa cerita yang bertentangan, merinci dalam sebuah video yang walaupun Spears tidak didiagnosis secara rasmi dengan gangguan bipolar, dia menerima ubat untuknya, yang kemudian dihapuskan. Pada 22 April 2019, peminat mengadakan bantahan di luar Dewan Bandaraya West Hollywood, menarik perhatian ke arah conservatorship yang berpanjangan, menunjukkan Spears sedang ditahan tanpa kerelaan beliau.

Spears memaparkan akaun Instagram video pada 24 April, memastikan semua peminat baik dan juga membincangkan e-mel yang bocor mengenai Lou Taylor, dengan mendakwa mereka ditulis oleh bekas pengurusnya, Sam Lutfi." Spears meninggalkan pusati pemulihan pada hari berikutnya. Ia dilaporkan pada 24 April 2019, bahawa Spears mempunyai pendengaran konservatorship baru untuk 10 Mei 2019. Spears menghadiri pendengaran bersama ibunya. Berikutan pendengaran tersebut, satu siasatan telah diperintahkan kepada konservatorship Spears. Menurut laporan yang didakwa oleh TMZ, Spears menyatakan di mahkamah bahawa dia secara paksa dimasukkan ke dalam pusat pemulihan mental.

Diskografi sunting

Album studio sunting

Konsert sunting

Konsert Jelajah sunting

  • ...Baby One More Time Tour (1999–2000)
  • Crazy 2k Tour (2000)
  • Oops!... I Did It Again Tour(2000–2001)
  • Dream Within a Dream Tour (2001–2002)
  • The Onyx Hotel Tour (2004)
  • The M+M's Tour (2007)
  • The Circus Starring Britney Spears (2009)
  • Femme Fatale Tour (2011)
  • Britney: Live in Concert (2017)
  • Piece of Me Tour (2018)

Konsert Kediaman sunting

  • Britney: Piece of Me (2013–2017)
  • Britney: Domination (tangguh pada tahun 2019 kerana sakit)

Rujukan sunting

Citations sunting

  1. ^ "December 2, 1981: Britney Spears Was Born". Lifetime (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 November 2018.

Bibliografi sunting

Pautan Luar sunting