Broderbund Software, Inc. (digayakan sebagai Brøderbund) ialah pembuat permainan video, perisian pendidikan dan alat produktiviti Amerika. Broderbund terkenal dengan permainan komputer 8-bit yang menyentuh Choplifter, Lode Runner, Karateka, dan Prince of Persia (yang semuanya berasal dari Apple II), serta The Print Shop-asalnya untuk tanda-tanda percetakan dan sepanduk pada matriks dot pencetak-dan permainan Myst dan Carmen Sandiego. Syarikat ini diasaskan di Eugene, Oregon, dan berpindah ke San Rafael, California, kemudian ke Novato, California.[1] Broderbund dibeli oleh The Learning Company pada tahun 1998.

Broderbund Software, Inc.
Jenis/bentuk sahPembangun permainan video, penerbit perisian, syarikat awam Sunting ini di Wikidata
IndustriIndustri permainan video Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1980; 44 tahun yang lalu (1980)
PengasasDoug Carlston Sunting ini di Wikidata
Dibubarkan1998; 26 tahun yang lalu (1998)
NasibDiperoleh oleh The Learning Company
PenggantiThe Learning Company
Ibu pejabat
Tokoh penting
  • Doug Carlston
  • Gary Carlston
  • Cathy Carlston Brisbois
  • Edmund Auer
KeluaranPerisian komputer, permainan video
Hasil172,000,000 ±1000000 Dolar Amerika Syarikat (1995) Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukThe Learning Company Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatRed Orb Entertainment Sunting ini di Wikidata
Tapak webbroderbund.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Banyak tajuk perisian Broderbund, seperti The Print Shop, PrintMaster danMavis Beacon, masih diterbitkan di bawah nama "Broderbund". Permainan yang dikeluarkan oleh Broderbund yang dihidupkan semula diedarkan oleh Encore, Inc. Broderbundis kini menjadi nama jenama Reka bentuk, produktiviti, dan penerbitan grafik Riverdeep seperti The Print Shop, Carmen Sandiego, Mavis Beacon Mengajar Menaip, siri Life Book, dan tajuk Reader Rabbit, sebagai tambahan kepada penerbitan perisian untuk syarikat lain, terutamanya ZoneAlarm Zon Labs.

Mereka sering akan mengeluarkan edisi sekolah permainan mereka, yang mengandungi ciri-ciri tambahan untuk membolehkan guru menggunakan perisian untuk memudahkan pembelajaran pelajar.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ "About Broderbund." Broderbund. April 12, 1997. Retrieved on June 3, 2011. "Broderbund Software, Inc. 500 Redwood Blvd. Novato, California 94948"
  2. ^ "What's in a School Edition?". web-beta.archive.org. Diarkibkan daripada yang asal pada February 19, 1997. Dicapai pada March 5, 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting