Brooklyn Nine-Nine

Brooklyn Nine-Nine adalah sitkom senaman aksi Amerika Syarikat yang dicipta oleh Dan Goor dan Michael Schur untuk Fox Broadcasting Company. Siri ini menyentuh Jake Peralta (Andy Samberg), seorang detektif NYPD yang tidak matang di Precinct 99 Brooklyn, yang terlibat dalam konflik dengan pegawai komandan barunya, Kapten Raymond Holt yang serius dan tegas (Andre Braugher). The ensemble dan sokongan pemain utama Stephanie Beatriz sebagai Rosa Diaz, Terry Crews sebagai Terry Jeffords, Melissa Fumero sebagai Amy Santiago, Joe Lo Truglio sebagai Charles Boyle, Chelsea Peretti sebagai Gina Linetti, Dirk Blocker sebagai Michael Hitchcock, dan Joel McKinnon Miller sebagai Norm Scully.

Brooklyn Nine-Nine
Genre
Pencipta
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
  • Dan Marocco
  • featuring
  • Jacques Slade
  • Lamar Van Sciver
  • Frank Greenfield
PenggubahDan Marocco
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim8
Bilangan episod153 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Penerbit
  • Marshall Boone
  • Norm Hiscock
  • Matt Nodella
  • Andy Samberg
  • Sierra Ornelas
  • Richard H. Prince
Pemasangan kamera
Kamera tunggal
Tempoh siaran21–23 minit[1]
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
NBCUniversal Television Distribution
Penyiaran
Saluran asalFox (2013–2018)
NBC (2019–kini)
Format gambarHDTV (1080i)
Format audioSurround with Descriptive Video Service on SAP channel
Siaran asal17 September 2013 (2013-09-17) – kini (kini)
Pautan luar
Laman sesawang

Dihasilkan sebagai komedi tunggal kamera, Fox pada mulanya mengarahkan tiga belas episod untuk musim pertamanya, akhirnya memperluaskannya ke 22 episod. Siri ini dipuji kerana pemainnya, terutama Samberg, Fumero dan Braugher. Ia telah memenangi dua Anugerah Emmy Seni Kreatif, dan dua Anugerah Golden Globe: satu untuk Siri Televisyen Terbaik - Muzik atau Komedi dan satu untuk Samberg untuk Pelakon Terbaik - Siri Muzik Muzik atau Comedy. Braugher juga telah dicalonkan untuk tiga Anugerah Emmy Primetime berturut-turut untuk Pelakon Pembantu Cemerlang dalam Siri Komedi. Siri ini juga telah menerima pujian tertentu untuk menggambarkan masalah serius dengan campuran humor.

Pada 10 Mei 2018, Fox membatalkan siri tersebut selepas lima musim. Keesokan harinya, NBC mengambil siri ini untuk musim keenam dalam tiga belas episod; pada 7 September 2018, NBC memperluaskan musim kepada kiraan lapan belas episod. Musim keenam bermula pada NBC pada 10 Januari 2019. Pada 27 Februari 2019, NBC memperbaharui siri ini untuk musim ketujuh.

Sinopsis sunting

Terletak di Precinct 99 fiksyen Jabatan Polis Bandar Raya New York di Brooklyn, Brooklyn Nine-Nine mengikuti satu pasukan pengesan yang diketuai oleh Kapten Raymond Holt (Andre Braugher) yang baru dilantik. Detektif termasuk Jake Peralta (Andy Samberg), yang kerap mendahului skuad dalam kerah meski sikapnya yang santai dan riang, sangat menjengkelkan rakannya yang lebih tegas dan dengan buku-buku, Amy Santiago (Melissa Fumero). Yang bekerja keras tetapi malu Charles Boyle (Joe Lo Truglio) bekerjasama dengan Rosa Diaz (Stephanie Beatriz) yang agresif dan agresif. Detektif Michael Hitchcock (Dirk Blocker) dan Norm Scully (Joel McKinnon Miller) seolah-olah tidak cekap, tetapi telah menyelesaikan lebih banyak kes daripada yang lain kerana bertahun-tahun kerja.

Laporan detektif kepada Sergeant Terry Jeffords (Terry Crews), seorang lelaki keluarga yang gergasi dan berkhayal yang pada mulanya takut untuk kembali ke kerja polis yang aktif kerana takut mati dalam tugas dan meninggalkan anaknya menjadi bapanya. Di daerah itu, pentadbir awam sindiket Gina Linetti (Chelsea Peretti), yang tidak suka pekerjaannya, lebih suka menikmati kehidupan sosialnya, dan percaya bahawa tarian itu adalah matlamat hidupnya.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Brooklyn Nine-Nine". Amazon.com. Dicapai pada January 5, 2016.

External links sunting