Bubur ayam

masakan Cina

Bubur ayam adalah salah satu jenis makanan bubur dari Indonesia. Bubur nasi adalah beras yang dimasak dengan air yang banyak sehingga memiliki tekstur yang lembut dan berair. Bubur biasanya disajikan dalam suhu panas. Bubur ayam disajikan dengan hirisan daging ayam dengan beberapa bumbu, seperti kicap masin dan kicap manis, lada hitam, garam, dan kadang-kadang diberi stok rebusan ayam. Bubur dilengkapi dengan taburan daun bawang cincang, bawang goreng, daun Saderi, tongcai (sayur masin), kacang dal goreng, cakoi, dan keropok. Bubur ayam sesuai bagi mereka yang kurang menyukai masakan Indonesia yang pedas, kerana bubur umumnya tidak pedas; sambal atau sos cili disajikan secara terpisah.

Bubur ayam
Bubur ayam
JenisHidangan, hidangan ayam Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianUtama, biasanya untuk sarapan atau makan malam, larut malam.
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauNasional
Dicipta olehBerasal dari Masakan Cina-Indonesia
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaBubur dengan Ayam
Bahan yang biasa digunakanBeras, daging ayam, ginger, daun serai, Lengkuas, kaffir lime leaf, bawang merah, bawang putih, Buah Keras, turmeric rhizome, telur, Saderi Sunting ini di Wikidata
Maklumat lain165 kalori[1]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bubur ayam kerap menjadi pilihan makanan untuk sarapan, tetapi bubur ayam sebenarnya dapat dimakan pada bila masa sahaja. Selain sarapan, bubur ayam kerap menjadi pilihan hidangan hangat di tengah malam kerana teksturnya yang lembut, disajikan hangat-hangat, serta memiliki kandungan gizi yang cukup baik, bubur ayam kerap dijadikan makanan bayi, kanak-kanak atau orang sakit yang dirawat untuk pemulihan.

Penyajian sunting

 
Gerobak penjaja bubur ayam di Indonesia
 
Bubur ayam

Banyak jenis dan variasi bubur ayam yang ada, tetapi resipi paling lazim adalah bubur ayam yang disajikan dengan potongan daging ayam, daun Saderi, ditambah hirisan cakoi sebagai pelengkap, lalu diberi keropok di atasnya. Kicap masin, kicap manis dan lada hitam menjadi penambah cita rasa yang tak bisa dipisahkan dari makanan yang banyak digemari.[2] Daun Saderi dan tongcai (jeruk lobak) juga ditambahkan untuk mempercantik tampilan dan rasa. Selain itu, bubur ayam dilengkapi pula dengan sate hati ayam seperti hati, empela, usus dan telur.

 
Gerobak penjaja bubur ayam
 
Bubur ayam dengan sate telur

Bubur ayam lazim dijumpai di Indonesia, mulai dari dimasak sendiri di rumah, dijajakan di gerobak penjaja atau dihidangkan di restoran. Dengan banyaknya orang yang menyukai masakan ini, para pembuat atau pedagang bubur ayam biasanya memiliki idea sendiri, misalnya Bubur Ayam Sukabumi biasanya menambahkan telur ayam kampung mentah yang ditimbun dalam bubur panas hingga termasak setengah matang.

 
Bubur ayam dengan sate hati ayam

Bubur Ayam Tegal yang menyajikan kuah rempah kuning yang khas layaknya masakan dari daerah Tegal. Sate usus, hati dan ampela ayam biasanya ditambahkan sebagai hidangan tambahan bubur ayam. Bubur ayam adalah hidangan yang dapat kita tambahkan makanan lain ke dalamnya sesuai selera kita. Yang penting sebelum bubur disantap, kita harus mengaduk rata semua isian bubur sampai bubur dan semua pelengkapnya tercampur menjadi satu kesatuan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ (Indonesia) "Sarapan (Pkl 06.00-08.30)" (HTML). Dicapai pada 2012-07-21.[pautan mati kekal]
  2. ^ (Indonesia) "Resep Bubur Ayam Cina" (HTML). Dicapai pada 2012-07-21.

Pautan luar sunting