Bubur pulut hitam (Jawi: بوبور ڤولوت هيتم), bubur ketan hitam atau bubur injun ialah makanan pencuci mulut manis Indonesia yang diperbuat daripada hitam pulut bubur dengan santan dan gula melaka atau gula tebu. Nasi pulut hitam direbus hingga lembut, gula dan santan ditambah. Ia sering digambarkan sebagai "puding beras pulut" dan sangat mirip dengan nasi hitam tong sui yang diperbuat dari pada beras hitam.[1] Ia sering dihidangkan sebagai pencuci mulut atau snek, untuk makan malam, untuk minum teh, bila-bila masa sepanjang hari;[2] namun, ia pilihan yang popular untuk sarapan bagi mereka yang lebih suka makanan manis daripada bubur ayam yang savuri.

Bubur pulut hitam
Bubur pulut hitam disajikan dengan santan pekat di Bali, Indonesia.
Nama alternatifBubur ketan hitam
JenisPuding, bubur Sunting ini di Wikidata
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauAsia Tenggara Maritim
Suhu penghidanganPanas atau sejuk
Bahan utamaBeras pulut hitam, santan, gula Melaka atau gula tebu
Bahan yang biasa digunakanPulut, santan, air, Gula Melaka, Pandan wangi, garam Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Nama sunting

Kadang-kadang disebut hanya sebagai "ketan hitam" atau "pulut hitam", yang bermaksud "beras pulut hitam". Di kebanyakan wilayah Indonesia, beras pulut disebut ketan, sementara di Malaysia dan juga Sumatera di Indonesia, ia disebut pulut. Nama yang sedikit berbeza dapat digunakan di berbagai daerah di Indonesia, seperti ketan item di daerah Jawa, dan bubuh injin atau bubuh injun di Bali.[1] Selain bubur, beras pulut hitam juga dapat dijadikan makanan fermentasi yang disebut tapai.

Varian sunting

Varian bubur ketan hitam yang paling asas hanya terdiri daripada bubur pulut hitam yang dimaniskan dengan gula aren. Sementara santan, daun pandan dan secubit garam mungkin ditambahkan untuk memberi aroma. Namun, di sebagian besar wilayah Indonesia, bubur ketan hitam selalu disajikan dengan kacang hijau, dan disertai dengan roti. Gabungan beras pulut hitam dan kacang hijau ini sering disebut sebagai bubur kacang hijau. Kadang kala, restoran yang lebih mewah menyajikannya dengan toping tambahan, seperti potongan pisang panggang atau goreng, atau serbuk kayu manis.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Nasution, Peppy (October 7, 2009). "Bubur Ketan Hitam Recipe (Black Glutinous Rice Pudding) and Indonesia Eats on Very Asia.com". Indonesia Eats.com. Indonesia Eats. Dicapai pada November 5, 2013.
  2. ^ Anita (August 8, 2013). "Bubur Ketan Hitam – Glutinous Black Rice Sweet Porridge". Dicapai pada November 5, 2013.