Buck-Tick

(Dilencongkan dari Buck tick)

Buck-Tick (digayakan sebagai BUCK-TICK) adalah sebuah kumpulan rock dari Jepun, dibentuk di Fujioka, Gunma pada tahun 1983. Kumpulan ini dianggotai oleh Atsushi Sakurai (vokal), Hisashi Imai (gitar), Hidehiko Hoshino (gitar), Yutaka Higuchi (Bass) dan Toll Yagami (drum) sejak tahun 1985. Sepanjang kerjaya, band ini telah bereksperimen dengan pelbagai genre muzik yang berbeza, termasuklah punk, dark wave, electronic, industrial, gothic and straight rock.

BUCK-TICK
Juga dikenali sebagai
B-T, Bluck-Tlick, Hinan Go-Go
Berasal dariFujioka, Gunma Jepun
GenreAlternative rock, gothic rock, industrial rock, electronic rock, dark wave, power pop, punk rock
PekerjaanPenyanyi
Tahun aktif1983-kini
Syarikat rakaman
Taiyo, Victor Entertainment, Mercury Music Entertainment, BMG Funhouse, Ariola Japan, Lingua Sounda/Tokuma Japan
Pengkarya berkait
schwein
AhliAtsushi Sakurai (Vocal)
Hisashi Imai(Gitar Utama)
Hidehiko Hoshino(Gitar Kedua)
Yutaka Higuchi(Gitar Bass)
Toll Yagami(Dram)
Bekas ahliAraki(Vocal)

Bersama-sama dengan X Japan, D'erlanger and Color, Buck-Tick lazimnya dikreditkan sebagai salah satu pengasas perjalanan visual kei. Sebagai tambahan kepada kerjaya mereka yang lama, produktif band, lima ahli telah bekerja dengan individu projek dan bekerjasama dengan artis-artis terkenal lain, kedua-duanya dari Jepun dan negara asing, termasuk Maki Fujii (Soft Ballet), Issay (Der Zibet), Kiyoshi (Media Youth, Spread Beaver), Masami Tsuchiya (Ippu-do), Raymond Watts (PIG), Sascha Konietzko (KMFDM), Clan of Xymox, Robin Guthrie (Cocteau Twins) dan Kelli Ali (Sneaker Pimps).

Sejarah sunting

Buck-Tick pada asalnya ditubuhkan pada tahun 1983. Kelima-lima ahli kumpulan tinggal di bandar Fujioka, wilayah Gunma. Hisashi Imai yang mempunyai idea untuk band ini pada asalnya, dan mahu memulakan kegiatannya walaupun tidak tahu bagaimana untuk bermain mana-mana alatan muzik pada masa itu. Beliau telah mengambil rakannya, Yutaka Higuchi, dan mereka berdua mula berlatih Imai sebagai pemain gitar dan Higuchi sebagai pemain bass. Kemudian, Higuchi bertanya Hidehiko Hoshino, yang pernah menjadi sahabatnya sejak tahun pertama mereka sekolah tinggi, jika beliau ingin menyertainya juga. Sejak Hoshino meningkat umur dan kacak, Higuchi cuba untuk meyakinkan beliau untuk menjadi vokalis, tetapi Hoshino lebih berminat untuk bermain gitar, dan tidak mahu berada dalam perhatian, jadi, Araki kawannya Imai yang menjadi vokalis sebaliknya. Atsushi Sakurai, seorang yang pendiam dalam kelas Imai, menawarkan diri untuk menjadi pemain drum.

Imai yang menamakan band ini Hinan Go-Go ("Hinan" ertinya "kritikan" dalam bahasa Jepun) semasa di Spring 1984. Setelah mereka berlatih dan dapat bermain muzik, mereka mula membuat persembahan di acara-acara kecil dan tempatan. Mereka mula memainkan cover lagu daripada band punk terkenal Jepun iaitu The Stalin. Dari awal, mereka sedar imej mereka dan cuba untuk membezakan diri daripada orang lain. Mereka membuat persembahan dengan gaya pakaian, gaya rambut dan ditambah dengan solekan juga.

Apabila Imai tamat sekolah tinggi, beliau berpindah ke Tokyo bersama Araki dan mendaftar di sekolah seni reka bentuk. Apabila Higuchi dan Hoshino tamat persekolahan setahun kemudian, mereka juga berpindah ke Tokyo, Higuchi belajar di sekolah baru dan Hoshino belajar di sekolah kulinari. Walau bagaimanapun, mereka pulang pada hujung minggu untuk berlatih bersama dan bermain dipersembahan. Semasa musim panas 1984, band ini telah menukar nama mereka kepada Buck Tick, yang merupakan ejaan kreatif "bakuchiku", perkataan Jepun iaitu mercun(firecracker) . Mereka juga mula membuat lagu mereka sendiri, yang ditulis oleh Imai dan terdapat beberapa lagu ditulis oleh Hoshino.

Ibu bapa Sakurai tidak mengizinkan dia pergi ke Tokyo, jadi dia ditinggalkan sendirian di Gunma, dan menjadi sangat tertekan. Beliau telah menghabiskan masa beliau semata-mata dengan sering pergi ke konsert atau menonton band yang berada di TV, dan dia memutuskan bahawa dia tidak suka sebagai pemain drum dan mahu menjadi vokalis sebagai ganti. Toll Yagami dan higuchi adalah saudara dalam sebuah band iaitu SP, dan apabila SP kehilangan vokalis mereka, Sakurai bertanya pada Yagami jikalau dia boleh menjadi pengganti. Yagami menolak dengan sopan permintaan itu, dan SP mulai berpecah.

Walau bagaimanapun, pada masa yang sama, sepanjang perjalanan Buck-Tick semakin kecewa dengan Araki. Kemahiran mencipta lagu Imai bertambah baik, Araki tidak dapat menjalankan sebuah irama lagu. Walaupun ia menyakitkan bagi mereka, band ini membuat keputusan untuk keluarkan Araki, dan Sakurai menyakinkan mereka agar beliau dapat mengambil tempat Araki itu. Buck-tick telah kini hilang pemain drum, tetapi tempat itu tidak lama kemudian diganti oleh Yagami, selepas Higuchi meyakinkan beliau bahawa cara terbaik untuk beliau mendapatkan band terbaru setelah kehilangan band mereka. Mereka masuk ke kumpulan buck-tick dikemudiannya dan tiada sebarang perubahan semenjak itu.


Diskografi sunting

Studio albums sunting

Studio albums

Kompilasi sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Buck-Tick