Budak Magik ialah sebuah siri drama televisyen Malaysia 2016 arahan Along Hafiez Othman, dibintangi oleh Firdaus Ghufran, Ryan Elnisa Husni, dan Syamim Razi. Drama ini memulakan tayangan perdana di Slot Aksi, TV3 18 Julai 2016 menggantikan Bodyguard.

Budak Magik
GenreAksi
Fantasi
Ditulis olehHafiez Othman
PengarahHafiez Othman
Dibintangi oleh
Lagu pembukaan"Panik" - Bunkface
Lagu penutup"Panik" - Bunkface
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Malaysia
Bilangan episod15 Episode
Penerbitan
Tempoh siaran42 Minit
Syarikat penerbitan
Padi Picture
Syarikat pengedaran
Primeworks Studios
Penyiaran
Saluran asalTV3 Slot Aksi
Siaran asal18 Julai 2016 – 29 Ogos 2016

Sinopsis sunting

Menceritakan tentang 4 orang budak sekolah yang mendapat kuasa luar biasa akibat terkena hujan. Pada mulanya mereka menganggap kuasa yang dimiliki adalah elemen paranormal yang menakutkan. Namun Imran, Myra, Haikal dan Zara cuba menyesuaikan diri dengan kuasa yang mereka miliki. Mereka kemudiannya menyedari kelebihan yang mereka miliki itu perlu dikawal sebaiknya dan digunakan untuk tujuan kebaikan.

Myra cuba mencari sebab kenapa Imran bergaduh ketika di sekolah lamanya. Imran kemudian terjumpa sebuah buku lama bertajuk Budak Magik di dalam rumah stor. Imran mula seronok dengan kisah pengembaraan yang dibacanya di dalam buku Budak Magik kerana isi kandungannya memberi pembacanya pilihan untuk menyelesaikan sesebuah kes.[1]

Pelakon sunting

Sambutan sunting

Pada hujung 2021 dan awal 2022, video pendek sedutan daripada drama ini mendapat perhatian ramai pengguna facebook di Malaysia. Ini kerana mereka terhibur dengan telatah So'od yang mempunyai masalah pendengaran kritikal. Disebabkan masalah pekak So'od sering memberikan jawapan luar kotak dan menyimpang jauh dari topik perbualan dan perancangan rompakan Haniman dan Salleh.

Sejumlah video-video yang dimuatnaik di FB dari pelbagai pemilik akaun FB itu telah mencecah puluhan ribu, ratusan ribu tontonan. Semasa tayangannya di kaca tv, drama ini tidaklah begitu mendapat sambutan hangat dari penonton berbanding hari ini. [2]

Rujukan sunting

  1. ^ Drama Budak Magik mCentralMY.com. Dicapai pada 30 Mac 2023.
  2. ^ "Watak Sood Budak Magik kini baru tukar". Kosmo. 17 April 2022. Dicapai pada 10 Mac 2023.