Budak Serigala, Ame dan Yuki

filem animasi Jepun terbitan tahun 2012

Budak Serigala Ame dan Yuki (Jepun: おおかみこどもの雨と雪, Hepburn: Ōkami Kodomo no Ame to Yuki) ialah filem animasi Jepun 2012 yang diarah dan ditulis bersama oleh Mamoru Hosoda.[3][4] Filem ini dibintangi oleh suara-suara Aoi Miyazaki, Takao Osawa, Haru Kuroki dan Yukito Nishii. Kisah animasi ini mengenai seorang ibu muda yang terpaksa untuk membesarkan dua orang kanak-kanak serigala jadian selepas bapa mereka meninggal dunia.

Budak Serigala Ame dan Yuki
Jepunおおかみこどもの雨と雪
HepburnŌkami Kodomo no Ame to Yuki
Poster menunjukkan wanita memuda memangku dua kanak-kanak kedua-duanya dengan ekor dan telinga serigala berdiri di padang rumput redup dengan matahari mula bersinar. Di bahagian atas judul filem, ditulis dalam tulisan putih Jepun manakala slogan pula ditulis dalam huruf biru. Di bahagian bawah poster ialah tarikh penerbitan filem dan kredit pengeluaran.
Poster pawagam Jepun
PengarahMamoru Hosoda
Lakon layarSatoko Okudera
Mamoru Hosoda[1]
Cerita olehMamoru Hosoda
Dihasilkan olehYuichiro Saito
Takuya Ito
Takashi Watanabe
DibintangiAoi Miyazaki
Takao Osawa
Haru Kuroki
Yukito Nishii
Disunting olehShigeru Nishiyama
Muzik olehTakagi Masakatsu
Syarikat
penerbitan
Studio Chizu
Madhouse
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
  • 25 Jun 2012 (2012-06-25) (France)
  • 21 Julai 2012 (2012-07-21) (Japan)
Masa tayangan
117 minit
NegaraJepun
Bahasabahasa Jepun
Pecah panggung$53,923,613[2]

Untuk menghasilkan filem ini, pengarah Hosoda menubuhkan Studio Chizu yang menghasilkan bersama filem ini dengan syarikat Madhouse. Yoshiyuki Sadamoto, pereka watak bagi Fushigi no Umi no Nadia (1990) dan Neon Genesis Evangelion (1995), mecipta watak-watak untuk filem ini. Filem Budak Serigala Ame dan Yuki mula tayang di Premiere Dunia di Paris pada 25 Jun 2012, dan telah ditayangkan di pawagam pada 21 Julai 2012 di Jepun.[5] Filem ini dilesenkan oleh Funimation Entertainment di Amerika Utara dan diterbitkan dalam bentuk DVD dan Blu-ray pada 23 November 2013.[6] Filem ini telah ditayangkan di United Kingdom pada akhir bulan Oktober 2013 dengan edisi DVD dan Blu-ray Deluxe / DVD oleh Manga Entertainment pada 23 Disember 2013.

Plot sunting

Seorang pelajar kolej yang bernama Hana jatuh cinta dengan seorang serigala jadian lalu melahirkan dua orang kanak-kanak separuh serigala jadian bersamanya: seorang anak perempuan, Yuki, dan setahun kemudian seorang anak lelaki, Ame. Tidak lama selepas kelahiran Ame, bapa mereka terbunuh ketika memburu mencari makanan bagi anak-anaknya.

Membesarkan Yuki dan Ame adalah sukar; mereka sentiasa bertukar antara bentuk manusia dan serigala, dan terpaksa untuk menyembunyikan mereka dari dunia. Apabila dia dikunjungi oleh pekerja sosial yang bimbang bahawa anak-anaknya tidak divaksin, Hana memindahkan keluarganya ke kawasan desa jauh dari jiran yang ingin tahu. Dia bekerja keras untuk membaiki rumah usang dan mengekalkan keluarga dengan tanaman mereka sendiri. Ame hampir lemas di sungai selepas cuba untuk memburu burung raja udang; Yuki menyelamatkannya lalu Ame menjadi lebih yakin.

Yuki merayu pada ibunya untuk membenarkan dia pergi ke sekolah seperti kanak-kanak lain. Hana terima dengan syarat Yuki menyimpan rahsia alam semula jadi serigala jadiannya. Sungguhpun rakan sekelas Yuki mendapati dia agak aneh pada mulanya, dia mula berkawan. Walau bagaimanapun, Ame lebih berminat di dalam hutan, dan belajar daripada seekor rubah tua mengenai hidup di hutan.

Kelas Yuki menerima pelajar pemindahan baru, Souhei, yang menyedari sesuatu yang pelik mengenai dirinya. Apabila dia mengejarnya, Yuki bertukar menjadi serigala dan secara tidak sengaja mencederakannya lantas membawa kepada pertemuan dengan ibu bapa dan guru-gurunya. Souhei memberitahu mereka serigala menyerangnya, membersihkan Yuki daripada sebarang tuduhan, sehingga kedua-duanya berkawan.

Yuki dan Ame sentiasa bergaduh, sama ada mereka ialah manusia atau serigala. Hana menjadi terkejut dan kecewa selepas pergaduhan mereka. Pada hari berikutnya, ketika Yuki berada di sekolah, ribut sengit berkumpul lalu Ame pergi ke dalam hutan untuk membantu guru rubahnya yang mati; Hana mengejarnya. Kanak-kanak lain dijemput dari sekolah oleh ibu bapa mereka lantas menyebabkan Yuki dan Souhei berdua-duaan sahaja. Yuki mendedahkan rahsianya dengan berubah menjadi serigala. Souhei memberitahunya bahawa dia sudah tahu, dan berjanji untuk menyimpan rahsia itu.

Ketika Hana merayau di hutan untuk mencari Ame, dia tergelincir di beberapa batu basah dan jatuh lalu tidak sedarkan diri. Ame menjumpainya dia dan membawanya ke tempat selamat. Dia sedar untuk melihat Ame berubah menjadi seekor serigala dewasa dan berjalan ke pergunungan. Dia sedar bahawa anaknya telah menemui jalan sendiri dan menerima selamat tinggal beliau.

Pada tahun berikutnya, Yuki meninggalkan rumah untuk berpindah ke asrama di sekolah menengah. Jeritan serigala Ame boleh didengar dari jauh dan luas di dalam hutan. Hana, yang tinggal seorang diri di rumah, mengenangkan bahawa membesarkan anak-anak serigala itu adalah seperti sebuah kisah dongeng, dan berasa bangga kerana telah membesarkan mereka dengan baik.

Pelakon suara sunting

Suara Jepun sunting

  • Aoi Miyazaki sebagai Hana
  • Takao Osawa sebagai the Wolfman
  • Haru Kuroki sebagai Yuki
  • Yukito Nishii sebagai Ame
  • Momoka Ono sebagai Yuki (Anak)
  • Amon Kabe sebagai Ame (Anak)
  • Takuma Hiraoka sebagai Sōhei Fujii
  • Megumi Hayashibara sebagai Mrs. Fujii
  • Tadashi Nakamura sebagai Hosokawa
  • Tamio Ōki sebagai Yamaoka
  • Shota Sometani sebagai Tanabe-sensei
  • Mitsuki Tanimura sebagai isteri Doi
  • Kumiko Aso sebagai isteri Horita
  • Bunta Sugawara sebagai Nirasaki
  • Tomie Kataoka sebagai anak perempuan Nirasaki

Budak Serigala Ame dan Yuki menang Akademi Hadiah Animasi Terbaik Jepun 2013,[25] 2012 Anugerah Filem Mainichi untuk Best Animasi Filem,[26] dan 2013 Animasi Terbaik Anugerah di TAF.[27] Ia juga memenangi dua anugerah di Filem Oslo dari Selatan Festival di Norway :. Anugerah utama, Mirror Perak dan Anugerah penonton [28] Wolf Kanak-kanak Menang Anugerah Penonton di 2013 Festival Filem New York Antarabangsa Kanak-kanak . [29] Wolf Kanak-kanak Menang 2014 terbaik Anugerah Anime Disc dari Home Media Magazine . [30]

Anugerah sunting

Budak Serigala Ame dan Yuki memenangi Hadian Akademi Jepun bagi Animasi Terbaik 2013,[7] the 2012 Anugerah Filem Mainichi bagi Filem ANimasi Terbaik,[8] dan Anugerah Anime Tokyo Animasi 2013.[9] Ia turut memenangi dua anugerah pada perayaan Selatan Filem Oslo di Norway: anugerah utama, Cermin Perak, dan anugerah hadiran.[10] Wolf Children won an Audience Award at 2013 New York International Children's Film Festival.[11] Wolf Children won the 2014 Best Anime Disc award from Home Media Magazine.[12]

Rujukan sunting

  1. ^ "staff". Dicapai pada 27 November 2013.
  2. ^ Okami kodomo no ame to yuki (2012). Boxofficemojo.com. Retrieved on 2014-05-12.
  3. ^ "Summer Wars' Mamoru Hosoda Creates Anime Film for July". Anime News Network. 2011-12-13. Dicapai pada 2012-01-17.
  4. ^ "Ame & Yuki Film by Summer Wars' Hosoda Slated for July 21". Anime News Network. 2012-01-16. Dicapai pada 2012-01-17.
  5. ^ "Paris to Host World Premiere of Mamoru Hosoda's Ame & Yuki Film". Anime News Network. Dicapai pada 2012-05-30.
  6. ^ "Funimation to Release Wolf Children, Toriko on Home Video". Anime News Network. Dicapai pada 14 October 2012.
  7. ^ "Japan Academy Prize (2013)" (dalam bahasa Japanese). Japan Academy Prize. Dicapai pada March 12, 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ "Wolf Children, 'Combustible' Win at 67th Mainichi Film Awards". Anime News Network. February 7, 2013. Dicapai pada March 25, 2013.
  9. ^ "Wolf Children, SAO, Kuroko's Basketball Win Tokyo Anime Awards". Anime News Network. March 24, 2013. Dicapai pada March 25, 2013.
  10. ^ Prize winners - Films from the South 2012 Diarkibkan 2013-03-07 di Wayback Machine. Films from the South.
  11. ^ Groves, Sara (19 March 2013). "NEW YORK INTERNATIONAL CHILDREN'S FILM FESTIVAL ANNOUNCES 2013 AWARD WINNERS" (PDF). New York International Children's Film Festival. Dicapai pada 20 March 2013.
  12. ^ "Wolf Children Wins 'Best Anime Disc' Award from Magazine". Anime News Network. 1 May 2014. Dicapai pada 2 May 2014.

Pautan luar sunting