Parliament Hill, London

(Dilencongkan dari Bukit Parlimen, London)

Parliament Hill (bermaksud Bukit Parlimen) adalah kawasan taman terbuka di sudut tenggara Hampstead Heath di London barat laut. Bukit, yang 98 meter (322 ka) tinggi, terkenal dengan pemandangan ibu kota.

Pemandangan London dari Parliament Hill semasa matahari terbenam.

Bangunan Parlimen, yang 6 14 batu (10.1 km) ke selatan Parliament Hill di Bandar Raya Westminster, dapat dilihat dari puncak, walaupun binaan di bahagian pertengahan London sebahagiannya mengaburi.

Sejarah sunting

Sebuah gundukan di atas bukit itu mungkin merupakan kawasan penguburan Zaman Gangsa. [1] Pada tahun 1133, bukit itu merupakan bahagian daripada sebuah rumah manor Henry I yang diberikan kepada seorang baron bernama Richard de Balta. Selama pemerintahan Henry II, ia diserahkan kepada Alexander de Barentyn, pelayan raja. Kawasan yang dikenali sebagai Traitors' Hill (yang bemaksud Bukit Pengkhianat), mungkin telah memperoleh nama tersebut semasa semasa Perang Saudara Inggeris pada abad ke-17. Ketika itu, ia diduduki oleh tentera yang setia kepada Parlimen Inggeris. Legenda menyatakan bahawa ini adalah tempat Guy Fawkes dan Robert Catesby, dari Komplot Serbuk Letupan pada 5 November 1605, merancang untuk memusnahan Parlimen. [2]

Seiring berjalannya waktu, sebidang tanah di rumah manor itu dijual, terutama pada awal abad ke-19, walaupun bukit tersebut tetap merupakan tanah awam. Pada tahun 1875 Hampstead Heath diambil alih untuk rakyat oleh Lembaga Kerja Raya Metropolitan. [3] Tiga belas tahun kemudian Parliament Hill dibeli untuk orang ramai dengan harga £ 300,000 dan ditambahkan ke Hampstead Heath.

Fail:Parliament hill Feb2008.jpg
Kite Flyer di Bukit Parlimen

Kawasan tempatan sunting

Ia ditadbir oleh City of London Corporation (Perbadanan Bandar Raya London) bersama-sama dengan Hampstead Heath yang lain. [4] Bahagian Timur (Highgate), termasuk Parliament Hill Lido, dikenali sebagai Parliament Hill Fields, dan sekolah perempuan tempatan, Parliament Hill School, dinamakan sempenanya.

Lihat juga sunting

Kanada

Rujukan sunting

  1. ^ Cherry, Bridget; Pevsner, Nikolaus (1983). Buildings of England: London 2: South. Harmondsworth England: Penguin. m/s. 102. ISBN 0140710477.
  2. ^ http://www.shadyoldlady.com/location.php?loc=915
  3. ^ Thompson, Hampstead, 130, 165, 195, 317-18, 329- 30; G.L.R.O., E/MW/H, old no. 27/15 (sales parts. 1875).
  4. ^ Hampstead Heath on the City of London website

Pautan luaran sunting