Dalam astronomi, bulatan jam (Jawi: بولتن جم), yang bersama-sama dengan deklinasi dan jarak (dari pusat jisim planet) menentukan lokasi mana-mana objek cakerawala, ialah bulatan agung yang melalui objek dan dua kutub cakerawala.[1] Oleh itu, ia konsep yang lebih tinggi daripada meridian seperti yang ditakrifkan dalam astronomi, yang mengambil kira rupa bumi dan kedalaman ke pusat Bumi di lokasi pemerhati tanah. Bulatan jam, khususnya, ialah bulatan sempurna berserenjang (pada sudut tegak ) dengan khatulistiwa cakerawala. Sebaliknya, deklinasi objek yang dilihat pada sfera cakerawala ialah sudut objek itu ke/dari khatulistiwa cakerawala (dengan itu antara +90° hingga −90°).

Rajah yang menggambarkan takrifan bulatan jam bagi sebuah bintang

Lokasi bintang, planet dan objek lain yang jauhnya serupa biasanya dinyatakan dalam parameter berikut, satu untuk setiap tiga dimensi ruang: deklinasinya, jarak hamalnya (sudut jam mengikut epok), dan jaraknya. Ini adalah seperti yang terletak pada ekuinoks vernal untuk epok itu (cth J2000) dinyatakan. [2]

Meridian pada sfera cakerawala sepadan dengan bulatan jam pada bila-bila masa. Bulatan jam ialah subjenis yang dinyatakan dalam jam berbanding darjah, radian atau unit sudut lain. Bulatan jam memudahkan jangkaan sudut (dan masa disebabkan oleh putaran Bumi yang agak teratur, lebih kurang sama dengan masa) antara pemerhatian dua objek pada masa yang sama, atau deklinasi yang serupa. Bulatan jam (meridian) diukur dalam jam (atau jam, minit dan saat); satu putaran (360°) bersamaan dengan 24 jam; 1 jam bersamaan dengan 15°.

Meridian astronomi mengikut konsep yang sama dan, hampir tepat, orientasi meridian (juga dikenali sebagai longitud) pada glob.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ "Introduction to Spherical Astronomy: p. 8". www.physics.csbsju.edu. Dicapai pada 2019-02-01.
  2. ^ Wakker, K. F. (March 2010). AE4874-I Astrodynamics, Part I. Delft University of Technology.

Rujukan sunting