Bulugh al-Maram min Adillat al-Ahkam, penterjemahan: Pencapaian Objektif Menurut Bukti-bukti Ordonansi oleh al-Hafidh ibn Hajar al-Asqalani (1372 - 1448) adalah kumpulan hadis yang khusus mengenai perundangan Shafi'i. Genre ini dirujuk dalam bahasa Arab sebagai Ahadith al-Ahkam.

Bulugh al-Maram min Adillat al-Ahkam
Umum
PengarangIbn Hajar al-Asqalani
BahasaArab
SubjekPerundangan Syariat Syafii
GenreKutipan hadis

Kandungan sunting

Bulugh al-Maram mengandungi sejumlah 1358 hadis. Di akhir setiap hadis yang diriwayatkan di Bulugh al-Maram, al-Hafidh ibn Hajar menyebut yang mengutip hadith tersebut pada mulanya. Bulugh al-Maram merangkumi hadis yang diperoleh dari pelbagai sumber utama hadith di dalamnya termasuk, Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Jami at-Tirmidhi, Sunan al-Nasa'i, Sunan ibn Majah, dan Musnad Ahmad ibn Hanbal dan banyak lagi.

Bulugh al-Maram memegang perbezaan yang unik kerana semua hadith yang dikumpulkan di dalam buku itu menjadi asas bagi Perundangan Syariat Islam Syafii. Selain menyebut asal-usul masing-masing hadith di Bulugh al-Maram, ibn Hajar juga termasuk perbandingan antara versi hadith yang datang dari berbagai sumber. Oleh kerana sifat-sifatnya yang unik, ia tetap menjadi kumpulan hadis yang digunakan secara meluas tanpa mengira pemikiran.

Penjelasan sunting

  • Al-Badr al-Tamam oleh al-Husain ibn Muhammad al-Maghribi
  • Subuh al-Salam oleh Muhammad ibn Ismail al-Amir al-Sana'ni, yang meringkaskan al-Badr al-Tamam

Terjemahan sunting

  • Bulugh Al-Maram: Pencapaian Objektif Menurut Bukti Ordinan, Dar-us-Salam; Edisi pertama (1996), ASIN : B000FJJURU

Buku-buku lain dari Ahadith al-ahkam sunting

Templat:Kesusasteraan hadis Ahli Sunah Waljamaah