Bunga tiga bulan

(Dilencongkan dari Bunga Tiga Bulan)

Bunga tiga bulan, bunga raja deli atau bunga Siti Zubaidah (nama botani: Hydrangea macrophylla)[2][3][4] ialah spesies dalam genus Hydrangea keluarga Hydrangeaceae yang berasal dari pesisiran dan gunung-ganang pulau Honshū di Jepun.[5]

Bunga tiga bulan
بوڠا تيݢ بولن
H. macrophylla
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
H. macrophylla
Nama binomial
Hydrangea macrophylla
(Thunb.) Ser.
Sinonim[1]
Senarai
  • Hortensia opuloides Lam.
  • Hydrangea chungii Rehder
  • Hydrangea hortensia Siebold
  • Hydrangea hortensis Sm.
  • Hydrangea maritima Haw.-Booth
  • Hydrangea opuloides (Lam.) K.Koch
  • Hydrangea otaksa Siebold & Zucc.
  • Viburnum macrophyllum Thunb.
H. macrophylla
H. macrophylla
H. m. Gakuajisai
H. macrophylla.
Venezuela: 9072 kaki di atas paras laut

Ia ditanam secara meluas dalam pelbagai iklim di banyak negara lain di dunia ke arah selatan di China, Korea, Siberia, New Zealand dan benua Amerika.[6]

Penamaan sunting

Nama "bunga tiga bulan" (Jawi: بوڠا تيݢ بولن) datangnya kerana bunga-bunganya mengambil masa tiga bulan untuk mekar sepenuhnya dari tunas bunga.[7]

Botani sunting

Pokok bunga ini jenis herba dan renek berdaun luruh, ia biasanya tumbuh setinggi 0.5 hingga 2.4 meter dan selebar 2.5 m.[8][9] Helai daun berbentuk bujur tajam dengan tepi bergerigi kasar, ukurannya 8-20 sm panjang dan 5-15 sm lebar.[4] Daun-daun ini disusun berlawanan.

Bunga sunting

Bunganya muncul dalam jambak berbentuk cawan yang besar di hujung ranting; satu jambak mempunyai ratusan kuntum yang tersusun rapat.[4]

Bunga-bunga jambak ini kembang pada musim panas atau musim luruh[9] berwarna putih, atau dalam julat biru ke ungu ke merah muda bergantung kepada pH tanah;[10][11] tanah yang lebih berasid menghasilkan bunga berwarna biru, manakala tanah beralkali akan menghasilkan bunga merah muda. Jenis bunga putih tidak bertukar warna.[12]

Penanaman dan kegunaan sunting

Pokok bunga tiga bulan telah ditanam sejak sekian lama sebagai satu tumbuhan hiasan di Jepun, dan sejak 150 tahun lepas, juga telah ditanam dengan meluas di negara beriklim sederhana di seluruh dunia. Lebih 600 tanaman telah terpilih untuk digunakan di dalam taman, dengan warna bunga yang berbeza-beza. Tukang kebun seringkali mengawal warna bunga dengan menambah kapur atau aluminium sulfat bagi mengubah tahap keasidan di sekitar tumbuhan. Bunga-bunga ini juga boleh memiliki warna-warna pelangi sekiranya Na2CO3 ditambah dengan berhati-hati di tanahnya.

Spesies ini menyukai tanah gembur, kaya lembapan tetapi mempunyai saliran yang baik di bawah cahaya matahari sederhana. Sifat tahan lasak: USDA Zon 6-10. Pembiakan secara keratan.

Hydrangea berenda sunting

Susunan rata di atas bunga tiga bulan berenda amat menarik. Pokok bunga tiga bulan membentuk pokok renek yang cantik pada musim panas. Ia berbunga paling baik di kawasan musim sejuk serdahana, kerana pokok bunga tiga bulan berbunga pada tumbuhan tahun lepas. Pokok ini mungkin malar hijau pada kawasan musim sejuk amat serdahana. Di kawasan paling utara, bunga tiga bulan ialah pokok renek tahunan, kerana kudup bunga mati semasa musim sejuk melampau.[8]

Landskap sunting

Dalam iklim di mana Bunga Tiga Bulan, disusun di dalam sempadan pokok renik yang bercampur-campur atau di belakang batas bunga. Dedaunnya yang banyak dan bersaiz besar menjadikan satu pemandangan yang indah dengan warna latar belakang bunga berwarna putih atau berwarna muda, begitu juga dengan ketinggian pokok saka yang semakin mendalam dan tahunan. Dalam iklim panas, "H. macrophylla" adalah baik untuk menambah satu deburan warna musim bunga bagi meredupkan kawasan dan taman hutan jarang. Pemangkasan minimum dicadangkan untuk kebanyakan pembungaan prolifik. Bunga-bunga mudah kering udara dan boleh bertahan lama.

Kelainan tanaman sunting

Antara Hydrangea yang popular ditanam termasuk:

  • 'Beaute Vendomoise' (gergasi lacecap)
  • 'Big Smile' - hibrid macrophylla x serrata (lacecap)
  • 'Blue Bonnet'
  • 'Blue Wave'
  • 'Bluebird'
  • 'Endless Summer' (kesilapan kekal)
  • 'Forever Pink'
  • 'Lilicana'
  • 'Nikko Blue' (kesilapan kekal)
  • 'Pia' (kerdil)
  • 'Red Star' (biru atau merah gelap bergantung pada pH
  • 'Sister Theresa'
  • 'Taube' (lacecap pembiakan Swiss yang bernilai tinggi)
  • 'Veitchii'

Teh Hydrangea, yang dikenali sebagai ama-cha di Japan, merupakan satu minuman rendaman yang diperbuat daripada kelopak-kelopak daun teh dan bunga tiga bulan.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Hydrangea macrophylla (Thunb.) Ser". World Flora Online. World Flora Online Consortium. 2022. Dicapai pada 28 Ogos 2022.
  2. ^ "Hydrangea macrophylla". Kamus Bahasa Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  3. ^ "Jambangan indah Siti Zubaidah". Harian Metro. 30 Mac 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 April 2013.
  4. ^ a b c Hean Chooi Ong (2006). Tanaman hiasan: khasiat makanan & ubatan. Kuala Lumpur: Utusan Publications. m/s. 34, 108–109. ISBN 9789676118929.
  5. ^ Ohwi, Jisaburo; Meyer, Frederick G.; Walker, Egbert H. (1965). Flora of Japan. Institut Smithson. m/s. 511.
  6. ^ Wiersema, John H.; León, Blanca (2016). World Economic Plants: A Standard Reference (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-2). CRC Press. m/s. 357. ISBN 9781466576810.
  7. ^ Suhaidah Abdul Wahab (6 Mac 2020). "Bunga Hydrangea Tumbuhan Beracun, BAHAYA Jika Terkena Getahnya!". Mingguan Wanita. Nu Ideaktiv Sdn Bhd. Dicapai pada 28 Ogos 2022.
  8. ^ a b Christman, Steve (2022) [13 Jun 1997]. "#180 Hydrangea macrophylla". Floridata. Dicapai pada 28 Ogos 2022.
  9. ^ a b RHS A-Z encyclopedia of garden plants. United Kingdom: Dorling Kindersley. 2008. m/s. 1136. ISBN 978-1405332965.
  10. ^ Wade, Gary L. (Ogos 2017) [September 2009]. Growing Bigleaf Hydrangea. Universiti Georgia.
  11. ^ "Hydrangea Questions and Answers". The United States National Arboretum. Jabatan Pertanian Amerika Syarikat. 28 September 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Mei 2013.
  12. ^ Kluepfel, Marjan; Polomski, Bob (2002). "Hydrangea". Home and Garden Infornmation Center. Universiti Clemson. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Oktober 2007.

Pautan luar sunting