Bunker (kubu bawah tanah) adalah benteng pertahanan ketenteraan yang bertujuan untuk melindungi orang atau bahan-bahan bernilai daripada jatuhan bom atau serangan lain. Bunker kebanyakannya terletak dibawah tanah, berbanding blockhouse yang kebanyakannya di atas tanah.[1] Ia telah digunakan secara meluas dalam Perang Dunia I, Perang Dunia II, dan Perang Dingin untuk kemudahan senjata, pusat kawalan dan arahan, dan kemudahan penyimpanan barang (sebagai contoh, sekiranya berlaku perang nuklear). Bunker juga boleh digunakan sebagai tempat perlindungan daripada puting beliung.

Pintu masuk utara ke Kompleks Pergunungan Cheyenne di Colorado

Bunker parit adalah struktur konkrit kecil, sebahagiannya digali ke dalam tanah. Banyak kelengkapan meriam, terutama bagi artileri pantai, telah dilindungi oleh sistem bunker yang luas. Bunker industri yang tipikal termasuklah tapak perlombongan, kawasan penyimpanan makanan, pembuangan sampah untuk bahan-bahan, penyimpanan data, dan rumah kakitangan. Apabila sebuah rumah yang dibina khas dengan bunker, lokasi normal bilik mandi bawah tanah diperkukuhkan dengan cengkerang gentian plastik bertetulang. Bunker memesongkan gelombang letupan dari letupan berdekatan untuk mengelakkan telinga dan kecederaan dalaman kepada orang yang berlindung dalam bunker. Bunker nuklear juga mesti menghadapi tekanan kuat yang berlangsung selama beberapa saat selepas gelombang kejutan berlalu, dan menghalang radiasi.

Pintu bunker sekurang-kurangnya mestilah sekuat dinding. Mendiami bunker untuk tempoh yang panjang, sejumlah besar sistem pengudaraan atau penyaman udara perlu disediakan. Bunker dapat dimusnahkan dengan bahan letupan yang sangat kuat dan kepala peledak pemusnah bunker.

Kemudahan terkenal sunting

Bunker-bunker terkenal termasuklah pasca Perang Dunia I Garis Maginot di sempadan timur Perancis dan perkubuan sempadan Czechoslovak terutamanya di sempadan utara Czech menghadap Jerman (tetapi pada tahap sekeliling yang lebih rendah), Kubu Eben- Emael di Belgium, Chat Alpine di utara Itali, Führerbunker Perang Dunia II, kemudahan senjata-V di Jerman (Mittelwerk) & Perancis (contohnya La Coupole, dan Blockhaus d'Eperlecques) dan kemudahan Perang Dingin di Amerika Syarikat (Kompleks Pergunungan Cheyenne, Site R dan The Greenbrier) , United Kingdom (Burlington), Sweden (Kubu Boden) dan Kanada (Diefenbunker).

Kesatuan Soviet mengekalkan kubu besar (salah satu kegunaan kedua sistem Metro Moscow yang digali sangat dalam adalah sebagai tempat perlindungan nuklear). Beberapa kemudahan telah dibina di China, seperti Kota Bawah Tanah Beijing dan Projek Bawah Tanah 131 di Hubei; di Albania, Enver Hoxha melengkapkan negara ini dengan ratusan ribu bunker.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ For the difference between bunkers and blockhouses see Schneider & Kitchen 2002, halaman 87, BACM Research 2009, halaman 263, Davis 2007, halaman 290

Rujukan sunting

  • BACM Research (2009), Vietnam War After Action Reports, BACM Research, m/s. 263
  • Davis, Tracy C. (2007), Stages of emergency: Cold War nuclear civil defense (ed. illustrated), Duke University Press, m/s. 290, ISBN 978-0-8223-3970-0
  • Schneider, Richard Harold; Kitchen, Ted (2002), Planning for crime prevention: a transatlantic perspective, RTPI library series, 3 (ed. illustrated), Routledge, m/s. 87, ISBN 978-0-415-24136-6

Pautan luar sunting


Templat:Fortifications