Bunyi kuadrafonik (atau kuadrofonik dan kadangkala kuadrasonik) – sama dengan perkara yang kini dipanggil bunyi keliling 4.0 – menggunakan empat saluran audio di mana pembesar suara ditempatkan di empat sudut ruang mendengar. Sistem tersebut membenarkan pengeluaran semula isyarat bunyi yang (sepenuhnya atau sebahagiannya) bebas daripada satu sama lain.

Gambar rajah kuadrafonik 4 saluran menunjukkan peletakan pembesar suara

Empat bunyi keliling saluran boleh digunakan untuk mencipta semula kesan realistik pengalaman dewan konsert langsung tiga dimensi. Ia boleh juga digunakan untuk meningkatkan pengalaman pendengar melebihi had arah dua bunyi stereo saluran. Audio kuadrafonik merupakan keluaran pengguna terawal dalam bunyi keliling. Sejak diperkenalkan kepada orang awam pada awal 1970-an, banyak rakaman kuadrafonik telah dibuat.

Bunyi kuadrafonik merupakan kegagalan perdagangan apabila kali pertama diperkenalkan disebabkan oleh pelbagai isu teknikal dan ketidakserasian format. Empat format audio saluran boleh menjadi lebih mahal untuk mengeluarkan daripada stereo dua saluran piawai. Main semula memerlukan pembesar suara dan saluran amplifier tambahan. Ia boleh juga memerlukan peralatan penyahtafsir yang direka khusus.

Perbandingan format sunting

Pada tahun 1976, Mike Thorne mencipta album vinil Quadrafile, dengan muzik sama yang dirakam pada kesemua empat sisi, tetapi dalam empat format kuadrafonik yang berbeza (QS, SQ, CD-4, dan UD-4).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Bunyi kuadrafonik