Bursa Saham Osaka

Bursa saham yang terletak di Osaka, Jepun

Bursa Saham Osaka (Bahasa Jepun: 株式会社大阪取引所, Kabushiki-gaisha Ōsaka Torihikijo, dinamakan semula dari Bursa Pertukaran Sekuriti Osaka, Osaka Securities Exchange Co., Ltd. 株式会社大阪証券取引所, Kabushiki-gaisha Ōsaka Shōken Torihikijo, OSE)) adalah yang kedua terbesar untuk pertukaran sekuriti di Jepun, dari segi jumlah perniagaan yang dikendalikan.

Bursa Saham Osaka
Osaka Exchange, Inc.
株式会社大阪取引所
Jenis/bentuk sahAwam anak syarikat
IndustriKewangan
Ditubuhkan1 April 1949 (1949-04-01)[1]
Ibu pejabatOsaka, Jepun
Tokoh pentingHiromi Yamaji (Presiden/KPE)
KeluaranPertukaran saham
PemilikJapan Exchange Group Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan207
Syarikat indukKumpulan Pertukaran Jepun
Tapak webwww.jpx.co.jp/english/corporate/about-jpx/profile/02.html
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada 31 Disember 2007, Bursa Sekuriti Osaka mempunyai 477 syarikat tersenarai dengan permodalan pasaran gabungan $212 bilion..[2]Nikkei 225 Futures, yang diperkenalkan di Osaka Securities Exchange pada 1988, kini menjadi indeks niaga hadapan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa. Berbeza dengan Bursa Saham Tokyo, yang terutama berkaitan dengan perdagangan spot, kekuatan Bursa Sekuriti Osaka adalah pada produk derivatif. OSE adalah Bursa Derivatif terkemuka di Jepun dan ia merupakan pasaran niaga hadapan terbesar di dunia pada 1990 dan 1991. Menurut statistik dari 2003, Bursa Sekuriti Osaka mengendalikan 59% pasaran niaga hadapan indeks harga saham di Jepun, dan hampir 100% perdagangan di pasaran opsyen. OSE, yang tersenarai di pasaran Hercules untuk permulaan pada April 2004 adalah satu-satunya pertukaran sekuriti Jepun yang dilancarkan di pasarannya sendiri.

Pada Julai 2006 OSE melancarkan kontrak niaga hadapan terbaru mereka iaitu Nikkei 225 mini yang merupakan sepersepuluh dari ukuran kontrak Nikkei 225 Futures asal dan sangat terkenal di kalangan pelabur individu Jepun. Pada September 2007 OSE mengadakan sesi petang untuk Niaga Hadapan dan Opsyen Indeks Saham. Waktu dagangan adalah dari 16:30 hingga 19:00 (JST. 7:30-10:00 pada UTC).[3]

Pada Julai 2012 penggabungan yang dirancang dengan Bursa Saham Tokyo telah diluluskan oleh Suruhanjaya Perdagangan Adil Jepun.[4] Hari ini, meskipun dengan namanya, perdagangan untuk Bursa Saham Osaka berlaku di Tokyo.

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.jpx.co.jp/english/corporate/jpx-profile/ose/index.html (dalam bahasa Inggeris)
  2. ^ Number of Listed Companies and Total Market Cap, Osaka Securities Exchange page on Wikinvest (dalam bahasa Inggeris)
  3. ^ Market Hours, Osaka Stock Exchange via Wikinvest (dalam bahasa Inggeris)
  4. ^ "Japan approves merger of Tokyo and Osaka exchanges" (dalam bahasa Inggeris). BBC News. 5 Julai 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Julai 2012. Dicapai pada 7 Julai 2012.

Pautan luar sunting