Burschenschaft [bur-syĕn-syaft] (kata jamak dalam Jerman: Burschenschaften [bur-syĕn-syaf-tĕn], disingkatkan kepada B!) adalah sebuah Studentenverbindungen (kefrateran pelajar) tradisional di Jerman. Burschenschaften didirikan pada abad ke-19 sebagai perhimpunan atau persatuan pelajar universiti yang terinspirasi oleh pemikiran liberal dan nasionalistik.

Bendera Urburschenschaft- persatuan pertama sejenis ini yang ditubuhkan tahun 1815.

Mereka terlibat utama dalam revolusi hebat yang mencabar autokrasi dan penyatuan Jerman. Setelah pembentukan Empayar Jerman pada 1871, mereka menghadapi sebuah krisis berikutan berjayanya tercapai matlamat politik utama diperjuangkan mereka. Disebut Reformburschenschaften saat didirikan, tetapi perhimpunan tersebut dibubarkan oleh rezim Sosialis Nasional pada 1935/6. Di Jerman Barat, Burschenschaften didirikan kembali pada 1950an, tetapi mereka menghadapi krisis baru pada 1960an dan 1970an, karena pengeluaran politik umum pada gerakan pelajar Jerman pada masa pembersihan sayap kiri radikal. Sekitar 160 Burschenschaften saat ini masih ada di Jerman dan Austria.

Sejarah sunting

 
The Students of Jena Take to the Field in the War of Liberation, 1813 (Ferdinand Hodler, 1908-09).

Muasal sunting

 
Perayaan Wartburg 1817.

Pergerakan rintis ini Urburschenschaft (" Burschenschaft asal") dibentuk pada 12 Jun 1815 di Jena menghimpunkan seluruh pelajar universiti Jerman yang terinspirasi oleh pemikiran liberal dan patriotik. Mula-mula, komponen signifikan dari keanggotaannya adalah para pelajar yang mengambil bagian dalam suatu peperangan pembebasan menentang kemaraan dan pendudukan Napoleon Bonaparte di rantau Jerman.[1]

Mottonya adalah “kehormatan, kebebasan, tanah air” (Jerman: Ehre, Freiheit, Vaterland),[1] dengan simbol bendera merah-hitam-merah (yang kemudian menjadi warna nasional Jerman) dengan dedaunan emas di tengah didasarkan pakaian seragam Kor Bebas Lützow, sebuah kor askar relawan saat peperangan pembebasan.

Anggota terkenal persatuan sunting

Bacaan tambahan sunting

  • Martin Biastoch: Tübinger Studenten im Kaiserreich. Eine sozialgeschichtliche Untersuchung, Sigmaringen 1996 (Contubernium - Tübinger Beiträge zur Universitäts- und Wissenschaftsgeschichte Bd. 44) ISBN 3-515-08022-8

Pranala luar sunting

  • Informasi tentang Neue Deutsche Burschenschaft (NeueDB)
  • Informasi berbahasa Inggris tentang Deutsche Burschenschaft (DB) Diarkibkan 2006-03-28 di Wayback Machine
  • "Burschenschaft" . New International Encyclopedia. 1905.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Artikel ini meliputi teks dari sebuah karya dalam domain awam: Carl Schurz (1913). Edward Manley (penyunting). Lebenserinnerungen Bis zum Jahre 1850: Selections. With notes and vocabulary. Norwood, Massachusetts: Allyn and Bacon. m/s. 204.